Un studiu recent realizat de compania Holisun, în parteneriat cu Asociaţia Comunelor din România arată care este realitatea "digitală" din comunele României. Rezultatele studiului au fost prezentate în premieră în cadrul webinarului Smart City, realizat săptămânal de Asociaţia Română Pentru Smart City, , conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit rezultatelor studiului realizat pe un număr de 356 de comune, reprezentând 12,44% din totalul comunelor din Romania, se poate observa gradul scăzut de digitalizare, dar şi interesul din ce în ce mai mare privind conturarea unui plan concret de digitalizare,
Astfel, doar 7% dintre respondenţi au o strategie clară în ceea ce priveşte digitalizarea, 55% au câteva idei, 31% nu au nimic referitor la digitalizare, iar diferenţa nu ştiu.
La întrebarea "Care dintre factorii următori îi consideraţi ca un impediment în implementarea digitalizării în primărie?", 20% dintre reprezentanţii primăriilor susţin că nu au suficiente calculatoare sau laptopuri, o treime au răspuns că nu au personal suficient, iar 70% dintre respondenţi spun că personalul lor nu este instruit în domeniul digitalizării.
< Care dintre factorii următori îi consideraţi ca un impediment în implementarea digitalizării în primărie?
Insuficienţa calculatoarelor, laptopurilor - 19,9%
Insuficienţa altor echipamente IT - 32,6%
Conexiune Internet - 12,4%
Insuficienţa dispozitivelor mobile - 9,3%
Personal insuficient - 37,4%
Lipsa instruirii personalului în TIC - 72,5%
Sursa: Studiu Holisun şi ACOR >
Două treimi din primării nu au oameni instruiţi în digitalizare. Avem acum un proiect prin care vrem să instruim în fiecare judeţ cel puţin 50 de oameni, din care cel puţin o persoană să aibă competenţe avansate în digitalizare. Primăriile trebuie să ştie de unde să înceapă acest proces şi să aibă un expert în digitalizare cu care să se poată consulta. Dacă mă gândesc la ce înseamnă "Smart Village", mă întreb ce mi-aş dori eu dacă aş trăi la ţară, cum mi-aş dori să se întâmple lucrurile dacă aş fi angajat la o primărie. Îmi doresc ca cetăţean să simt primăria aproape de mine, să nu umblu prin noroi de două-trei ori pe zi să văd dacă s-a emis un act. Dacă s-a întârziat, să îmi spună când va fi gata. Îmi doresc să primesc feed-back în timp real. Mi-ar plăcea să nu mă mai duc cu un dosar plin cu hârtii la primărie, ci să pot încărca pe o platformă documentele necesare. - Oliviu Matei, profesor universitar la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, CEO Holisun
Datele studiului prezentat în cadrul Webinarului "Marea consultare de la ţară", organizat de Asociaţia Română pentru Smart City, mai arată că în mai bine de jumătate dintre comune, cetăţenii nu îşi pot plăti taxele online. Acest serviciu este posibil în doar o treime dintre instituţii.
< Cetăţenii îşi pot plăti online taxele şi impozitele?
Da - 33,4%
Nu - 17,1%
Nu, dar ne dorim - 49,4%
Sursa: Studiu Holisun şi ACOR >
Din cei aproape 35% trebuie să vedem care este calitatea acestor soluţii deja folosite, cât de deschise sunt ele pentru a fi integrate în alte sisteme. În general, multe entităţi nu vor să se integreze cu alte aplicaţii, ci vor să ţină instituţia captivă propriilor tehnologii. Nu este corect, toate aceste aplicaţii trebuie gândite pe premise mult mai corecte. Instituţia publică nu înţelege de ce e importantă integrarea tuturor serviciilor. Sunt comunităţi care au peste 100 de aplicaţii, deci este imposibil pentru oricine să instaleze atâtea aplicaţii şi să respecte atât de multe protocoale şi procese. - Eduard Dumitraşcu, preşedinte Asociaţia Română pentru Smart City
Chestionarul a fost completat de 356 de comune din cele 2861 existente pe teritoriul României.