Ca să realizeze o piaţă unică a gazelor pe continent, Uniunea Europeană a cerut ca, mai întâi să agregăm pieţe regionale, scop pentru care Legea noastră a gazelor (346/2007) prevede (la art.15) obligaţia "Transgaz" SA Mediaş, să elaboreze o "Strategie de Interconectare a Sistemului Naţional de Transport al gazelor naturale cu sistemele de transport al gazelor naturale din ţările vecine".
Proiectul acestei "Strategii" a fost finalizat abia acum, după aproape un an.
Şi, deşi subiectul are puternice implicaţii politice naţionale şi internaţionale - ideea câştigării independenţei europene faţă de gazul rusesc, ideea câştigării unor condiţii mai bune în negocierile noastre de aprovizionare cu gaze, ideea să jucăm un rol mai important în afacerea aceasta internaţională ca să dobândim ceva profituri - cu toate acestea, Proiectul de "Strategie" tratează cel mult aluziv sfera politicii şi se reduce la o simplă schemă tehnică de kilometri de ţeavă şi destinaţii, trecând în revistă sumar stadiul tratativelor diplomatice pe care le reclamă.
Cel mai politicos, Proiectul de "Strategie" ar putea fi calificat drept document de politică a companiei "Transgaz" şi nicidecum a Guvernului nostru.
Dacă am adopta "Proiectul", n-am face decât să ratăm prilejul pe care Uniunea Europeană ni l-a creat.
O strategie autentică ar trebui să stabilească cele mai ambiţioase obiective pe care situaţia practică ni le lasă la dispoziţie. De pildă, Ştefan Răgălie, directorul "Centrului de economia industriei şi serviciilor" al Academiei Române, relevă într-un material elaborat anterior finalizării acestei "Strategii" că România şi-ar putea juca cartea în acest meci dintre proiectele "Nabucco" şi "South Stream", alăturându-se Turciei şi Bulgariei, întrucât Rusia are nevoie de acordul acestor ţări pentru instalarea unor componente ale magistralei de transport al gazelor în Marea Neagră.
Publicăm materialul domnului Ştefan Răgălie, drept exemplu al nivelului la care trebuie puse problemele într-o strategie.
Ce prevede proiectul?
Proiectul "Strategia de Interconectare a Sistemului Naţional de Transport al gazelor naturale cu sistemele de transport al gazelor naturale din ţările vecine" are ca obiectiv principal asigurarea alimentării cu gaze naturale a ţării noastre, inclusiv în situaţii de urgenţă.
Un alt obiectiv al strategiei "Transgaz" îl constituie reabilitarea sistemului de transport al gazelor naturale, întrucât acesta nu mai corespunde normelor europene.
Sursele financiare necesare pentru realizarea proiectului sunt asigurate din surse proprii, credite, precum şi din surse externe atrase, în condiţiile în care partenerii din Uniunea Europeană sunt interesaţi să participe la finanţarea investiţiilor, explică în Proiectul Hotărârii de Guvern.
Ţările vizate pentru interconectarea sistemului de transport al gazelor, potrivit Hotărârii guvernamentale, sunt Ungaria, (prin continuarea lucrărilor la conducta Szeged -Arad pentru eliminarea dependenţei de o sursă unică de gaze), Bulgaria, (construirea conductei pe direcţia Giurgiu - Russe şi a unui punct de import în zona Negru Vodă), Serbia, Ucraina şi Republica Moldova.
Proiectul privind construcţia conductei "Nabucco" este luat în calcul în această strategie. Potrivit acesteia, teritoriul ţării noastre va fi străbătut pe o distanţă de 457 de km de această conductă şi se vor realiza două puncte de import al gazelor naturale. În Proiect se mai menţionează că la realizarea proiectului participă, alături de S.N.T.G.N "Transgaz" S.A, şi companiile "Botas" (Turcia), "Bulgargaz Holding" (Bulgaria), "MOL" (Ungaria), "OMV" (Austria) şi "RWE" (Germania). Fiecare dintre acestea deţin o cotă egală de participare la capitalul social al companiei "Nabucco Gas Pipeline Internaţional" cu sediul la Viena, de 16,6%, precizează Proiectul Hotărârii de Guvern, care adaugă că există posibilitatea modificării cotei, dacă vor fi atraşi noi asociaţi. (Andreea Arăboaei)