Din prudenţă, din obişnuinţă, prefer să am acţiunile blocate la Depozitarul Central în loc să fie disponibile în secţiunea 1, unde au acces şi brokerii. Nu sunt speculator, investesc pe termen lung şi nu vânez un profit de câteva procente astfel încât să le tot vând şi răscumpăr. Am încercat deci să interacţionez recent cu Depozitarul Central pentru a institui o restricţie pe acţiunile transferate din contul deschis la broker. Ca în multe alte cazuri, şi aici activitatea se desfăşoară doar online. Am sunat şi m-am interesat cam de ce acte ar fi nevoie pentru instituirea unei restricţii.
Procedura nu e stufoasă, există un formular tipizat pentru cererea de instituire a restricţiei, se ataşează o copie după buletin şi dovada plăţii taxei percepute pentru o astfel de operaţiune. Am plătit, am scanat, am trimis pe mail. În acceaşi zi, primesc un răspuns din partea Depozitarului. "Urmare cererii dvs. din data de..., înregistrată la Depozitarul Central S.A., sub nr.....,va informăm că s-a înregistrat restricţia, conform solicitării dvs. Urmează să vă emitem şi o adresa în acest sens".
De aici mai departe urmează partea mai interesantă. Mă gândesc că n-ar strica şi un extras de cont, poate la un moment dat vreau să vând totuşi acţiunile, iar pentru a le trage de la Depozitar în contul deschis la broker, după ce plătesc iar taxa pentru ridicarea restricţiei, mi se va cere aşa ceva. Mă interesez cum se obţine un extras de cont în pandemie, completez iar un formular tipizat de cerere, ataşez copia după buletin şi dovada plăţii taxei de 18 lei (6 lei emiterea extrasului plus 12 lei taxele poştale) şi sunt asigurat că îl voi primi prin poştă.
La 10 zile de la depunerea cererii (ştiu, cam mult, când am întrebat la Depozitar mi s-a spus că au uitat colegii care se ocupă de Poştă să depună mai devreme plicurile), primesc în cutia poştală un aviz.
Merg la poştă şi - surpriză - două plicuri de la Depozitar. Unul gratuit, pentru care semnez confirmarea de primire, şi altul cu valoare ramburs, pentru care plătesc alţi 13 lei. În plicul gratuit, extrasul meu de cont. În plicul cu ramburs găsesc o pagină cu antet şi semnătură dar cu conţinut identic cu mailul de confirmare a instituirii restricţiei. "Urmare cererii dvs. din data de..., înregistrată la Depozitarul Central S.A., sub nr.....,vă informăm că s-a înregistrat restricţia asupra unui număr de ...acţiuni deţinute de dvs la societatea......".
De ce, din moment ce am făcut solicitarea emiterii unui extras de cont aproape simultan cu cea a instituirii unei restricţii, a trebuit să primesc două plicuri, unul cu extrasul, şi altul cu confirmarea instituirii restricţiei? Şi nu mă gândesc atât la faptul că ambele documente puteau fi incluse într-un singur plic, din moment ce achitasem o taxă poştală când solicitasem un extras, ci la faptul că documentul trimis prin poştă pentru confirmarea restricţiei avea un conţinut identic cu cel primit pe mail. Sigur, pe mail nu există un document ataşat cu antet şi semnătură, dar bănuiesc că s-a inventat şi o semnătură electronica, dacă tot vorbim de digitalizare. De ce mai e nevoie de drumuri la Poştă în condiţiile în care aglomeraţia care putea să apară la Depozitar se mută apoi la oficiile poştale?
Rezum - pentru o cerere simplă de instituire a unei restricţii şi eliberarea unui extras de cont am plătit 4 taxe (una de emitere a extrasului şi una de instituire a restricţiei, plus două taxe poştale pentru trimiterea actelor separat), am trimis două formulare scanate, am aşteptat zece zile să primesc avizul de la Poştă şi, inevitabil, am mai pierdut apoi 45 de minute în faţa Poştei, să îmi vină rândul pentru a le ridica. Bine că nu am primit cele două avize în zile diferite, să bat două drumuri la Poştă. Aşa arată digitalizarea în România?