38 de pasageri au fost ucişi miercuri când un avion Azerbaijan Airlines s-a prăbuşit în timp ce încerca să efectueze o aterizare de urgenţă în apropierea oraşului Aktau din Kazahstan. Surse de la Baku citate de Reuters şi Euronews au confirmat că o rachetă antiaeriană a lovit avionul, o variantă discutată tot mai mult joi.
Surse guvernamentale azere au confirmat joi pentru Reuters şi Euronews că o rachetă sol-aer rusească a provocat prăbuşirea avionului Azerbaijan Airlines miercuri în Aktau, Kazahstan.Avionul care zbura de la Baku spre Groznîi, Cecenia, s-a prăbuşit lângă oraşul Aktau din Kazahstan, provocând moartea a 38 de persoane, după ce a deviat de la o zonă din Rusia pe care Moscova o apărase recent împotriva atacurilor cu drone ucrainene
Potrivit surselor, racheta a fost trasă asupra zborului 8432 în timpul activităţii aeriene a unor drone deasupra oraşului Groznîi, iar schijele au lovit pasagerii şi echipajul de cabină, explodând lângă aeronavă în timpul zborului.
Surse guvernamentale au declarat pentru Euronews că aeronavei avariate nu i s-a permis să aterizeze pe niciun aeroport rusesc, în ciuda cererilor piloţilor pentru o aterizare de urgenţă, şi i s-a ordonat să zboare peste Marea Caspică spre Aktau, în Kazahstan.Varianta oficială avansată cu privire la tragedie a fost aceea a unei ciocniri cu un stol de păsări. Tot mai multe semne de întrebare au apărut însă după ce imaginile postate pe Internet au arătat mai multe găuri în fuselajul avionului prăbuşit.
Racheta, lansată de un sistem de apărare antiaeriană Pantsir-S
Potrivit datelor, sistemele de navigaţie GPS ale avionului au fost bruiate pe întreaga traiectorie de zbor deasupra mării.
Racheta a fost lansată de un sistem de apărare antiaeriană Pantsir-S, a relatat postul internaţional AnewZ din Baku, citând surse guvernamentale azere.Potrivit unor surse ruseşti, în momentul în care zborul Azerbaidjan Airlines trecea deasupra teritoriului Ceceniei, forţele ruse de apărare aeriană încercau în mod activ să doboare drone ucrainene.Şeful Consiliului de Securitate al Republicii Cecene, Khamzat Kadyrov, a confirmat că miercuri dimineaţă a avut loc un atac cu drone asupra oraşului Groznîi, menţionând că nu au existat victime sau pagube.
Dacă aceste date preliminare se confirmă, ar fi pentru a doua oară într-un deceniu când forţele ruse distrug o aeronavă comercială, după prăbuşirea MH17 în Ucraina. De data aceasta, printre victime se numără cetăţeni ai Rusiei, precum şi cei din ţările învecinate.
Rusia aşteaptă terminarea anchetei
Oficialii din Kazahstan şi Rusia au îndemnat joi la precauţie cu privire la cauzele prăbuşirii aeronavei Azerbaijan Airlines în ziua de Crăciun şi au cerut răbdare până la finalizarea anchetei."Este prematur să tragem concluzii cu privire la originea găurilor de pe avionul care s-a prăbuşit în Kazahstan pe baza datelor preliminare", a declarat viceprim-ministrul Kazahstanului, Kanat Bozumbaiev, citat de publicaţia rusă independentă The Insider.
"Nu îndrăznesc să fac declaraţii premature. Chiar şi concluziile preliminare sunt imposibile. Există specialişti care vor efectua lucrările şi examinările necesare. Deocamdată nu pot spune nimic fără dovezi", a declarat Bozumbaiev.
Kremlinul a emis un mesaj asemănător, tot joi. Ancheta privind cauza prăbuşirii avionului Azerbaidjan Airlines este în curs de desfăşurare şi este greşit să speculăm înainte ca aceasta să îşi dea concluziile, a declarat joi purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, citat de Reuters.Conform datelor oferite de serviciul online Flightradar24, avionul Embraer E190AR efectua zborul J28243 de la Baku la Groznîi când, în jurul orei 04:25 UTC (07:25 ora Moscovei), markerul său a dispărut în zona oraşului Kaspiisk. Acest lucru nu a însemnat neapărat că a existat o urgenţă la bord - piloţii ar fi putut pur şi simplu să dezactiveze transponderul.
Marcajul din înregistrarea de zbor a apărut aproximativ o oră şi jumătate mai târziu - la 06:07 (07:25 ora Moscovei) deasupra Mării Caspice - avionul se îndrepta spre aeroportul Aktau, iar traiectoria sa de zbor era foarte ciudată, scrie BBC Russian. Acesta îşi schimba constant altitudinea şi direcţia.
Altfel spus, avionul probabil nu răspundea bine la comenzi.
Piloţii au deschis trenul de aterizare, dar nu au reuşit să aterizeze cu bine. Ultimele secunde au fost filmate de martori.Între aceste evenimente, conform relatărilor pasagerilor supravieţuitori, avionul a încercat să aterizeze în Groznîi.
Informaţiile despre tragedie sunt încă neclare, şi uneori contradictorii.
The Insider scrie că, potrivit unei versiuni, avionul Embraer 190 nu a putut ateriza la Groznîi din cauza ceţii. Potrivit altei versiuni, aeronava a trebuit să îşi schimbe ruta deoarece regiunea Caucazului de Nord era atacată de drone la acea vreme, iar aeroportul din Groznîi nu accepta avioane.
Doi pasageri au declarat pentru postul de televiziune rus de stat RT că au auzit explozii în timp ce încercau să aterizeze avionul la Groznîi.
Subhonkul Rakhimov, supravieţuitor al accidentului de la Aktau, a declarat că piloţii au încercat să aterizeze avionul de trei ori la Groznîi, dar "a treia oară a explodat ceva". "A fost o explozie - nu aş spune în interiorul avionului", a spus unul dintre ei, potrivit BBC.
Opinia Cititorului