Operatorii de telefonie au obligaţia, începând de astăzi, să informeze mai bine clienţii cu privire la serviciile oferite şi la tarifele practicate, pentru ca aceştia să poată lua o decizie corectă, informează ANCOM. Astfel, toţi clienţii care vor intra în magazinele sau punctele de lucru proprii sau din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferă servicii de telefonie pe bază de abonament vor putea citi pe un afiş expus în locuri uşor accesibile şi vizibile pentru public care sunt drepturile lor de informare în calitate de utilizatori ai serviciilor de telefonie. Potrivit NewsIn, clienţii vor fi informaţi cu privire la modalitatea de soluţionare a reclamaţiilor, care va fi detaliată într-un document înmânat la cerere sau la momentul încheierii contractului.
Preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu, a declarat: "ANCOM există pentru a proteja utilizatorii de servicii de comunicaţii. Facem acest lucru, indirect, asigurând buna funcţionare şi concurenţa pe piaţa de comunicaţii, şi direct, prin decizii ca cea care intră acum în vigoare. Decizia privind informarea utilizatorilor este un pas important pentru siguranţa acestora, pentru ca orice persoană să ştie exact ce cumpără şi cât plăteşte pe piaţa serviciilor de telefonie. Demersurile ANCOM nu se opresc însă aici, vom avea grijă ca toate prevederile acestui act să fie respectate şi vom demara acţiuni de control pentru a ne asigura că utilizatorii primesc informaţiile de care au nevoie, într-o formă accesibilă şi care să le permită luarea unor decizii adecvate".
Conform deciziei ANCOM, personalul de vânzări al operatorilor trebuie să comunice clientului, verbal sau, dacă acesta solicită, în formă tipărită ori electronică, înainte de încheierea contractului, cel puţin informaţii precum planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe întreaga perioadă contractuală iniţială, precizând serviciile incluse, extra-opţiuni, conectare/instalare, echipament terminal achiziţionat. La acestea se adaugă tarifele aplicabile pentru acces şi pentru apelurile naţionale, tarifele pentru apelurile efectuate în orele de vârf/în afara orelor de vârf (cu indicarea intervalelor orare corespunzătoare) şi condiţiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus, durata minimă a contractului, precum şi condiţiile de încetare a contractului înainte de termen şi penalităţile aplicabile, dacă este cazul.
Pe parcursul derulării contractului, utilizatorul final va avea dreptul de a solicita şi de a primi o factură detaliată, în care se vor regăsi informaţii referitoare cel puţin la perioada de tarifare, tarifele percepute, gratuităţile/reducerile de care abonatul a beneficiat, lista completă a apelurilor efectuate şi recepţionate, durata acestora etc.
Conform deciziei ANCOM, în cazul în care contractul pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului este prelungit automat, iar rezilierea sa ulterioară de către abonat presupune plata unor penalităţi, operatorii vor trebui să îşi informeze abonaţii prin intermediul facturii sau prin intermediul unui SMS despre data la care expiră contractul şi data-limită până la care abonatul poate cere să nu i se prelungească respectivul contract.
Această informare trebuie transmisă abonatului cu minim 15 zile şi cu maxim 45 de zile înainte de expirarea contractului