Comunitatea ONedu România, organizaţia tinerilor pentru digitalizarea educaţiei din învăţământul preuniversitar, se opune evaluării computerizate a cunoştinţelor elevilor din cadrul examenului de bacalaureat, sub formă de grilă, şi, implicit, a probelor care se doresc a avea loc din anul 2027, conform unui comunicat de presă.
Prezenta intenţie a ministrului educaţiei contravine evaluării în beneficiul elevului, fiind o măsură greu de realizat, având în vedere infrastructura şi lipsa resursei umane în cadrul instituţiei.
Potrivit sursei citate, încă există unităţi de învăţământ în care orele de informatică se realizează pe hârtie, din lipsa unui laborator de informatică şi a infrastructurii necesare pentru susţinerea examenului de bacalaureat online. Ministerul Educaţiei va trebui să se asigure de o conexiune stabilă şi de bună calitate la internet, un număr necesar de calculatoare funcţionale şi moderne în centrele de examen şi, totodată, trebuie să realizeze o aplicaţie software prin care să se desfăşoare examenul.
În forma actuală a legii educaţiei naţionale, Ministerul Educaţiei este obligat să asigure accesul beneficiarilor educaţiei la o platformă de e-learning, în mod gratuit, având rolul de a sprijini elevii în procesul de educaţie şi aprofundare. În prezent, platforma încă este în dezvoltare, ceea ce nu ne oferă încrederea că o aplicaţie software pentru susţinerea examenului, care să prevină frauda, va fi realizată în timp util. Totodată, examene precum competenţele digitale şi proba scrisă la informatică, încă se dau pe hârtie sau mixt, în cazul competenţelor, la care elevii au o parte scrisă şi o parte realizată pe calculator. Mai marile companii care certifică competenţele digitale, ne dovedesc că se pot dezvolta aplicaţii software speciale pentru evaluarea nivelului elevului de abilităţi deprinse în lucrul cu calculatorul, aspect ce ne dovedeşte, încă o dată, lipsa investirii în digitalizare până în prezent din partea ministerului.
Evaluarea elevilor prin intermediul grilelor nu este o evaluare în beneficiul elevilor şi nu reprezintă nivelul real de pregătire al acestora, neexistând posibilitatea punctării parţiale a exerciţiilor rezolvate, posibilitatea ca elevul să nu ducă la bun sfârşit exerciţiul fiind ridicată. ONedu România înţelege nevoia Ministerului Educaţiei de a utiliza cât mai puţine resurse pentru corectarea lucrărilor şi rezolvarea contestaţiilor, însă o primă soluţie ar fi chiar vizualizarea în format electronic a lucrării elevului, printr-o platformă sigură şi securizată, în acelaşi timp cu transmiterea rezultatelor.
ONedu România subliniază nevoia ca viitoarele generaţii să cunoască istoria ţării şi date despre România, dar nu poate să nu observe cum Ministerul Educaţiei înţelege greşit modul de a forma cultura generală a tinerilor, pentru care examenul de bacalaureat reprezintă un stres şi în prezent.
Susţinerea bacalaureatului într-o singură probă scrisă, (ne)având în vedere studiul aprofundat al anumitor conţinuturi, în funcţie de profilul şi specializarea la care se află elevul respectiv, reprezintă doar un model copiat prost din bacul internaţional, care nu arată decât că până şi statul copiază la examene, doar că la examenele construirii unui sistem de educaţie performant şi echitabil, se mai arată în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.07.2022, 23:42)
Felicitari pt atitudine, pt modul de a gandi. In plus, orice grila permite si raspunsuri ,,la noroc"!