Organizaţia patronală a operatorilor privaţi şi sindicatele din domeniul transportului feroviar cer tratament egal şi acordarea unor facilităţi pentru operatorii de transport feroviar de marfă şi de călători, similare celor acordate transportatorilor rutieri, necesare pentru depăşirea crizelor existente şi relansarea activităţii în domeniul transportului feroviar, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potivit sursei citate, companiile pe care le reprezentăm au reuşit an de an să supravieţuiască şi să genereze contribuţii importante la buget, în pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil şi discriminatoriu creat de Guvernele care s-au perindat la conducerea ţării. Industria feroviară din ţara noastră se confruntă de peste 32 de ani cu lipsa totală de sprijin şi interes manifestat de autorităţile de resort, cu un adevărat dezastru în infrastructura feroviară din cauza nealocării fondurilor necesare pentru mentenanţă şi reparaţii, situaţie care a dus competitivitatea acestei industrii - altădată emblemă pentru România - la coada clasamentului European.
Apariţia crizei energetice actuale, însoţită de creşterea aberantă şi total nejustificată a preţului la motrină (combustibil care, alături de energia electrică, este vital pentru transportul feroviar) au dus la apariţia unor grave probleme de sistem pe care nimeni nu pare că îşi doreşte să le rezolve, fapt ce va duce acest sector de transport către colaps.
Atât OPSFPR, cât şi Federaţiile sindicale din domeniul feroviar, au semnalat în repetate rânduri aceste probleme şi au propus o serie de măsuri concrete, atât la nivelul Guvernului dar şi al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, dar fără succes, în condiţiile în care discursul public rămâne, aproape fără excepţie, concentrat pe problemele şi investiţiile din transportul rutier, sector care a primit în ultimii ani o serie de facilităţi, ajutoare de stat mascate şi scutiri de accize.
Considerăm că evenimentele regretabile din ultimele zile, referitoare la reducerea la pompă a combustibilului cu 50 de bani/litru, care se aplică numai pentru sectorul de transport rutier, au avut ca efect o nouă discriminare în sectorul transporturilor.
În timp ce, fără excepţie, toate marile economii ale lumii investesc în mod susţinut şi substanţial în transportul feroviar, care este eficient, sustenabil şi cel mai ecologic mod de transport din lume, în ţara noastră acest sector de activitate este subfinanţat şi nu a primit niciun ajutor şi nici facilităţi fiscale din partea statului.
În tot acest context, România - care are poziţie geostrategică excelentă şi una dintre cele mai mari reţele de cale ferată din Uniunea Europeană - insistă să ceară prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) mai mulţi bani pentru proiectele de infrastructură rutieră şi acordă facilităţi importante acestei activităţi, ignorând nu numai recomandările partenerilor externi pentru o economie verde (Green Deal) şi Legislaţia Europeană, dar şi problemele grave din sistemul feroviar naţional.
Având în vedere angajamentele României asumate prin PNRR, este necesar să se demareze urgent un program de investiţii atât pentru infrastructura feroviară, cât şi pentru asigurarea materialul rulant necesar, precum şi pentru mentenanţă, în vederea modernizării şi creşterii capacităţilor de transport, astfel încât ţara noastră să îşi poată îndeplini obiectivele asumate: creşterea cu minim 25% a traficului feroviar de marfă şi a numărului de călători transportaţi, prin stimularea trecerii mărfurilor şi călătorilor de la rutier la calea ferată, precum şi prin creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor, informatizarea activităţilor feroviare şi implementarea urgentă a ERTMS.
Guvernul va trebui să asigure resursele financiare necesare pentru întreţinerea şi reabilitarea infrastructurii feroviare, astfel încât să poată fi create condiţiile ca traficul de călători şi mărfuri pe calea ferată să redevină atractiv.
Reamintim că Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România şi Federaţiile sindicale semnatare a adresei de protest transmisă dlui prim-ministru Nicolae CIUCĂ şi spre ştiinţă dlui viceprim-ministru, ministrul transporturilor Sorin GRINDEANU (pe care o anexăm) şi a prezentului comunicat, reprezintă interesele marii majorităţi a companiilor şi societăţilor comerciale din domeniul feroviar.
În cazul în care Guvernul României şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii nu va lua, ca de obicei, măsuri urgente de eliminare a tuturor acestor discriminări dintre cele două moduri de transport, prin acordarea aceloraşi facilităţi ca cele primite de sectorul rutier, vom organiza o serie de proteste şi greve cu întreruperea activităţii feroviare şi ne vom adresa cu o "Plângere" la DG Competition a Comisiei Europene referitoare la discriminările frecvente făcute de către Guvern şi MTI în piaţa transporturilor din ţara noastră, se menţionează în comunicat.