Procesul de privatizare a operatorului feroviar de marfă aduce noi surprize, fiind preconizate unele modificări legate de contractul de vânzare-cumpărare a pachetului majoritar de 51% din acţiunile CFR Marfă.
Astfel, termenul de plată a celor 202 milioane de euro oferite pentru achiziţia acestui pachet de acţiuni de către Grup Feroviar Român (GFR), care a fost desemnat câştigătorul licitaţiei de privatizare a CFR Marfă, ar putea fi prelungit, potrivit unui proiect legislativ postat pe site-ul Ministerului Transporturilor pentru aprobarea elementelor principale ale contractului de vânzare-cumpărare dintre statul român şi GFR.
Documentul precizează: "Prin derogare de la pct. 7.4 lit. a) din Strategia de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA (...), transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor de vânzare şi plata integrală a preţului de cumpărare vor avea loc în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data la care toate condiţiile suspensive prevăzute în contract, inclusiv aprobarea tranzacţiei de către autorităţile de concurenţă competente, sunt îndeplinite".
Ministrul transporturilor Relu Fenechiu anunţa, în 20 iunie, când a fost desemnat câştigătorul, că GFR îşi asumă plata integrală a sumei de 202 milioane de euro în interval de 60 de zile de la semnarea contractului, refuzând, astfel, condiţia pusă de Grup Feroviar Român de a face plata în rate.
Dacă, însă, noul proiect legislativ va fi aprobat în forma propusă, GFR va putea să facă plata în circa şase luni - termenul legal în care autorităţile de Concurenţă trebuie să se exprime în legătură cu această tranzacţie.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, ne-a spus, recent, că instituţia pe care o conduce a început colaborarea cu reprezentanţii Comisiei Europene (CE) în procesul de privatizare a CFR Marfă, cele două autorităţi urmând să decidă dacă, prin preluarea de către GFR a pachetului majoritar de acţiuni de la operatorul feroviar de marfă, se va forma o concentrare economică. Domnia sa ne-a precizat că procesul de analiză este într-o stare incipientă, din punct de vedere legal având la dispoziţie şase luni pentru adoptarea unei decizii în acest sens.
Autoritatea de concurenţă aşteaptă dosarul de notificare de la GFR, după care va notifica şi Comisia Europeană, dacă va fi cazul, entitate cu care deja a început să facă schimb de informaţii legate de subiect, potrivit lui Bogdan Chiriţoiu.
Ministrul Fenechiu ne-a spus, ieri, că formarea unei concentrări economice (având în vedere că GFR are o cotă de piaţă de circa 30%, iar CFR Marfă deţine aproximativ 50% din piaţa de profil) ar reprezenta, "într-adevăr", o problemă în procesul de privatizare a companiei de stat.
Domnia sa ne-a declarat: "Este o problemă care nu putea fi prevenită într-un document la începutul procedurii. Acestea sunt prevederile legale - Consiliul Concurenţei îşi dă avizul pe o tranzacţie după încheierea acesteia".
• Relu Fenechiu: "Sunt sigur că toate clauzele sunt legale"
Referitor la cât de legală este modificarea termenului de plată, domnul Fenechiu ne-a precizat: "Există o întreagă echipă de jurişti care se ocupă de legalitatea acestui contract, iar eu sunt sigur că toate clauzele sale sunt legale".
Ministrul transporturilor a mai menţionat că proiectul de lege a fost trimis spre analiză şi Consiliului Concurenţei, urmând ca, după aprobarea sa în Guvern, să fie semnat contractul de vânzare-cumpărare de către cele două părţi.
• Numărul total de acţiuni care vor fi vândute şi preţul pe acţiune vor fi determinate la data finalizării tranzacţiei
Numărul total de acţiuni care fac obiectul vânzării, precum şi preţul pe acţiune vor fi determinate la data finalizării tranzacţiei, astfel încât să reflecte procentul de 51% din întregul pachet, în funcţie de modificările capitalului social al CFR Marfă ca efect al conversiei creanţelor statului faţă de societate în acţiuni şi/sau în urma reducerii capitalului social ca urmare a transferului unor active ale CFR Marfă către alte societăţi aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum şi/sau în urma majorării capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care a fost obţinut certificat de atestare a dreptului de proprietate, mai arată proiectul de lege.
Înainte de finalizarea procedurii de licitaţie, datoriile CFR Marfă la stat, de circa 1,8 miliarde lei, au fost şterse prin conversie în acţiuni, iar o parte din activele companiei au fost transferate către alte entităţi din subordinea MT.
Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiai Mecanicilor de Locomotivă, a spus, cu câteva zile înainte de adjudecarea câştigătorului: "A fost modificat capitalul social al societăţii prin două acţiuni întreprinse de conducerea Ministerului Transporturilor, prima constând în înstrăinarea prin transfer fără plată a anumitor active, de 63,8 milioane lei, din patrimoniul CFR Marfă către SNCFR şi Societatea de Administrare Active Feroviare şi a doua acţiune fiind ştergerea datoriilor pe care compania le are către bugetul de stat (...), prin conversia lor în acţiuni".
La vremea respectivă, Relu Fenechiu ne-a spus că lucrurile nu stau chiar aşa, menţionând: "Regulile nu au fost schimbate în timpul jocului, aşa cum susţin o serie de specialişti din domeniu. Condiţiile unei privatizări nu pot fi modificate. Noi nu am schimbat condiţiile. Când am început procedura am avut un caiet de prezentare a companiei. Din cauza faptului că am fost obligaţi să facem această privatizare într-un timp incredibil de scurt, practic imposibil, am derulat în paralel anumite acţiuni. În documentele de prezentare scria că datoriile companiei vor fi transformate în acţiuni. Nu am umblat la capitalul social, întrucât conversia nu a fost făcută prin majorare de capital. Nu am modificat capitalul nici prin transferarea unora dintre active din portofoliul CFR Marfă în cel al SNCFR şi SAF, aşa cum au spus sindicaliştii, pentru că este vorba despre active, nu despre acţiuni".
• Oficialii spun că au notificat Comisia Europeană, însă aceasta nu a aflat
Autorităţile noastre (atât ministrul transporturilor, cât şi preşedintele CC) susţin că CE a fost anunţată, printr-o pre-notificare, despre conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni, "nefiind nevoie de un acord al Comisiei, întrucât această conversie nu reprezintă un ajutor de stat, ci o pregătire a CFR Marfă pentru privatizare".
Reprezentanţii Comisiei Europene au afirmat, însă, în mai multe rânduri (inclusiv într-un răspuns pe care ni l-au trimis nouă, zilele trecute), că "CE nu a primit nicio notificare legată de vreo procedură care să aibă legătură cu privatizarea CFR Marfă", fapt pentru care nu au dorit să comenteze pe marginea acestui proces.
• MT trebuie să obţină de la finanţatorii CFR Marfă acordul cu privire la modificarea structurii acţionariatului companiei
Potrivit proiectului, printre altele, declaraţiile şi garanţiile vânzătorului vor viza aspecte referitoare la faptul că deţine mijloacele financiare necesare asigurarii plăţii preţului de cumpărare conform contractului; că nu este în curs de dizolvare, lichidare, reorganizare judiciară, faliment, nefiind iniţiate procedurile de concordat preventiv ori mandat ad-hoc, sau orice alte proceduri similare; că se obligă să achite preţul de cumpărare în condiţiile şi la termenele prevăzute în contract.
Totodată, prin contract, cumpărătorul va trebui să-şi îndeplinească obligaţiile de mediu (GFR şi-a asumat investiţii de mediu de 1,5 miliarde euro, pe lângă investiţiile tehnologice de 200 de milioane de euro) şi obligaţiile faţă de vânzător, care va avea dreptul să nominalizeze doi administratori în Consiliul de Administraţie al societăţii pe întreaga perioadă în care deţine acţiuni la CFR Marfă reprezentând cel puţin 10% din capitalul social al companiei.
Documentul citat mai subliniază: "Vânzătorul, cumpărătorul şi un agent escrow vor încheia un contract escrow (anexat la contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni) având ca obiect, în principal, plata, de către cumpărător, a unei porţiuni din preţul de cumpărare la data finalizării. În acest scop, în termenul şi în condiţiile prevăzute de contractul escrow, cumpărătorul va vărsa în contul escrow suma de 90.498.000 lei, reprezentand 10% din preţul de cumpărare. Modalitatea de plată a preţului de cumpărare a pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării este plata integrală, efectuată la data finalizării, şi va consta în încasarea, de către cumpărător, a următoarelor sume de bani: suma de 10.000.000 euro, constituită de cumpărător cu titlu de garantie de participare; suma de 90.498.000 lei reprezentând fondurile din contul escrow şi diferenţa de preţ până la concurenţa preţului de cumpărare oferit".
Transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se va realiza când autorităţile de concurenţă competente vor avea un punct de vedere asupra tranzacţiei şi când vânzătorul va finaliza conversia creanţelor deţinute de statul român asupra societăţii şi va definitiva structura capitalului social al acesteia ca urmare a operaţiunii de majorare de capital în baza conversiei, se mai arată în proiect.
De asemenea, pentru finalizarea tranzacţiei, vânzătorul trebuie să obţină, dacă este cazul, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, acordul acestora cu privire la modificarea structurii acţionariatului CFR Marfă, ca efect al încheierii contractului de vânzare-cumpărare.
Clauza penală va fi activată în cazul neîndeplinirii sau nerespectării, de către cumpărător, în tot sau în parte, a oricăreia dintre obligaţiile contractuale ce-i revin, acesta fiind obligat să plătească vânzătorului o penalitate contractuală pentru neexecutarea obligaţiilor de 5% din preţul de cumpărare, cu excepţia obligaţiilor continue, a căror încălcare, în tot sau în parte, îndreptăţeşte vânzătorul să recurgă la rezilierea contractului.
GFR, parte a Grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost desemnat câştigător în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, în data de 20 iunie 2013.
După ce această companie a fost adjudecată, reprezentanţii legali ai Ministerului Transporturilor şi cei ai ofertantului declarat câştigător au procedat la iniţializarea contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, ce fusese negociat de părţi, în prealabil.
În zilele următoare, va fi adoptată o hotărâre de Guvern prin care să fie aprobate elementele principale ale contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, pentru ca, ulterior, cele două părţi să semneze contractul aprobat.
1. Marie, palarie...
(mesaj trimis de Toma Necredinciosu' în data de 03.07.2013, 11:20)
Deci, se pare ca strainii nu prea ar avea de ce sa se mai lege la cap si cu transportul de marfa intr-o tara in care nu este dezvoltare de nici o culoare, asa ca mimeaza participarea la licitatie, alaturi de un nene din Romania, care o castiga, dar care neavand bani s-o plateasca, pica iar licitatia. Asa ca Statul si-a indeplinit sarcina, incercand s-o privatizeze, strainii se fac c-au incercat s-o cumpere, iar romanul (la ordin), c-a incercat s-o plateasca. Toata lumea e multumita, CFR ramane la romani, directorii din CFR pot fura linistiti in continuare (altii decat cei "rotiti" acum), mai trece un an, mai vine o runda de alegeri si mai pierdem inca 3-4 ani degeaba in istoria asta a lumii. Ca oricum, 23 de ani pierduti n-au fost deajuns, da' daca se poate mai mult, de ce nu?
1.1. pai cum (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Obama în data de 03.07.2013, 12:01)
sa ii dea drumul CFR-ului tocmai acum, cand s-a dat drumul la furat pe fata, cu ordonanta/legea prin care companiile de stat si regiile nu mai sunt obligate sa deruleze licitatii publice? Relu Transformator sa nu mai faca si el un ban cinstit?
2. ce surpriza
(mesaj trimis de Obama în data de 03.07.2013, 12:00)
n-are bani? un nou Oltchim si DD, cu alti interpreti? Astuia, ca e prieten cu Ponta, i se accepta conditii dupa ce e declarat castigator, i se prelungeste termenul de plata.
Se fura pe fata si nimeni nu mai zice nimic! Noapte buna, romani!