Parlamentul turc, posibil să dezbată în câteva săptămâni protocolul de aderare a Suediei la NATO

F.D.
Internaţional / 10 ianuarie

Parlamentul turc, posibil să dezbată în câteva săptămâni protocolul de aderare a Suediei la NATO

Plenul parlamentului Turciei ar putea dezbate în câteva săptămâni protocolul de aderare a Suediei la NATO, a anunţat miercuri liderul grupului parlamentar al partidului AKP, Abdullah Guler, relatează Reuters.

Guler a declarat presei în parlament că la reluarea activităţii forului legislativ, în 16 ianuarie, va avea discuţii despre alte subiecte şi ar putea include pe agendă ''în următoarele săptămâni'' chestiunea aderării Suediei la organizaţia nord-atlantică. El nu a specificat însă o dată exactă.

Comisia de afaceri externe a parlamentului turc a aprobat în decembrie protocolul de aderare a Suediei la NATO, acesta fiind primul pas al procesului de ratificare. Înainte de promulgarea legii de către preşedintele Recep Tayyip Erdogan, protocolul trebuie să fie aprobat şi de plenul legislativului de la Ankara.

La finalul lunii octombrie a anului trecut, Erdogan a înaintat proiectul de lege parlamentului spre ratificare, într-o decizie salutată de NATO şi Stockholm.

Suedia şi Finlanda au prezentat cereri oficiale de aderare la NATO la câteva luni după începerea agresiunii ruse în Ucraina în 24 februarie 2022.

Aderarea Finlandei s-a produs în aprilie 2023, dar candidatura Suediei a fost blocată de Turcia şi Ungaria.

Majoritatea statelor membre ale Alianţei Nord-Atlantice au ratificat rapid protocolul de aderare a Suediei, însă Ankara a invocat temeri legate mai ales de cooperarea în domeniul securităţii.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. "Declarația Universală a Păcii: Un Impuls Inițiat de Uniunea Europeană prin ONU"

    Ce rol are NATO? 

    Introducere: 

    În căutarea unor soluții inovatoare pentru promovarea păcii și stabilității la nivel mondial, Uniunea Europeană ar putea juca un rol esențial prin inițierea unei Declarații Universale a Păcii, susținută și implementată în cadrul Organizației Națiunilor Unite. O astfel de inițiativă ar reprezenta nu doar un pas semnificativ în depășirea actualei crize, ci și o contribuție majoră la construirea unui viitor mai pașnic și mai armonios pentru întreaga omenire. 

    Argumente pentru Declarația Universală a Păcii: 

    Norme Internaționale Pentru Pacea Mondială: 

    O Declarație Universală a Păcii ar putea stabili norme clare și angajamente internaționale pentru prevenirea conflictelor, rezolvarea pașnică a disputelor și promovarea dialogului în relațiile internaționale. Astfel, se creează o bază solidă pentru menținerea păcii mondiale. 

    Diplomație Preventivă la Nivel Global: 

    Inițiativa ar putea promova și consolida principiile diplomației preventive la nivel global, încurajând statele să soluționeze disputele într-un stadiu incipient prin intermediul dialogului și negocierilor, înainte ca acestea să escaladeze în conflicte deschise. 

    Apărarea Drepturilor Omului în Contextul Păcii: 

    Declarația ar putea sublinia importanța respectării drepturilor omului și a valorilor fundamentale în contextul menținerii păcii. Drepturile omului ar trebui să fie fundamentul pe care este construită pacea durabilă. 

    Cooperare Internațională În Situații de Criză: 

    O Declarație a Păcii ar putea stabili proceduri și mecanisme pentru cooperarea internațională în situații de criză, oferind o bază legală și operațională pentru intervenții eficiente în contexte umanitare și de securitate. 

    Promovarea Educației pentru Pace: 

    Inițiativa ar putea să aloce resurse semnificative pentru promovarea educației pentru pace, susținând programe educaționale care încurajează toleranța, înțelegerea interculturală și construirea unui climat favorabil păcii în rândul tinerilor. 

    Implementarea Declarației Universale a Păcii prin ONU: 

    Susținere Globală: 

    Statele membre ale Uniunii Europene ar putea mobiliza sprijinul global pentru această inițiativă prin dialog diplomatic și cooperare cu alte regiuni ale lumii. Un efort comun ar aduce credibilitate și eficiență în implementarea acestei Declarații. 

    Rol Activ în Adunarea Generală a ONU: 

    UE ar putea să joace un rol activ în promovarea și susținerea acestei Declarații la nivelul Adunării Generale a ONU, angajând statele să își exprime susținerea prin vot și să se implice activ în procesul de implementare. 

    Colaborare cu Organizații Neguvernamentale: 

    Uniunea Europeană ar putea colabora strâns cu organizațiile neguvernamentale, societatea civilă și alte entități interesate pentru a asigura o implementare eficientă și transparentă a Declarației, angajând comunitățile locale și internaționale în acest proces. 

    Concluzie: 

    Decla rația Universală a Păcii inițiată de Uniunea Europeană prin ONU ar putea reprezenta un pas semnificativ în direcția construirii unui viitor mai pașnic și mai sigur pentru întreaga planetă. Această inițiativă nu ar fi doar un gest simbolic, ci ar oferi o platformă practică pentru consolidarea păcii, cooperării internaționale și promovării valorilor fundamentale ale drepturilor omului. Prin această acțiune, Uniunea Europeană ar arăta că este dispusă să conducă eforturile globale pentru a aduce păcii o șansă reală în secolul XXI. 

    1. În contextul unei Declarații Universale a Păcii inițiate de Uniunea Europeană prin Organizația Națiunilor Unite (ONU), NATO (Organizația Tratatului Atlanticului de Nord) poate juca un rol important în promovarea și menținerea stabilității și securității la nivel global. Cu toate acestea, relația dintre NATO și o astfel de Declarație ar trebui gestionată cu atenție, având în vedere caracterul specific al organizației și mandatul său. 

      Potențiale contribuții ale NATO la Declarația Universală a Păcii: 

      Cooperare în Operațiuni de Securitate: 

      NATO ar putea să ofere un cadru pentru cooperare în operațiuni de securitate internațională, contribuind astfel la implementarea măsurilor stabilite în Declarație. Prin utilizarea resurselor militare și a expertizei sale, NATO ar putea interveni în situații de criză care amenință pacea globală. 

      Promovarea Dialogului și Înțelegerii: 

      NATO, având membri din diferite părți ale lumii, poate facilita dialogul și înțelegerea între state. Prin inițiative diplomatice și politice, NATO ar putea susține obiectivele Declarației privind promovarea păcii și prevenirea conflictelor. 

      Resurse Umane și Logistice: 

      NATO ar putea furniza resurse umane și logistice în sprijinul eforturilor de menținere a păcii și acțiunilor umanitare stabilite în cadrul Declarației. Aceasta ar asigura o implementare eficientă a măsurilor propuse. 

      Colaborare cu Alte Organizații Internaționale: 

      NATO ar putea colabora cu organizații internaționale precum ONU, Uniunea Europeană și altele, pentru a crea sinergii în abordarea problemelor globale legate de pace și securitate. 

      Aspecte de Luat în Considerare: 

      Respectarea Suveranității Statelor Membre: 

      NATO funcționează pe baza principiului suveranității statelor membre, iar orice implicare în implementarea unei Declarații a Păcii trebuie să respecte această caracteristică fundamentală. 

      Evitarea Conflictelor de Interese: 

      NATO și ONU au mandate și scopuri specifice. Orice implicare a NATO într-o Declarație a Păcii ar trebui să evite conflicte cu mandatul și activitățile ONU și ale altor organizații internaționale. 

      Promovarea Dialogului și Diplomației: 

      NATO ar trebui să încurajeze dialogul și diplomația ca mijloace principale pentru prevenirea conflictelor, colaborând cu organizațiile diplomatice și instituțiile internaționale. 

      În concluzie, NATO poate aduce o contribuție semnificativă la implementarea unei Declarații Universale a Păcii, însă este esențial să se țină cont de specificul organizației și să se asigure că acțiunile sale se aliniază cu obiectivele și principiile stabilite în acea Declarație. Colaborarea între NATO și alte entități internaționale ar putea crea un cadru eficient pentru abordarea problemelor complexe ale păcii și securității globale. 

    E urgenta transformare guvernantei economice in guvernanta pentru pace Conceptul de "guvernanță pentru pace" se referă la un set de practici și politici menite să promoveze pacea, stabilitatea și prevenirea conflictelor la nivel național și internațional. Acest tip de guvernanță se concentrează pe abordări preventive, dialog, colaborare și dezvoltare durabilă pentru a evita izbucnirea conflictelor și pentru a consolida pacea. Iată câteva elemente cheie ale guvernanței pentru pace:

    Dialog și Mediere: 

    Guvernanța pentru pace pune accent pe dialogul deschis și medierea în rezolvarea disputelor. Prin implicarea actorilor guvernamentali, societății civile, mediatori internaționali și alte părți interesate, se încearcă găsirea soluțiilor pașnice la conflicte. 

    Rezolvarea Cauzelor Profunde ale Conflictelor: 

    Această abordare vizează identificarea și abordarea cauzelor profunde ale conflictelor, cum ar fi inegalitățile economice și sociale, discriminarea, lipsa accesului la resurse, sau probleme legate de guvernanță deficitară. Prin aceasta, se încearcă aplanarea divergențelor și prevenirea recidivei conflictelor. 

    Participarea Activă a Societății Civile: 

    Guvernanța pentru pace încurajează participarea activă a societății civile în procesele decizionale. Prin implicarea cetățenilor în guvernare și luarea de decizii, se poate promova transparența, responsabilitatea și legitimitatea instituțiilor. 

    Dezvoltare Durabilă: 

    O componentă esențială a guvernanței pentru pace este orientarea către dezvoltare durabilă. Aceasta include investiții în educație, sănătate, infrastructură și alte domenii care pot contribui la îmbunătățirea calității vieții și la reducerea disparităților sociale și economice. 

    Previzibilitate și Prevenire: 

    Guvernanța pentru pace implică un efort continuu de a preveni izbucnirea conflictelor prin monitorizarea situației, identificarea potențialelor surse de tensiune și intervenții preventive. Previzibilitatea și abordările proactive sunt cheia pentru a evita escaladarea conflictelor. 

    Cooperare Internațională: 

    Colaborarea între state și organizații internaționale este esențială în guvernanța pentru pace. Tratatele de pace, alianțele regionale și acordurile internaționale pot consolida eforturile pentru prevenirea conflictelor și menținerea păcii. 

    Consolidarea Instituțiilor: 

    Guvernanța pentru pace implică consolidarea instituțiilor guvernamentale și creșterea capacităților acestora pentru a aborda provocările legate de pace și securitate. Construirea instituțiilor solide poate contribui la stabilitatea a lungă durată. 

    În esență, guvernanța pentru pace se concentrează asupra prevenirii conflictelor și construirii unui mediu propice păcii prin intermediul practicilor democratice, dezvoltării durabile și colaborării internaționale. Este o abordare holistică care implică angajamentul continuu al comunității internaționale pentru a asigura un viitor mai pașnic și mai sigur pentru toți. 

    Conceptele de "securitate umanistă" și "guvernanță umanistă" pot constitui piloni fundamentali ai unei abordări proiectate pentru Statele Unite ale Europei, încercând să creeze un cadru bazat pe valorile umaniste și respectul pentru drepturile și demnitatea umană. Aceste concepte pot reprezenta fundamentele unui proiect care pune accent pe binele și dezvoltarea tuturor indivizilor, promovând în același timp stabilitatea și pacea. Iată câteva elemente cheie asociate cu aceste concepte:

    Securitate Umanistă: 

    Protejarea Drepturilor Individuale: Securitatea umanistă se axează pe protejarea drepturilor individuale și colective ale oamenilor. Aceasta include drepturile la viață, libertate, securitate, educație și sănătate. 

    Prevenirea și Soluționarea Conflictelor: Securitatea umanistă vizează prevenirea și soluționarea conflictelor prin mijloace pașnice și diplomatice. Aceasta respinge abordările bazate pe violență și apără dreptul la pace pentru toți cetățenii. 

    Abordare Integrată a Riscurilor: Conceptul integrează securitatea tradițională cu amenințările transnaționale precum sărăcia, schimbările climatice și pandemiile. Se preocupă de reziliența comunităților și reducerea vulnerabilităților multiple. 

    Solidaritate și Cooperare: Securitatea umanistă încurajează solidaritatea și cooperarea între națiuni, punând accent pe interconectivitatea globală și nevoia de a aborda problemele comune la nivel internațional. 

    Guvernanț? ? Umanistă: 

    Participare și Responsabilitate: Guvernanța umanistă promovează participarea cetățenilor în procesele decizionale și responsabilitatea guvernelor față de aceștia. Accentul se pune pe transparență, responsabilitate și justiție socială. 

    Respectarea Drepturilor Omului: Guvernanța umanistă se bazează pe respectarea și promovarea drepturilor omului în toate aspectele vieții publice și private. Aceasta își propune să creeze un mediu în care fiecare individ să poată atinge potențialul maxim. 

    Incluziune și Diversitate: Guvernanța umanistă încurajează incluziunea socială și respectarea diversității. Aceasta aspiră la crearea unor societăți care să fie deschise, tolerante și echitabile. 

    Dezvoltare Durabilă: Guvernanța umanistă se aliniază cu principiile dezvoltării durabile, având grijă de nevoile generațiilor actuale fără a compromite posibilitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi. 

    Colaborare Internațională: Conceptul promovează colaborarea internațională în rezolvarea problemelor globale, cum ar fi schimbările climatice, sărăcia și migrația. Colaborarea este considerată esențială pentru abordarea provocărilor complexe ale secolului XXI. 

    Implementarea acestor concepte în cadrul Statelor Unite ale Europei ar implica angajamentul profund al statelor membre în vederea construirii unei entități bazate pe valori umaniste și principii de guvernanță echitabilă. O astfel de abordare ar putea contribui la crearea unei comunități europene unite, orientate către binele comun și respectând diversitatea și demnitatea umană. 

    Credeam ca dezbat domnia lui Erdogan.

    s c c r e t

    Asa se face politica externa in favoarea interesului national . la noi mortaciunile spun yes inainte de a deschide gura strainii .

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb