PE ORDINEA DE ZI A ŞEDINŢEI DE GUVERN: Un nou ajutor de stat pentru Tarom

J.P.
Companii / 5 noiembrie 2020

Un nou ajutor de stat pentru Tarom

Pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern din această seară se află şi un memorandum privind acordarea unui nou ajutor de stat către compania aeriană Tarom, mai exact acest memorandum va propune Comisiei Europene acordarea unei sume de peste 190 de milioane de euro companiei.

Tarom trece printr-o deteriorare gravă a situaţiei financiare, în urma creşterii cheltuielilor în raport cu veniturile. Compania a înregistrat pierduri masive, generate şi de scăderea traficului aerian din cauza restricţiilor de călătorie instituite odată cu pandemia. O analiza realizată în perioada 2018 - 2019 de către PriceWaterhouseCoopers, consultantul Tarom pe probleme de restructurare, asumată de managementul Tarom, a identificat principalele motive ale acestei situații, indicând necesitatea acordării unui ajutor de stat drept singura soluție care poate conduce la redresarea și restructurarea viabilă a companiei.

Din cauza pandemiei, ajutorul acordat anterior nu a echilibrat fuluxul de numerar

Compania a mai beneficiat anterior de un ajutor de stat în valoare de aproximativ 176 milioane lei (36.7 milioane euro). Ajutorul de stat, acordat sub forma unui împrumut din Trezorerie, ar fi trebuit să acopere necesarul de lichidități al companiei pentru perioada martie - august 2020, asigurând funcționarea normală a Companiei Tarom până la implementarea unui program de restructurare. Criza generată în transportul aerian de către pandemia COVID-19, începând cu 15 martie 2020, a complicat însă situația financiară a Companiei Tarom, ajutorul de salvare fiind utilizat în special pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie, fără a reuși să echilibreze fluxul de numerar, așa cum era prevăzut în planul de lichidități pentru perioada martie - august 2020, prezentat la autorizarea ajutorului de salvare.

Degradarea situaţiei financiare a început cu mult înaintea pandemiei

Rezultatele financiare ale companiei s-au înrăutățit semnificativ începând cu anul 2015, nivelul pierderilor înregistrate crescând de aproximativ trei ori - de la o pierdere de 62.933.000 lei (aprox. 13 milioane euro) în 2015, la 188.799.000 lei (aprox. 39 milioane euro) în 2018, cu o ușoară scădere pentru 2019, respectiv 174.276.000 lei (aprox. 36 milioane euro). Fluxul de numerar al companiei a fost, de asemenea, puternic afectat de pierderile înregistrate. În plus, în anii următori, fluxurile de numerar vor fi influențate în mod semnificativ de înlocuirea treptată a aeronavelor. Rezultatele negative și fluxurile de numerar nu sunt singura problemă cu care se confruntă compania. Ca urmare a pierderilor suferite în ultimii 5 ani, activele nete au scăzut la mai puțin de jumătate din capitalul social subscris.


Printre principalele elemente care conduc la performanța financiară negativă a companiei, se numără: flota învechită și lipsa optimizării rutelor aeriene, cheltuielile legate de personal (dimensionarea greșită a departamentelor și a gradului de încărcare), ineficiența în operațiunile interne din companie, costurile cu combustibilul, costurile asociate flotei (depreciere și rate de leasing), tarifele aeroportuare în creștere, costurile de mentenanță și reparații, costurile asociate operațiunilor de handling, precum și impactul pandemiei COVID- 19.

Încă un ajutor de stat pentru Tarom

Consiliul de administrație al Companiei Tarom a aprobat "demararea demersurilor necesare în vederea pregătirii memorandumului care se va supune aprobării Guvernului României și a actului legislativ în vederea parcurgerii etapelor legale pentru aprobarea unui ajutor de stat în valoare de până la 923.662.800 lei (aproximativ 190,8 mil euro), cu o contribuție proprie a Companiei TAROM în procent de 50% din costurile restructurării, respectiv 919.790.000 lei (aproximativ 190 mil euro), ajutor acordat sub formă de grant (ajutor de stat nerambursabil) pentru o perioadă de 5 ani".

Compania susţine că dificultățile prin care trece sunt sporite de necesitatea absolută a modernizării flotei. Aceasta, datorită vechimii și gradului de uzură, generează cheltuieli de mentenanță semnificative, nefiind eficientă nici din punct de vedere al consumului de combustibil, nici din punct de vedere al emisiilor, acestea antrenând cheltuieli suplimentare legate de achiziționarea certificatelor verzi.

În acest sens, pentru a asigura continuarea operării pe rutele interne și externe în deplină siguranță pentru pasageri, dar și pentru a putea îmbunătăți performanța financiară a acestor rute și implicit a redresa situația financiară precară a companiei în ansamblu, conducerea Tarom a inițiat o serie de măsuri de înnoire a flotei încă din 2018.

Principalele măsuri identificate prin planul de restructurare

- Reînnoirea flotei - procesul de modernizare va avea ca rezultat o flotă uniformizată care va permite reducerea semnificativă a costurilor (de exemplu: costurile de întreținere, costurile cu combustibilul etc.), precum și servicii mai bune furnizate clienților

- Optimizarea comercială - va include optimizarea rutelor operate, închiderea unor agenții, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali și aplicarea unor strategii de pricing

- Atragerea de venituri suplimentare, în urma implementării unei strategii de separare a serviciilor auxiliare aferente locului cumpărat de pasager și de diversificare a produselor, printr-un mix de: taxă pentru bagaje suplimentare, taxă pentru rezervarea locului în avion, upgrade la business class și vânzări la bord.

Planul de restructurare va fi notificat spre autorizare Comisiei Europene.

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb