NOU: FIRMELE POT SOLICITA ONLINE AJUTOR DE LA STAT Corectitudinea aplicării schemei de minimis - sub semnul întrebării

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 30 iulie 2013

Circa 1.000 de întreprinderi ar putea beneficia de noul ajutor de minimis, potrivit lui Liviu Voinea, ministrul delegat pentru buget, care estimează crearea a 6.000 de noi locuri de muncă.

Circa 1.000 de întreprinderi ar putea beneficia de noul ajutor de minimis, potrivit lui Liviu Voinea, ministrul delegat pentru buget, care estimează crearea a 6.000 de noi locuri de muncă.

Firmele care solicită ajutor de minimis îşi pot înregistra cererile online, a hotărât, recent, Ministerul Finanţelor Publice, revizuind Ghidul solicitantului aferent Hotărârii de Guvern care promovează o nouă schemă de minimis pentru întreprinderile mici şi mijlocii.

Astfel, procedura de înregistrare online a cererilor de acord pentru finanţare a fost introdusă în premieră în Ghid, după ce mediul de afaceri a opinat că schema de minimis ar fi "făcută cu dedicaţie".

După ce iniţiativa a fost aprobată în Guvern, consultanţii din domeniu au apreciat că modul de punere în aplicare a acestei scheme de ajutor de stat încalcă principiul egalităţii de şanse, întrucât, iniţial, actul legislativ impunea depunerea dosarelor în mod fizic la sediul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) din Bucureşti.

Prima sesiune de depunere a documentelor necesare se va derula în perioada 16 august - 31 octombrie 2013, în limita bugetului anual alocat. Imediat după epuizarea acestuia, nu vor mai fi primite cereri în sistem. Bugetul maxim pentru schema de ajutor de minimis este de 400 de milioane de lei, adică mai puţin de 100 de milioane de euro.

Consultanţii şi potenţialii beneficiari încă sunt sceptici că această schemă va fi derulată corect pentru toţi cei interesaţi de ajutorul de stat, punând sub semnul întrebării corectitudinea cu care va fi ea aplicată.

"Cum va fi folosită această aplicaţie? Softul va fi astfel creat încât să apară ora de înregistrare sau vor putea fi introduse date şi înainte ca acestea să înceapă să funcţioneze? Va fi tot bugetul consumat în cinci minute?", sunt câteva dintre întrebările pe care şi le pun persoanele citate, precizând: "Ne aşteptăm ca la 9.05 să nu mai fie bani. Aşa s-a întâmplat şi în 2010, când a fost derulată procedura pe POSCCE (n.r. Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice). La ora nouă şi o secundă erau înregistrate 60 de firme, ceea ce era, practic, imposibil. Încă ne îndoim de corectitudinea autorităţilor".

Printre problemele ridicate, ieri, de reprezentanţii întreprinderilor prezente la un seminar de profil, s-a numărat şi cea legată de modul în care va fi aplicat ajutorul de minimis societăţilor neplătitoare de TVA, întrucât aceşti bani sunt acordaţi la valoarea fără Taxa pe Valoarea Adăugată. Întrebarea a rămas fără răspuns din partea autorităţilor.

Referitor la procedura de înscriere în această schemă de ajutor de stat, după ce MFP va posta pe site-ul său aplicaţia, firmele interesate trebuie să introducă datele principale privind întreprinderea, precum şi valoarea ajutorului de minimis solicitat. Ulterior, societatea solilcitantă va primi un mesaj de trimitere cu succes însoţit de numărul de înregistrare al cererii de acord pentru finanţare şi adresa de web unde poate consulta recipisa generată după introducerea datelor în sistem.

Solicitanţii vor primi informaţii legate de perioada în care vor putea

depune sau transmite prin poştă sau alte servicii de curierat cererile de acord pentru finanţare, însoţite de documentele justificative, la registratura generală a MFP.

În cazul în care se va constata neutilizarea în totalitate a bugetului anual alocat schemei în cadrul unei sesiuni, va fi deschisă o nouă sesiune, prin publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a datei reluării procedurii de înregistrare a cererilor şi a bugetului rămas neutilizat, conform noului Ghid al solicitantului.

Acesta precizează că termenul de finalizare a procesului de evaluare a cererii de acord pentru finanţare este de maxim 30 de zile lucrătoare de la data la care aceasta este completă, în limita bugetului anual alocat schemei. În termen de cel mult patru luni de la data primirii acordului pentru finanţare, întreprinderile beneficiare de ajutor de minimis sunt obligate să demareze investiţia aprobată spre finanţare.

Ajutorul de minimis se acordă IMM-urilor sub formă de sume nerambursabile, de la bugetul de stat, în procent de 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate spre finanţare,

în limita echivalentului în lei a valorii maxime de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderilor care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi.

Nu se acordă ajutoare de minimis întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii; celor care îşi desfăşoară activitatea în producţia primară de produse agricole; firmelor care îşi desfăşoară activitatea în transformarea şi comercializarea produselor agricole; pentru activităţi legate de exportul către ţări terţe sau către state membre ale Uniunii Europene; pentru folosirea mărfurilor autohtone în locul celor importate; IMM-urilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul cărbunelui; pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor; companiilor aflate în dificultate.

Hotărârea de Guvern privind noua schemă de ajutor de minimis pentru IMM a fost aprobată la jumătatea lunii mai.

Statul a mai acordat ajutoare de minimis pentru IMM, în cadrul unei scheme de 100 de milioane de euro, pentru perioada 2007-2011.

Autorităţile estimează că în jur de 1.000 de întreprinderi ar putea beneficia de noua schemă de ajutor de minimis, preconizându-se, astfel, crearea a 6.000 de noi locuri de muncă.

Procedura de acordare a ajutoarelor de minimis presupune parcurgerea următoarelor etape:

- publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a duratei sesiunii şi a datei de la care pot fi înregistrate cereri de acord pentru finanţare;

- înregistrarea online a cererii de acord pentru finanţare;

- depunerea sau transmiterea prin poştă sau alte servicii de curierat, la registratura generală a MFP, a cererii de acord pentru finanţare, însoţită de documentele justificative;

- evaluarea cererii de acord pentru finanţare;

- soluţionarea cererii de acord pentru finanţare;

- primirea acordului pentru finanţare sau a scrisorii de respingere de către întreprinderea solicitantă;

- demararea investiţiei, în cazul primirii acordului pentru finanţare;

realizarea totală sau parţială a investiţiei, potrivit acordului pentru finanţare;

- solicitarea plăţii ajutorului de minimis aferent cheltuielilor eligibile efectuate;

- verificarea la faţa locului de către reprezentanţii MFP a cheltuielilor eligibile efectuate, pentru care se solicită plata ajutorului de minimis;

- plata ajutorului de minimis de către Ministerul Finanţelor Publice;

- menţinerea investiţiei pe o perioadă de trei ani de la finalizarea acesteia;

- revocarea acordului pentru finanţare şi recuperarea corespunzătoare a ajutorului de minimis plătit, în cazul nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare privind schema de minimis.

Reprezentanţii Departamentului pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi

Turism ne-au spus că au fost făcute teste la softul de înregistrare. Potrivit surselor citate, "în cazul blocării site-ului, acesta este asigurat cu un back-up prin mai multe servere astfel încât înscrierea să nu fie perturbată".

Printre modificările aduse de ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism Maria Grapini se numără eliminarea celor trei indicatori - solvabilitate, lichiditate şi profitabilitate - în selecţia proiectelor, plata ajutorului de minimis la 30 zile de la primirea documentelor, înscrierea online în program şi introducerea ca eligibile a mijloacelor fixe şi halelor de producţie.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. 1. sistemele informatice care gestioneaza aplicatii online de proiecte se dovedesc fragile in momentul deschiderii. de nenumarate ori s-a dat vina pe sisteme precum: actionweb (posdru) si sistemul de la OI IMM (poscce) pentru blocaje. va rugam sa faceti un test tehnic pentru un numar de utilizatori (estimativ cati potentiali aplicanti aveti) si publicati rezultatele. " dragi solicitanti, am testat sistemul. el s-a comportat onorabil pentru un volum de 1000 de useri (voi reveni la acest numar) care introduc date in paralel" .

    in felul acesta: 

    - va asigurati ca nu se blocheaza sistemul la un volum rezonabil de useri  

    - asigurati aplicantii de faptul ca inregistrarea va decurge normal ... pentru un volum rezonabil. daca, si nu este putin probabil, vor fi "stakeholderi" care vor incerca blocarea 

    prin atacul sistemului cu useri virtuali, puteti dovedi acest fapt. " am testat pentru 1000, am fost spamati de 20000". Lucrul asta s-a intamplat in repetate randuri, sunt firme care practica aceasta tactica in momente de imbulzeala pe o platforma electronica. 

    2. formularul de inscriere online, toate detaliile (nr maxim de caractere/ casuta text; formatul acceptat pe fiecare casuta; eventuale chei de control ale sistemului- de ex verificare concordanta sume) ar trebui publicate cu un timp rezonabil inaintea deschiderii. 

    in felul acesta: 

    - nu veti surprinde pe nimeni cu detalii ce pot ingreuna inscrierea. 

    - ii puteti asigura ca pot si incuraja pe beneficiari sa faca aceasta introducere singuri, fara ajutorul consultantilor. intarzierile in introducere si depunere vor genera 

    multe probleme. daca acest proces si-l asuma direct beneficiarii (aplicantii) eliminati multe probleme. de exemplu, cele generate de scuzele uzitate de consultantii 

    care gresesc "au facut ei ceva sa ne intarzie pentru ca au deja liste.." etc.  

    3. programati ora de test cu potentialii beneficiari. depunerea e intr-o luni. cu o saptamana inainte puteti invita toti potentialii beneficiari sa testeze formularul online. in comunicare puteti insista asupra importantei acestui test. unul dintre obiective fiind fixarea parametrului pentru testul tehnic (de la punctul 1). daca testul este promovat pin aceleasi canale prin care a fost promovat apelul, numarul estimat de aplicanti in baza vizitatorilor la ora de test este o solutie cat se poate de eficace . 

    foarte important ar fi sa subliniati importanta ca "beneficiarii finali sa faca acest test pentru cate un proiect, participarea individuala la test asigurand sanse egale ". pentru ca altfel consultantii vor face ei introducerea pentru mai multe proiecte (ceea ce nu e deloc convenabil). 

     

    4. organizarea depunerii la ghiseu e foarte importanta. asigurati aplicantii ca nu vor fi blocaje si ca nu este o solutie sa se aseze la coada de la ora 7, blocand accesul in asteptarea dosarelor sau depunerea unui numar mare de cereri de catre o singura persoana. acestea pot fi rezolvate prin: 

    -asigurarea ordinii publice 

    -introducerea cerintei ca inregistrarea sa se faca avand o procura de la administrator si o persoana poate depune un numar maxim de dosare. 

    5. de ce blocati apelul la acoperirea a 100%? sigur vor fi multe neeligibile. Daca ati bloca la 130% de exemplu, ati avea o lista de rezerva si nu ar mai trebui sa organizati o etapa. E adevarat, 23% vor fi respinsi. Dar acesta nu e un procent deloc mare si sunt respinsi din cauze administrative, nu din motive ce pot fi considerate subiective.  

    1. Noi la o finantare 200000 eur am crea 14-15 locuri de munca. Ar trebui sa avem punctaj suplimentar daca scopul intr-adevar este crearea de noi locuri de munca.

    Un proiect poate costa cateva mii de euro si dintr-o eroare poate fi respins pe nedrept, fara sa pot contesta? Are cineva o alta interpretare a cestui fapt? Tine de transparenta sau de coruptie?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb