Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a solicitat, vineri, încă o dată Guvernului Cioloş să emită Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea legii RCA, în condiţiile în care transportatorii au anunţat un amplu protest pentru joi, 15 septembrie, cu o zi înainte de şedinţa de Guvern.
Executivul are deja pregătit un proiect de OUG şi ar putea să îl folosească pentru a detensiona situaţia.
Ziarul "BURSA" a scris, în premieră miercuri, că din proiectul OUG au fost eliminate mai multe prevederi, la propunerea Consiliului Concurenţei (CC), deşi au fost negociate cu transportatorii, potrivit unor surse. Astfel, CC a propus să fie eliminată prevederea ca asiguratorul RCA să îi prezinte asiguratului, la solicitarea acestuia, calculul actuarial şi indicatorii utilizaţi privind modul de determinare a primei de asigurare. O altă propunere este ca Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să nu mai aibă în atribuţii publicarea tarifelor de referinţă RCA şi nici de a publica pe site-ul propriu date statistice privind tarifele practicate de service-uri, conform surselor noastre.
Potrivit expunerii de motive, principalele modificări pe care le aduce iniţiativa legislativă se referă la reglementarea contractului de asigurare RCA, contract în baza căruia sunt stabilite condiţiile generale şi particulare ale acoperirii asigurării RCA, modalitatea şi termenele de plată în cazul în care se optează pentru plata în rate, riscurile suplimentare celor obligatorii prevăzute de lege.
Proiectul OUG RCA introduce posibilitatea limitării tarifelor RCA. Un proiect de lege similar este dezbătut şi la Senat.
Joi, senatorii au promis o nouă lege RCA, până la finalul lunii, potrivit lui Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Săptămâna trecută, Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, ne-a spus: "Vrem să protestăm la Guvern. Înţelegem că vor să dea Ordonanţă de Urgenţă, miercuri. Numai în cazul acesta ne gândim să oprim protestul, deoarece în proiectul de OUG se regăsesc o parte din propunerile transportatorilor".
Pe fondul creşterilor explozive din piaţa RCA, transportatorii au solicitat demiterea conducerii ASF.
Astfel, miercuri, Comisia de Buget Finanţe din Camera Deputaţilor va chema la audieri Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu privire la disfuncţionalităţile de pe piaţa RCA.
Asigurarea RCA ar putea avea o limită minimă de despăgubire de 5 milioane euro pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, conform unui proiect Ordonanţă de urgenţă privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), anunţă Agerpres.
"În prezentul proiect de act normativ sunt reglementate limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene. Pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 1.000.000 euro. Pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro", se arată în document.
O altă noutate o constituie posibilitatea răscumpărării părţii din prejudiciu suportată de asigurat. Prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate.
Conform aceluiaşi document, ar putea fi introdus un sistem naţional general de control al preţurilor în cazul RCA pentru a se putea interveni asupra nivelului primei.
Potrivit Ordonanţei RCA, şoferii vor avea posibilitatea să încheie poliţe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului.
De asemenea, contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, potrivit proiectului.