În decembrie 2017, Comisia Europeană a iniţiat o investigaţie aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de statul român în sprijinul societăţii SN CFR Marfă SA au respectat normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat.
La finalul lunii februarie 2020, prin Decizia luată, Comisia Europeană a anunţat că SN CFR Marfă SA trebuie să returneze ajutorul de stat declarat incompatibil în valoare de circa 570 milioane de euro, conform unui comunicat remis redacţiei.
"În conformitate cu TFUE şi cu jurisprudenţa constantă a instanţelor Uniunii, atunci când se constată că un ajutor este incompatibil cu piaţa internă, Comisia are competenţa de a hotărî dacă statul membru în cauză trebuie să anuleze sau să modifice ajutorul. De asemenea, Uniunea Europeană a susţinut în mod consecvent că obligaţia impusă unui stat membru de a anula ajutorul considerat de Comisie ca fiind incompatibil cu piaţa internă este menită să restabilească situaţia existentă înainte de acordarea ajutorului.
Acest obiectiv este atins odată cu rambursarea de către beneficiar a sumelor acordate sub formă de ajutor ilegal şi a dobânzilor de recuperare, acesta renunţând astfel la avantajul de care beneficiase faţă de concurenţii săi de pe piaţă.
În concordanţă cu jurisprudenţa, Comisia a decis ca statul roman să ia toate măsurile necesare pentru recuperarea ajutorului de la beneficiarul SN CFR Marfa SA, deoarece acesta este considerat ca ajutor acordat ilegal.
Prin urmare, ţinând seama de faptul că, pe de o parte, măsurile de acordare au fost puse în aplicare încălcându-se articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi că, pe de altă parte, acestea au fost considerate ca implicând ajutoare ilegale şi incompatibile, este necesar ca sumele în cauză să fie recuperate pentru a se restabili situaţia existentă pe piaţa internă înainte de acordarea ajutorului.
Recuperarea trebuie să acopere perioada de la data la care ajutorul a fost pus la dispoziţia beneficiarului până la recuperarea sa efectivă. Suma care urmează să fie recuperată trebuie să fie purtătoare de dobândă până la recuperarea efectivă.
În conformitate cu jurisprudenţa constantă, insolvenţa beneficiarului şi incapacitatea sa de a rambursa ajutorul nu constituie un motiv valabil pentru scutirea acestuia de obligaţia de a restitui suma primită.
Prin urmare, ajutorul ilegal şi incompatibil trebuie recuperat de la beneficiar împreună cu dobânda de recuperare", arată sursa citată.
În enunţul său, Decizia subliniază:
"Următoarele măsuri, care fac obiectul prezentei decizii şi au fost puse în aplicare în mod ilegal de către România, cu încălcarea articolului 108 alineatul (3) din TFUE, luate împreună şi separat, constituie ajutoare de stat:
(a) neexecutarea şi acumularea în continuare a datoriilor CFR Marfă la bugetul de stat între 2010 şi conversia creanţelor în acţiuni din 2013;
(b) neexecutarea şi acumularea în continuare a datoriilor CFR Marfă faţă de CFR Infrastructură între 2010 şi conversia creanţelor în acţiuni din 2013;
(c) conversia creanţelor în acţiuni din 2013;
(d) neexecutarea şi acumularea în continuare a datoriilor CFR Marfă faţă de CFR Infrastructură după conversia creanţelor în acţiuni din 2013 până în 2018 inclusiv.
.............................................................................................................
(1) România trebuie să recupereze ajutoarele menţionate de la beneficiar.
(2) Sumele care trebuie recuperate sunt purtătoare de dobândă de la data la care au fost puse la dispoziţia beneficiarului până la recuperarea lor efectivă.
.............................................................................................................
(4) Începând de la data adoptării prezentei decizii, România trebuie să pună capăt inacţiunii legate de neexecutarea silită a datoriilor menţionate in decizie.
...............................................................................................................
(1) Ajutoarele menţionate trebuie să fie recuperate imediat şi efectiv.
(2) România trebuie să se asigure că prezenta decizie este pusă în aplicare în termen de şase luni de la data la care îi este notificată."
"În conformitate cu legislaţia în vigoare, după publicarea Deciziei Comisiei în Registrul ajutoarelor de stat de pe site-ul Comisiei Europene - Concurenţă - Ajutor de Stat, urmează o perioadă în care aceasta devine titlul executoriu. Până în prezent, la mai mult de un an de la publicarea Deciziei, acest titlu executoriu încă nu există.
Principalii creditori ai Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă sunt statul român, pentru ajutorul primit la momentul încercării eşuate de privatizare de acum aproape nouă ani pentru suma de 568 milioane de euro şi CNCF CFR SA cu o creanţă asupra CFR Marfă SA de peste un miliard de lei, care se acumulează în continuare .
CFR SA deţine, deci, aproape 80% din totalul datoriilor SN CFR Marfă SA, dacă nu luăm în calcul şi datoria către statul român pentru care nu există nici în prezent titlul executoriu şi care de la data deciziei a crescut şi creşte în continuare.
În sensul celor arătate, Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România care are în componenţa sa un numar de 14 membri, operatori de transport feroviar de marfă, reprezentând aproape 70% din cota de piaţă la nivelul activităţii de transport de marfă din România, speră că CNCF CFR SA îşi va recupera banii şi îi va folosi integral pentru lucrări de reparaţii a infrastructurii feroviare, atât de necesare pentru creşterea performanţelor activităţii de transport feroviar.
Membri organizaţiei noastre consideră că o eventuală stingere a datoriilor prin transferul de active ale SN CFR Marfă SA (majoritatea acestora fiind la acest moment în stare avansată de deteriorare, supraevaluate, fără o situaţie juridică clară) către CNCF CFR SA sau către "un alt competitor de pe piaţa transportului feroviar de marfă", nu reprezintă decât o altă formă mascată de ajutor de stat. Sumele datorate bugetului de stat trebuie stinse cu bani şi nu cu active, aşa cum se încearcă, deoarece învăţământul, sănătatea, armata nevoie de bani nu de locomotive şi vagoane.
Mai mult, această soluţie nu va ajuta cu nimic procesul de îmbunătăţire a infrastructurii feroviare şi va aduce, în continuare, grave prejudicii tuturor operatorilor de transport feroviar din ţara noastră.
Este de neînţeles afirmaţia că CN CFR Marfă trebuie lichidată, având în vedere că valoarea companiei este de peste 1 miliard de EURO, conform declaraţiilor publice facute de la nivel guvernamental. În aceste condiţii, CN CFR Marfă are destule active care, în urma valorificării în condiţii transparente de piaţă, vor permite achitarea datoriei către ANAF, respectiv CNCF CFR SA, rămânând astfel suficient material rulant pentru a permite continuarea activităţii de către operatorul feroviar.
În toată această perioadă se poate observa că se încearcă rezolvarea acestei probleme altfel decât prevede Tratatul European şi legislaţia specifică Concurenţei şi ajutorului de stat, chiar cu sprijinul preşedintelui organismului de specialitate din ţara noastră, care în emisiunile televizate sau în presă susţine soluţii care contravin flagrant Deciziei Uniunii, dar şi legislaţiei europene şi naţionale cu privire la modalitatea de recuperare a unui ajutor de stat ilegal", se mai arată în comunicat.