• 2012 a marcat o revenire a navelor fluviale de pasageri în portul Constanţa
• Pentru 2013 se estimează o creştere de cel puţin 15% a numărului de escale
În acest an, în portul românesc Constanţa, au acostat 52 de nave de pasageri, dintre care 11 fluviale (după pauza din perioada 2009 - 2011, când efectuau aproape 50 de escale pe an, la Constanţa) şi restul maritime, potrivit concluziilor reprezentanţilor Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (APMC), publicate în baza unui raport întocmit pentru finalul sezonului de croaziere.
Navele au adus la bord 34.000 de turişti din diferite colţuri ale lumii, care au ales să viziteze, pe durata prezenţei în România (12 ore, cât durează o escală), obiectivele turistice din municipiul şi judeţul Constanţa (tur al oraşului şi un prânz cu spectacol folcloric la "Nunta Zamfirei" ori o degustare de vinuri la Murfatlar, vizitarea monumentului Tropaeum Traiani sau a cetăţii Histria), Delta Dunării şi Bucureşti (Palatul Parlamentului).
Directorul general al APMC, Decebal Şerban a declarat: "Numărul pasagerilor înregistraţi în acest an este cu circa 43% mai mare faţă de anul trecut (iniţial, APMC estimase o creştere cu aproximativ 7% - n.r.) tendinţa de creştere urmând să se păstreze şi pentru 2013, consolidând astfel poziţia Portului Constanţa în topul porturilor de la Marea Neagră. Compania noastră este membră a asociaţiei internaţionale < MedCruise > din anul 2007 şi depune eforturi susţinute pentru atragerea în Portul Constanţa a marilor companii de croazieră. Facilităţile oferite de terminalul de pasageri din Constanţa se situează în gama de top a porturilor europene. Recent, am redus cu 50% tarifele pentru pasagerii sosiţi în portul Constanţa la bordul navelor fluviale, pentru escale mai mici de 48 de ore".
• Sezonul de croaziere a fost deschis de nava The Oceanic şi închis de Pacific Princess
Nava maritimă de pasageri care a deschis sezonul de croaziere în portul Constanţa (31 martie) a fost "The Oceanic", sub pavilion Panama, cu o lungime de 238 metri şi 1.600 de turişti la bord, majoritatea japonezi, având un echipaj format din 560 de membri. Nava efectua o croazieră în jurul lumii, care începuse în 24 ianuarie în portul Yokohama (Japonia) la preţul de 12.000 de euro/ persoană şi s-a încheiat în 29 aprilie în portul Keelung (Taiwan). În premieră, în acest an a sosit în portul Constanţa (luna septembrie) şi nava "Queen Victoria", cu o capacitate de 2.014 pasageri şi un echipaj de 900 persoane, aparţinând companiei "Carnival".
Prima navă fluvială care a revenit la Constanţa a fost "River Adagio", aparţinând companiei americane "Grand Circle". În această vară, o călătorie de 12 zile pe ruta Budapesta - Kalocsa (Ungaria) - Osijek (Croaţia) - Belgrad (Serbia) - Vidin, Ruse (Bulgaria) - Constanţa a costat 2.325 de dolari.
Cea mai mare navă de pasageri sosită în acest sezon în portul Constanţa (30 septembrie) a fost "Azura", cu 2.987 turişti la bord, dintre care 2.756 au participat la excursiile organizate în zonă. Nava aparţine companiei P&O Cruises şi are o capacitate totală de 3.096 pasageri, la care se adaugă un echipaj format din 1.226 de persoane.
Nava "Pacific Princess", cunoscută şi cu denumirea "Love Boat" (Nava Dragostei), din pelicula cu acelaşi nume apărută în 1977, a fost ultima din acest an care a acostat la terminalul de pasageri din Dana 0 a portului Constanţa, închizând sezonul de croaziere (13 noiembrie). Nava, deţinută de compania "Princess Cruises" şi operată în parteneriat cu firma "P&O Cruises" Australia, a venit de la Yalta şi a plecat la Istanbul. "Pacific Princess" este unul dintre pasagerele care vin anual la Constanţa. De data asta, pasagerul a adus la bord 652 de turişti, cei mai mulţi americani şi canadieni, şi 375 de membri ai echipajului. "Nava Dragostei" a fost construită în 1999, are 30.277 tone registru brut, 180 metri lungime, 25 metri lăţime, poate atinge o viteză de 20 noduri, are şapte punţi şi este înregistrată sub pavilion Insulele Bermude. În 2012, "Nava Dragostei" a avut patru prezenţe aici, escalele ei însumând câteva mii de pasageri.
• 2013 anunţă creşterea numărului de escale cu aproximativ 15%
Pentru anul viitor, cunoscuta companie de croaziere maritime "Costa Crociere", recunoscută la nivel mondial, a anunţat majorarea numărului de escale în portul Constanţa de la cinci, la nouă. Cu această, ocazie la terminalul de croaziere va sosi, în premieră, nava "Costa Deliziosa", cu o capacitate totală de 2.800 pasageri, o soră a pasagerului Costa Mediterranea, care de doi ani a devenit o prezenţă constantă în Constanţa.
De asemenea, compania de croaziere fluviale, Grand Circle Cruise Line a anunţat 13 escale la Constanţa pentru 2013. Navele acestei companii au avut programate 12 escale în portul Constanţa, în 2012, dintre care patru nu au mai fost efectuate din cauza scăderii adâncimilor Dunării, pasagerele oprindu-se în portul Ruse (Bulgaria). Această cauză, precum şi tarifele ridicate practicate administraţiile portuare române au dus la blocarea traficului fluvial de croazieră spre portul Constanţa, până la începutul acestui an. Aplicarea unor reduceri de 50% la tarifele de tranzitare a canalului Dunăre - Marea Neagră pentru navele de croazieră în cursul anului 2011 şi, din 2012, a celor din portul Constanţa, a încurajat reluarea traficului de pasageri.
• Recesiunea economică a făcut din Marea Neagră o destinaţie exotică pentru amatorii de croaziere
Reprezentanţii firmei "Idu Shipping & Services", firma constănţeană care agenturează navele armatorului "Costa Crociere" susţin că zona Mării Negre a devenit mai interesantă pentru turiştii străini în condiţiile recesiunii economice, preţurile de pe această destinaţie fiind atractive. În plus, aceşti turişti percep ţinuturile din estul Europei, ca fiind "mai exotice".
"Am încercat să atragem şi companiile MSC Cruises şi Ibero Cruceros să vină în România, dar încă nu s-au decis să facă pasul. În schimb, Royal Caribbean, liderul mondial al pieţei de croaziere, ne-a spus-o clar: < Dacă nu aveţi un castel Dracula, nu venim la Constanţa >" - a spus Camelia Gearip, din cadrul companiei "Idu Shipping & Services", într-o informaţie furnizată presei locale.
Pentru excursiile pe uscat, pasagerii cheltuiesc în medie, în România, 20 de euro pe zi, în timp ce la Odessa, de exemplu, pasagerii cheltuiesc în oraş 150 euro pe zi, în medie, iar membrii echipajelor, aproximativ 50 euro fiecare. Astfel, oraşul usane de euro într-un an, de pe urma navelor de pasageri care fac escală acolo. Din păcate, în România, turismul de croazieră este un domeniu puţin încurajat de autorităţi şi încă neexploatat suficient de către tour-operatori, instituţii culturale şi muzeale, de unităţile din comerţ şi producţie artizanală, susţin reprezentanţii firmelor autohtone de agenturare.