Convenţia Pan-Euro-Mediteraneană (PEM), semnată în 2011, este un acord multilateral care vizează stabilirea unor reguli comune de origine privind schimburile de mărfuri între Uniunea Europeană şi cele 24 de ţări semnatare din zona PEM (AELS, Turcia, Balcanii de Vest, ţările Parteneriatului estic şi ţările mediteraneene).
Deşi procesul de revizuire a Convenţiei PEM se desfăşoară din 2012, până la încheierea negocierilor şi adoptarea formală de către toate părţile contractante, majoritatea ţărilor au decis să înceapă să aplice începând cu 1 septembrie 2021, în mod tranzitoriu şi pe bază de protocoale bilaterale, regulile revizuite, menţinând în acelaşi timp discuţii cu restul părţilor contractante pentru a ajunge la un acord cu privire la procesul de revizuire.
În etapa iniţială, regulile se vor aplica între Uniunea Europeană, Elveţia, Norvegia, Islanda, Albania, Iordania şi Insulele Feroe. Procesul de adoptare a modificărilor la protocoalele bilaterale de origine privind regulile de origine cu ceilalţi parteneri (Macedonia de Nord, Serbia, Muntenegru, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo, Republica Moldova, Georgia, Ucraina, Palestina, Liban, Turcia şi Egipt) este în curs de desfăşurare şi în diferite etape de progres.
Ce se schimbă?
Obiectivul noilor reguli este de a moderniza regulile actuale de origine cuprinse în acordurile comerciale preferenţiale ale UE cu ţările din regiunea PEM, făcându-le mai flexibile şi mai uşor de utilizat. Regulile tranzitorii nu înlocuiesc regulile Convenţiei PEM, ci se vor aplica în paralel, până la finalizarea procesului de revizuire a acesteia. Astfel, operatorii economici vor putea alege fie să se prevaleze de regulile actuale ale Convenţiei PEM, fie de regulile tranzitorii. Aşadar, este de reţinut că noile reguli nu au un caracter obligatoriu, comisia lăsând la latitudinea operatorilor economici dacă le vor aplica sau nu.
Principalele beneficii ale noilor reguli
Se măreşte pragul de toleranţă de la 10% la 15%, ceea ce va permite exportatorilor să utilizeze mai multe materiale neoriginare care au poziţii tarifare diferite de valoarea produsului final.
Dovada originii preferenţiale se va face prin certificatul de origine EUR.1 sau prin declaraţia de origine pe factură, în locul sistemului dublu utilizat în prezent de certificate, EUR.1 şi EUR.MED. Un aspect important de reţinut este că, pentru a distinge produsele care îndeplinesc regulile de origine tranzitorii de produsele care îndeplinesc regulile actualei Convenţii PEM, dovezile de origine vor trebui să includă expres o menţiune care să indice ce reguli au fost aplicate.
Se introduce opţiunea de a solicita autorizarea pentru a calcula preţul din fabrică şi valoarea materialelor neoriginare ca valoare medie pentru a putea ţine seama de fluctuaţiile costurilor şi ale cursurilor de schimb valutar.
Se elimină regula actuală a transportului direct care tranzitează o ţară străină şi va fi înlocuită cu o regulă de "non-manipulare" mai flexibilă. Astfel, mărfurile nu trebuie să fie modificate sau transformate în timpul tranzitului.
Se introduce cumulul total pentru toate produsele, cu excepţia produselor textile şi a articolelor de îmbrăcăminte enumerate în capitolele 50-63 din Sistemul armonizat (SA). Cu toate acestea, produsele din capitolele 50-63 ale SA pot beneficia de cumul total bilateral.
Se introduce opţiunea de a solicita autorizarea segregării contabile atunci când exportatorul a demonstrat că păstrarea stocurilor separate are un cost considerabil sau creează dificultăţi materiale.
Se introduce posibilitatea de a solicita rambursarea taxelor vamale pentru materialele utilizate la fabricarea oricărui produs, cu excepţia materialelor utilizate la fabricarea produselor textile şi a articolelor de îmbrăcăminte, care intră sub incidenţa capitolelor SA de la 50 la 63.
Este oferită opţiunea de a conveni asupra aplicării unui sistem de exportatori înregistraţi (REX).
Impactul asupra mediului de afaceri
În cadrul procesului de consultare, unele ţări au semnalat faptul că noile reguli de origine vor crea dificultăţi companiilor cu lanţuri de aprovizionare complexe, precum necesitatea de a-şi actualiza sistemul IT şi faptul că vor fi nevoiţi să colecteze dovezi de origine emise în conformitate cu ambele seturi de reguli.
Cu toate acestea, considerăm că noile reguli vor avea un impact general pozitiv asupra mediului de afaceri şi asupra comerţului internaţional, întrucât acestea sunt mai flexibile. Prin urmare, cu mici excepţii, un produs care îndeplineşte regulile de origine ale actualei Convenţii PEM va îndeplini şi regulile de origine tranzitorii.