OMER SUSLI: "Imigranţii pot fi o soluţie pentru rezolvarea problemelor cu forţa de muncă"

Ziarul BURSA #Companii / 8 octombrie 2015

"Imigranţii pot fi o soluţie pentru rezolvarea problemelor cu forţa de muncă"

Omul de afaceri de origine turcă Omer Susli a preluat, la începutul anului trecut, reţeaua de magazine Praktiker din ţara noastră, reţea care a trecut ulterior printr-un program de restructurare şi de repoziţionare a brandului Praktiker pe piaţa de DIY (do-it-yourself - n.r.). Oferta Praktiker România cuprinde peste 40.000 de produse, incluzând: materiale de construcţii, decoraţiuni pentru interior şi exterior, produse sanitare, mobilă, electronice şi electrocasnice, produse pentru grădinărit.

Domnul Omer Susli ne-a vorbit, într-un interviu, despre activitatea companiei de la preluare şi până acum, dar şi despre mediul de business din ţara noastră.

Praktiker România a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 588,87 milioane de lei şi un profit de peste 20 milioane de euro, în condiţiile în care, în 2013, înainte de preluare, compania avea o cifră de afaceri de aproximativ 127 milioane de euro şi pierderi de 16 milioane de euro, potrivit informaţiilor de la Ministerul Finanţelor Publice. Datoriile companiei au scăzut anul trecut, la 66 milioane de euro, de la 108 milioane de euro.

Reporter: Cum aţi decis să intraţi în piaţa DIY - do-it-yourself -, prin prealuarea Praktiker România, în condiţiile în care atât piaţa imobiliară, cât şi cea a construcţiilor erau în cădere în 2013-2014?

Omer Susli: Noi, la bază, suntem producători de materiale de construcţii. Într-un fel eram nevoiţi să facem o astfel de achiziţie. Oricum ne afecta scăderea pieţei construcţiilor, aşa că, în loc să pierdem un client, am cumpărat unul.

Se pare că a fost o decizie bună pentru noi, pentru că acum avem unde să facem distribuţie.

Praktiker era o companie pe care o cunoşteam de 10-12 ani.

Reporter: Cum apreciaţi activitatea Praktiker de la preluare până în prezent?

Omer Susli: În 24 februarie 2014 am semnat contractul în Hamburg, dar preluarea efectivă, după întreaga birocraţie pe care o cunoaşteţi, s-a realizat la finalul lunii iunie 2014.

Eu cred că activitatea Praktiker România a decurs bine până acum.

De fapt, niciodată nu m-am plâns, nicii când a fost rău, nicii când a fost bine. Niciodată nu am muncit mai puţin.

Reporter: Aţi găsit probleme după preluare?

Omer Susli: Nu. Era o echipă destul de bună şi nu am găsit probleme de nerezolvat.

Reporter: A fost anul acesta unul de restructurare?

Omer Susli: Nu ştiu ce se înţelege prin restructurare, dar noi suntem în continuu în creştere. Nu am avut nicio restricţie, nu am dat afară pe nimeni, din contră - avem 400 de locuri disponibile în cadrul Praktiker România.

Probabil că, până la sfîrşitul anului, vom angaja 400 de oameni, ca să completăm echipa de vânzări din fiecare magazin.

E adevărat însă că, potrivit actelor oficiale de la Direcţia Muncii, pare că avem o scădere a numărului de angajaţi, pentru că am externalizat multe servicii - serviciu tehnic, logistic, transporturi, securitate.

Reporter: E mai ieftin aşa?

Omer Susli: E vorba dacă este mai eficient sau nu. De exemplu, platforma auto este o entitate foarte importantă pentru un lanţ cum este al nostru care are 28 de unităţi şi, dacă nu lucrezi cu firme specializate în domeniu, atunci e foarte greu de gestionat.

Securitatea este la fel de importantă. Una este când angajaţii tăi sunt toţi prieteni în magazin şi altceva este când o altă companie îşi asumă responsabilităţile de securitate şi care plăteşte când sunt daune, lipsuri.

Opinia mea este că e preferabil să externalizezi anumite servicii.

Mai bine face fiecare ce ştie şi, cu siguranţă, rezultatul e mai bun. Altfel, pierzi energie - în loc să-ţi faci treaba ta, o faci pe a altuia care, poate, se pricepe mai bine.

Reporter: Cât preconizaţi că va fi cifra de afaceri anul acesta?

Omer Susli: Am prognozat o creştere de 10-11% faţă de anul trecut şi sperăm să o obţinem. Primele şase luni au fost conform bugetului.

Anul trecut, cifra de afaceri a Praktiker, conform bilanţului, a fost de 588,87 milioane de lei.

Reporter: Care lună merge mai bine la vânzări?

Omer Susli: Toate lunile. Nu avem luni proaste, dar avem perioadele când vremea ne ajută sau nu.

La bricolaj este foarte interesant. Când e foarte cald, scad vânzările din cauza caniculei, când e foarte frig scad vânzările, pentru că oamenii nu mai vin la magazin din cauza ploii şi a zăpezii.

Practic, suntem meteodependenţi.

Reporter: Cât aţi investit în Praktiker până acum?

Omer Susli: Am investit mult în ultimii doi ani.

În plus, am alocat foarte mult timp acestei afaceri din septembrie 2013, când au început negocierile.

Reporter: Cât din timp este dedicat Praktiker şi cât celorlalte business-uri?

Omer Susli: Mult timp mă ocup de Praktiker, până când vom ajunge la nivelul dorit.

Reporter: Care este nivelul dorit?

Omer Susli: Măcar unde am fost cândva, adică pe locul întâi pe segmentul nostru de activitate.

Reporter: Dar piaţa imobiliară nu mai este cea de atunci...

Omer Susli: Nu mai este, dar noi ne străduim să obţinem rezultatele de atunci.

Cu siguranţă piaţa construcţiilor şi a imobiliarelor îşi vor reveni. Am încredere în România.

Mulţi spun că piaţa construcţiilor nu se va îmbunătăţi pentru că populaţia este în scădere, multă lume pleacă în străinătate etc.

Dar, dacă te uiţi în jur, peste 80% din clădirile din România nu sunt compatibile la ora actuală cu viaţa sau cu standardele dorite de oricare cetăţean din România.

Eu zic că aceste clădiri, în special blocuri, trebuie să fie demolate şi reconstruite la standarde mai ridicate.

Reporter: Românii care au lucrat în Spania sau Italia se întorc cu alte idei în ceea ce priveşte amenajarea locuinţei.

Omer Susli: Cu siguranţă că au alte standarde.

România este parte a Uniunii Europene şi trebuie să se alinieze gândirii occidentale şi nivelului de trai de acolo.

În consecinţă, am încredere că domeniul de construcţii va creşte. Pentru un stat, construcţiile sunt ca o locomotivă, iar când nu ai o locomotivă, nu ai nici vagoane după ea.

Reporter: Aţi dezvoltat afaceri foarte mari în România.

Omer Susli: Multe, dar din păcate nu găsim oameni care să muncească.

Guvernanţii trebuie să ia măsuri urgente în această privinţă.

Dacă nu găsim mână de lucru, nu putem produce. Şi nu este doar cazul nostru, ci al tuturor industriaşilor.

Dacă nu produci, asta înseamnă că nu poţi să exporţi, să vinzi, să-ţi plăteşti taxele către stat.

Omul este cel mai important capital şi dacă el lipseşte...

Reporter: Asta este cea mai mare problemă cu care vă confruntaţi?

Omer Susli: Încă nu este o problemă.

Dar dificultăţile, aşa cum este lipsa forţei de muncă, trebuie rezolvate înainte să apară.

Trebuie să îmbunătăţim condiţiile în aşa fel încât oamenii să nu plece din ţară.

Reporter: Vin imigranţii peste noi.

Omer Susli: Asta poate să fie o soluţie pentru rezolvarea problemelor cu forţa de muncă.

De ce credeţi că Germania vrea aproape un milion de imigranţi?!

Dacă te uiţi în Statele Unite, media pe an este în jur de 200.000 de imigranţi şi, dintre aceştia, 50-60.000 sunt aleşi prin loteria vizelor.

Americanii fac asta pentru că au nevoie de forţă calificată de muncă pentru producţie.

Iar aceşti oameni, aleşi prin loteria vizelor SUA, sunt cei mai buni doctori, ingineri, informaticieni etc.

Într-adevăr, populaţia României este în scădere, pentru că statul nu încurajează natalitatea. Acesta este cel mai mare duşman pentru un popor. Dar nu poţi rezolva problema populaţiei de pe azi pe mâine, ci trebuie să faci o strategie pe 20 de ani.

Reporter: Câte magazine aveţi în momentul acesta?

Omer Susli: În prezent deţinem 28 de magazine şi vrem să continuăm extiderea.

Colegii mei sunt tot timpul în discuţie pentru noi locaţii, dar nu deschidem magazine doar de dragul de a creşte numărul acestora, aşa cum au făcut alţii.

Când ne gândim la amplasarea unui magazin, facem de 50.000 de ori calculul şi apoi luăm decizia.

Avem mai multe locaţii în negociere de mai mult de un an, dar nu avem nicio grabă.

Reporter: Cam cât costă deschiderea unui magazin Praktiker?

Omer Susli: Depinde de mai mulţi factori - locaţia, preţul terenului şi al manoperei variază în funcţie de judeţ.

De exemplu, în Vaslui este mai ieftină mâna de lucru, iar în Bucureşti este de două ori mai scumpă.

Reporter: Care magazin vinde cel mai mult?

Omer Susli: Toate magazinele noastre vând la fel de bine.

Pot să vă spun, însă, că locaţiile care vând bine singure sunt mai puţin în atenţia colegilor mei din conducere decât magazinele care merg mai puţin bine.

Reporter: În bani, care este valoarea investiţiilor în Praktiker?

Omer Susli: Datele sunt publice: capitalul social total al Praktiker împreună cu Praktiker Real Estate se ridică la 227,02 milioane de lei.

Reporter: Vreţi să accesaţi fonduri europene pentru dezvoltare?

Omer Susli: Ca oricare om de afaceri sau oricare român, vrem să accesăm fonduri europene.

Am făcut mai multe dosare de producţie, dar, din păcate, nu am reuşit.

Fondurile europene sunt banii României şi este păcat că îi pierdem.

Reporter: Cum sunt preţurile pe care le practicaţi la Praktiker comparativ cu ceilalţi jucători de pe piaţă?

Omer Susli: Facem în fiecare lună studii de piaţă - top 1000, top 5000 articole şi pot să vă spun că 80% din produse sunt sub preţul practicat de competitori.

Am redus mult marja pe care o practicau colegii mei înainte şi, ca dovadă, anul trecut, Praktiker România a obţinut premiul Best Buy Award de la ICERTIAS Elveţia.

Rezultatele s-au bazat pe un studiu cantitativ realizat în România şi am fost certificaţi ca fiind locul unde românii găsesc cel mai bun raport calitate-preţ la produsele de grădinărit.

Ca parte a studiului Best Buy Award, respondenţii au fost întrebaţi ce anume reprezintă pentru ei cel mai bun raport calitate-preţ. Aceştia au declarat că, potrivit experienţei personale pe piaţa românească, cea mai bună valoare la preţul plătit reprezintă aspectul care contează cel mai mult în această privinţă.

Totodată, participanţilor li s-a cerut să răspundă la următoarea întrebare: "Specificaţi lanţul de magazine (sau un loc de vânzare) pentru achiziţionarea de plante ornamentale şi echipamente pentru amenajarea pământului (răsaduri, sol, ornamente de grădină etc.), care, în România, oferă cel mai bun raport calitate-preţ". Majoritatea persoanelor chestionate a răspuns: "Praktiker".

Dacă mergeţi în magazinele noastre veţi observa diferenţe majore faţă de competitori - de exemplu, noi vindem un set de canapea cu 250 lei, iar alţii vând acelaşi set de canapea cu 1000-1200 lei.

Recent am vizitat un competitor de-al nostru care avea preţuri de trei-patru ori mai mari decât ale noastre. Am observat că nu era nimeni în magazin, dar e încă deschis.

Reporter: Care e topul celor mai mari trei jucători de pe piaţă în acest moment?

Omer Susli: Noi suntem pe locul al doilea şi lupta noastră este să redevenim numărul unu.

Reporter: În anii aceştia, mulţi jucători din domeniu au plecat, au venit alţii în loc, s-au schimbat topurile.

Omer Susli: Într-adevăr, parcă am fost pe nisipuri mişcătoare, în această perioadă, ceea ce nu ne ajută absolut deloc, pe noi sau pe alţi jucători, dă o percepţie de instabilitate.

Reporter: Care este profilul cumpărătorului Praktiker?

Omer Susli: Niciodată nu ne-am dorit clienţi oameni foarte bogaţi sau foarte săraci.

Când am preluat Praktiker, erau 25.000 de articole listate, acum am ajuns la peste 42.000 de articole pentru fiecare buzunar.

Cred că este normal să fie aşa.

Reporter: Câte din produse sunt româneşti şi câte din străinătate?

Omer Susli: Prioritare pentru noi sunt produsele fabricate în România.

Datorită acestui lucru, numărul de furnizori s-a dublat şi chiar mai mult.

Un furnizor - producător local pentru Praktiker trebuie să poată să aprovizioneze toate magazinele noastre, ceea ce este destul de greu, mai ales pentru producătorii mici.

De aceea, am convenit cu departamentul de achiziţii să acceptăm producători locali zonali. De exemplu, am convenit ca un furnizor din Botoşani să ne ofere produse specifice pentru 6-7 magazine din zonă.

Nu trebuie neapărat să avem aceleaşi produse pentru toate magazinele.

Pot să vă spun că, după preluarea noastră, numărul de produse din România a crescut semnificativ în magazinele Praktiker.

Reporter: Cum apreciaţi piaţa pe care activaţi?

Omer Susli: Repet, am încredere în potenţialul României.

Deocamdată, cetăţenii au alte probleme, dar toate studiile pe care le-am consultat spun că, de exemplu, în Germania un cetăţean îşi zugrăveşte casa, în medie, din trei în trei ani, iar în România o dată la zece ani. Ceea ce probabil se va schimba.

Zugrăvitul nu este foarte scump, vopseaua fiind relativ ieftină. O găleată de vopsea costă, aproape, cât un pachet de ţigări.

În orice ţară din Uniunea Europeană, autorităţie sunt obligate să vopseasă spaţiile publice, cel puţin o dată pe an să fie vopsit. Este un fel de igienizare.

În România nu există această mentalitate, încă. Şi nu vorbim despre vreo periferie, ci chiar pot da ca exemplu zona centrală Dorobanţi.

Cu siguranţă, însă, această mentalitate se va schimba, mai ales că românii plecaţi în străinătate se întorc acum cu alte idei.

Reporter: Aţi spus, anul trecut, că veţi aduce în Praktiker produse mai mult pentru femei.

Omer Susli: Continuu lucrăm la acest lucru, avem deja Praktiker Line şi Praktiker Home. Colegii mei lucrează acum pentru o altă marcă, tot pentru femei. Am angajat arhitecţi pentru design şi calitate pentru această linie.

În curând, vom lansa o nouă marcă proprie, care o să concureze cu mărcile foarte cunoscute, care se termină în "home", la preţuri mai mici decât la competiţie.

Reporter: Nu aţi închis magazine de la preluare până acum?

Omer Susli: Nu şi nici nu avem de gând.

Reporter: Câţi angajaţi sunt în total în Praktiker România?

Omer SusIi: Sunt 1700 de salariaţi şi în prezent avem 400 de poziţii deschise. Angajăm mâine 400 de oameni, dacă vin.

Reporter: Ce părere aveţi despre noul Cod Fiscal?

Omer Susli: Orice taxă eliminată, de oriunde din lume, aduce prosperitate şi pentru oamenii de afaceri, şi pentru oamenii de rând.

Atât eu, cât şi tu, când o să mergem la cumpărături de acum înainte, vom plăti cu 4-5 puncte procentuale mai puţin, pe care nu îi vom păstra, ci îi vom cheltui. Iar asta va duce la consum şi implicit la contribuţii către stat.

În Turcia, cât timp am avut 45% impozit, vreo 80 de ani, statul a încasat doar vreo 800 milioane de dolari. De când autorităţile din Turcia au redus taxele, doar anul trecut încasările au depăşit 1000 de miliarde de dolari.

Reporter: Cum apreciaţi relaţia cu băncile?

Omer Susli: Avem parteneri financiari toate băncile. Suntem cu ele într-o relaţie foarte bună.

Băncile vând bani.

Cum noi vindem ciment, ele vând bani.

Reporter: Aţi luat credite pentru finanţarea investiţiilor?

Omer Susli: Dacă un om de afaceri spune că nu are credite, înseamnă că nu face business. Cu cât ai mai multe credite, cu atât eşti mai dezvoltat şi mai credibil.

România se află pe ultimele locuri în ceea ce priveşte îndatorarea, iar acest lucru nu este bine.

Trebuie să avem bani să investim ca să producem.

Reporter: Nu v-aţi gândit niciodată să vă finanţaţi prin bursă?

Omer Susli: Deocamdată nu acţionăm în acest sens, dar m-am gândit la asta.

Bursa din Turcia este una din cele mai mari din lume, am impresia că se află între primele 15-16 burse la nivel mondial. Tranzacţiile sunt imense, câştigurile sunt foarte mari, dar şi pierderile sunt la fel de mari.

Şi bursa din România, cât de mică este ea, a pierdut enorm din cauza contextului internaţional.

Reporter: Analiştii susţin că în octombrie vom avea un nou tsunami financiar mondial. Sunteţi pregătit pentru un astfel de scenariu?

Omer Susli: Banii tipăriţi sunt în piaţă. Chiar dacă ar veni un cutremur financiar, banii nu vor dispărea la nivel global, ci se vor muta de la o zonă la alta.

Plus că autorităţile, atât din SUA, cât şi din Europa sau China, tipăresc în continuare bani.

Să sperăm că tsunami-ul nu va lovi România, noi avem nevoie ca banii să rămână în piaţă.

Inclusiv în 2008, odată cu declanşarea crizei finaciare, unii au pierdut foarte mult, dar alţii au câştigat la fel de mult. Nimic nu s-a pierdut. Banii au plecat, de exemplu, în Turcia sau în Brazilia, dar tot au rămas în joc. Nimeni nu i-a pus într-un seif şi a închis uşa.

România are nevoie de finanţe şi băncile nu au de ce să-şi retragă banii de aici.

Reporter: De ce credeţi că lucrurile nu merg aşa de bine în România?

Omer Susli: România este o ţară frumoasă şi bogată. Are de toate - gaz, petrol, minereu, aur, pădure etc.

Cu siguranţă că pe viitor va fi mai bine aici. Dar România nu şi-a găsit încă locul. Capitalismul nu este încă bine aşezat.

Toată lumea şi-a dat seama că acest capitalism aduce prosperitate şi un nivel de viaţă mai bun.

Capitalismul vrea linişte şi pace, iar crizele sunt create artificial, pentru ca banii să se mute dintr-un loc în altul.

Reporter: Aveţi în vedere şi alte achiziţii?

Omer Susli: Vin foarte multe oferte în fiecare zi, dar nu fac cumpărături doar de dragul de a face.

Sunt un om foarte calculat.

Când plec la cumpărături spun: iau ce pot, ce ştiu.

Reporter: Dar v-ar tenta ceva?

Omer Susli: Fiecare om are o plăcere în viaţă, mie îmi place să muncesc.

Reporter: Care este viitorul afacerilor în Turcia, având în vedere că sunt probleme politice acolo?

Omer Susli: Problemele vin şi pleacă.

În ultimii trei-patru ani era foarte bine, era pace, economia mergea bine, turismul la fel. Dar, în ultimele două luni, s-a întâmplat ceva de care nu ştim.

Au fost alegeri pe 7 iunie şi nu a fost creat un guvern, iar Constituţia spune că, dacă nu avem un guvern, în 40 de zile declarăm alegeri anticipate. Vom avea alegeri anticipate prima oară în istoria Turciei, pe 1 noiembrie.

Sperăm ca Turcia să-şi revină.

Reporter: Unde e mai bine să faci afaceri? În România sau în Turcia?

Omer Susli: Este bine şi aici, şi acolo, dar Turcia este un fel de ocean, este o ţară mare, cu o populaţie tânără, în jur de 77-78 de milioane de oameni.

Una este să ai o piaţă care are 80 de milioane de consumatori şi altceva când ai doar 20 de milioane.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb