OPINII Propaganda este eficientă, dar pe termen scurt

CRISTIAN DOGARU
Ziarul BURSA #Miscellanea / 10 iunie 2022

Propaganda este eficientă, dar pe termen scurt

În urmă cu câteva zile a apărut o informaţie interesantă de peste ocean legată de interesul publicului faţă de conflictul din Ucraina, interes manifestat pe reţelele sociale.

E vorba de o analiză NewsWhip pentru axios.com din care reiese o scădere de 22 de ori a interacţiunilor din social media (like-uri, comentarii, distribuiri) după a 100-a zi de conflict raportat la cum mergeau lucrurile în prima săptămână. Respectiv de la 109 milioane de interacţiuni la numai 4,8 milioane. Numărul articolelor din media americană legate conflict a scăzut la rândul său de la 520.000 articole în prima săptămână de conflict la sub 70.000 în ultima săptămână din mai. Asta a făcut ca în SUA interesul publicului să fie mai mare în ultimele săptămâni pentru disputa Johnny Depp-Amber Heard decât în legătură cu evoluţia ostilităţilor din Ucraina.

Dacă vă amintiţi de primele zile de război, emoţiile publicului au fost stoarse cu putere prin imagini de la faţa locului transmise de media occidentală în buclă, focalizarea pe refugiaţi, imagini din confruntări de război, dar şi cu poveşti lacrimogene care s-au dovedit în final fake-uri precum jocurile video prezentate în direct ca imagini de luptă aeriană, fantoma din Kiev, bătrânele care dărâmau drone cu borcanul de murături sau otrăveau soldaţii inamici cu prăjituri, romi care furau tancurile ruseşti abandonate şi soldaţi împuşcaţi în inimă care defilau printre inamici. Şi asta în condiţiile în care canalele de media ruse erau eliminate pentru propagandă şi fake-uri.

O întreagă campanie de PR la nivel global a stat în spatele Ucrainei bombardând media cu tot soiul de producţii cu imapact emoţional cu care să fie câştigat publicul astfel încât, la un moment dat, s-a ajuns la saturaţie.

Lumea poate fi indignată, emoţionată, înspăimântată sau revoltată la un moment dat, dar nimeni nu poate funcţiona normal dacă îşi prelungeşte a la long respectivele stări. Ca şi în cazul isteriei Covid, până la urmă publicul se plictiseşte de orice refren dacă e cântat de toată media pe termen lung.

E posibil că în Europa lucrurile să stea puţin diferit din cauza apropierii de conflict şi a imaginii refugiaţilor, vizibili în viaţa de zi cu zi a marilor metropole, dar şi aici trendul este identic. Interesul scade, lumea revine la normalitate, iar cei care alimentează conflictul urmărind diferite interese ar trebui să înţeleagă asta.

Interesul publicului era cel mai bun pretext pentru forţarea ajutoarelor militare şi încurajărilor din galeria NATO către soldatul ucrainian, prost echipat şi cu moral scăzut, să lupte până la capăt pentru a slabi Rusia. Acum, când publicul începe să aibă altă agendă, cum ar fi de pildă preţurile, va fi cu atât mai greu ca politicienii occidentali să explice de ce trebuie să alimenteze în continuare creşterea lor (alimentând cu arme mai departe Ucraina) şi nu să caute, în schimb, modalităţi de soluţionare a conflictului.

Iar dacă nu vor înţelege asta, poate vor urma schimbări în clasa politică, mai ales acolo unde alegerile generale sunt mai apropiate de iarna lui 2022.

După o pandemie şi un război mondial nedeclarat, cu credibilitatea media căzută la datorie repede, rămânem cu convingerea că nicio sursă oficială n-ar mai trebui crezută pe cuvânt fără o verificare temeinică, eventual din zone cu interese divergente. După ce publicul a renunţat să mai finanţeze media direct, preferând gratuităţile din zona reţelelor sociale, iar guvernele şi interesele corporative au păşit în locul său, ne mai mirăm că ni se serveşte propagandă în loc de informare, că gândirea critică şi actul jurnalistic devin tot mai incompatibile?

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Ar exista și un termen lung, un efect de durată, dar în cazul unei propagande "destepte".

    Nu a fost cazul cu ocazia covid și a războiului din Ucraina. 

    Falsurile și aberațiile aruncate de propaganda desantata și stupidă reflectă disprețul autorităților la adresa inteligenței oamenilor de rând. 

    Prostimea nu merită din punctul de vedere al puterii si al presei decât știri telenovelistice imbeciloide pentru că nu este în stare să înțeleagă altfel. 

    În felul ăsta, chiar și adevărul poate fi perceput după un timp ca minciună.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
boromir.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9770
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7308
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3444
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9957
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.2774

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
contragarantare.ro
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb