Pandemia şi războiul frânează dezvoltarea segmentului premium din piaţa vinului

A CONSEMNAT EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 1 decembrie 2022

Pandemia şi războiul frânează dezvoltarea segmentului premium din piaţa vinului

(Interviu cu Ştefan Chiriţescu, Director de marketing Cramele Cotnari)

"Un vin corect tehnic, cu un preţ decent, cu o etichetă curată care dezvăluie un rose demisec are foarte mari şanse să fie un best seller" "Zece ani în vin înseamnă că am ajuns la grupa mare a grădiniţiei pe scara educaţiei" "Pandemia a făcut ca magazinul de proximitate să redevină important şi, în ciuda evoluţiei comerţului modern, cine va trata superficial segmentul de traditional trade va avea de pierdut"

Reporter: Ce tipuri de vin preferă românii şi care sunt vinurile cu cea mai bună evoluţie din portofoliul Companiei Cotnari?

Ştefan Chiriţescu: Vinul roşu este la putere, dar roze-ul şi vinurile spumante au creşteri frumoase în ultimii ani. Cu cât consumatorul este mai educat, cu atât variantele seci sunt mai des întâlnite în paharele acestuia, deşi România are o serie de vinoteci de vinuri dulci premium şi super-premium.

Din punctul meu de vedere, un vin corect tehnic, cu un preţ decent, cu o eticheta curată care dezvăluie un rose demisec are foarte mari şanse să fie un best seller.

În Cotnari, unde portofoliul nostru este focusat pe soiuri 100% româneşti, ca Tămâioasa Românească, Grasa de Cotnari, Frâncuşa (aceste două soiuri unice în România se pot regăşi doar în podgoria noastră), Busuioaca, Feteasca Neagră sau Feteasca Albă, strategia de business este focusată pe rose-uri şi vinuri spumante.

Creştem frumos pe ambele segmente, unde Busuioaca, Tămâioasa Românească, Frâncuşa şi Feteasca Neagră vinificată rose ne ajută să avem nişte vinuri bine primite în gamele Euforia (vinuri liniştite) şi Vibe (vinuri spumante, metoda tradiţională).

Tot în segmentul spumantelor, gama ZAZ este subiectul unui amplu proiect HoReCa, în care promovăm cocktails pe baza de spumante, un proiect care adresează generaţia Z, unul dintre cele mai dificile targeturi de convins în lumea modernă.

Reporter: Putem vorbi despre "premiumizare" în piaţa locală de vin? Ce impact are instabilitatea economică asupra pieţei din acest punct de vedere?

Ştefan Chiriţescu: Cred că încă suntem departe de o piaţă care se "premiumizează", dar este un moment absolut normal să fie aşa. Abia în ultimii 10-12 ani, România a început să producă vinuri bune, ca urmare a faptului că jucătorii mari au început să investească în tehnologie şi în educaţia oenologilor locali. Ca să facem o analogie, zece ani în vin înseamnă că am ajuns la grupa mare a grădiniţiei pe scara educaţiei.

Pe de altă parte, există o serie de crame mici, crame boutique care pot produce loturi mici de vinuri de o calitate foarte bună. Din această tensiune a jucătorilor mari care investesc în dezvoltare şi a jucătorilor mici care trag să-şi crească nişele lor câştigă piaţa în ansamblul ei: consumatori, producători şi lanţurile de distribuţie offline şi online.

Desigur, pandemia şi războiul din zonă reprezintă o frână enormă în dezvoltarea segmentului premium şi acest fapt o să-l simţim minim 12-18 luni de acum înainte.

Reporter: Ce rol joacă promoţiile în categoria de vin? În ce măsură influenţează reducerile de preţ decizia de achiziţie? Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, principalele criterii care influentează achiziţia?

Ştefan Chiriţescu: Pandemia a însemnat o anomalie imensă în viaţa vinului. Cu segmentul HoReCa închis aproape doi ani, producătorii premium au atacat rafturile modern trade-ului. Cu această presiune imensă pe spaţiul fizic şi cu nevoia de destocare a acestor producători, promoţia a devenit noua normă a categoriei. Consumatorii au avut acces la vinuri premium la preţuri de mainstream, ceea ce a pus o presiune şi pe restul segmentelor de vin din piaţă. Cuplată şi cu ascensiunea online-ului, piaţa a trăit într-o continuă promoţie în ultimii doi ani.

Dar dincolo de preţ, brandurile care au ştiut să-şi gestioneze portofoliile, care au ştiut să comunice şi să păstreze legătura cu audienţele dorite au ieşit, zic eu, mai sănătoase din această perioadă şi sunt şi mai pregătite pentru iminenta criză economică ce stă să înceapă.

Iar în timpuri de criză, consumatorii caută nu doar preţul corect, dar şi brandurile cu care sunt familiari. Sunt bucuros să pot spune că brandurile din podgoria noastră bifează la ambele criterii.

Reporter: 2021 a adus un plus de peste 17 procente faţă de anul precedent, la nivelul cifrei de afaceri. Cum a început anul 2022 din perspectiva vânzărilor şi ce aşteptări aveţi pentru întreg anul?

Ştefan Chiriţescu: Anul acesta a început ca pentru toată economia locală: incertitudine pe toate planurile şi o serie de scumpiri în lanţ, care s-au resimitit şi în preţul final la consumator. Va fi un an al agilităţii şi al adaptării business planului la nivel de trimestru. Aceasta este noua realitate în care toată piaţa trăieşte zilele acestea.

Nu m-ar mira să asistăm la crame care se vor închide, la şi mai multă presiune pe lanţul de distribuţie, dar şi la decizii dure, dar necesare de optimizare a portofoliilor.

Reporter: Cum se împart vânzările pe canalele de comercializare şi ce rol mai joacă TT în ecuaţia de creştere pentru Cotnari?

Ştefan Chiriţescu: Suntem un brand cu o puternică ancoră în retail, ceea ce a fost salutar în ultimii ani, în care HoReCa practic nu a contat. Zona de online este în continuă creştere, iar tradiţional trade pentru Cotnari, dar şi pentru foarte mulţi consumatori, înseamnă încă foarte mult. Pandemia a făcut ca magazinul de proximitate să redevină important şi, în ciuda evoluţiei comerţului modern, cine va trata superficial TT va avea de pierdut.

Pentru HoReCa ne pregătim să lansăm o gamă nouă de vinuri liniştite, dar şi o gamă de spumante premium în ediţie limitată. O să avem o vară bogată şi suntem nerăbdători să ne bucurăm de ea.

Reporter: Cum vedeţi iniţiativele retailerilor de a promova vinurile româneşti? Este educarea şi expunerea consumatorilor la sortimente superioare din punct de vedere calitativ o cheie spre reuşită?

Ştefan Chiriţescu: Este un pas firesc şi, aş îndrăzni să spun, logic şi eficient. În măsura în care avem 80-85% consum local, promovarea vinurilor româneşti este un factor de igienă, nu unul de curaj. Curajul vine însă din spaţiul mental pe care retailerul este dispus să-l acorde educării consumatorului. Iar aici mai sunt mulţi paşi de făcut; a promova vinul românesc nu înseamnă doar a-l pune pe raft, înseamnă să-i spui povestea. Sunt optimist că lucrurile vor evolua în direcţia bună.

Reporter: De unde vin cele mai mari oportunităţi de creştere pentru Cotnari şi cum arată lista de priorităţi/investiţii pentru anul acesta?

Ştefan Chiriţescu: Spumantele noastre reprezintă zona în care raportul calitate-preţ aş zice că este cel mai bun din România. Avem spumante în toate zonele de preţ, iar în această vară am lansat o ediţie premium limitată cu două spumante extraordinare Cotnari Millesime: un spumant metodă tradiţională din Frâcuşă care a stat cinci ani pe drojdii şi un spumant metodă tradiţională din Grasă de Cotnari care a stat patru ani pe drojdii. Vor fi câteva mii de sticle pe care le avem deja cerute în piaţă.

De asemenea, roseurile din Busuioacă şi Fetească Neagră sunt un motor de creştere pentru noi atât în zona vinurilor liniştite, dar şi în cea a spumantelor. Nu în ultimul rând, lansarea unei game noi în segmentul premium dedicat HoReCa, Gama Naiv, dar şi redesenarea gamei de retail Selecţie reprezintă argumentele noastre de încredere nu doar pentru anul ce urmează.

Reporter: Care sunt cele mai mari ameninţări pe care le vedeţi la orizont şi cum încercaţi să le diminuaţi impactul?

Ştefan Chiriţescu: Criza economică şi inflaţia galopantă care vor afecta puterea de cumpărare sunt principalii factori de îngrijorare. Dar după doi ani de pandemie, aş zice că nimic nu o să ne mai pară imposibil. Cum spune englezul - "where there is a will, there is a way".

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb