Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a adoptat planul de acţiuni pentru anul 2021, potrivit căruia se va consulta cu piaţa naţională de comunicaţii electronice pentru a decide oportunitatea şi termenul de organizare a unei licitaţii de spectru pentru benzile de frecvenţe de peste 24 GHz. În plus, în trimestrul III se va desfăşura procedura de selecţie pentru spectrul radio necesar operatorilor de telefonie mobilă pentru a lansa pe scară largă reţele 5G, informează news.ro.
"O decizie importantă care urmează a fi adoptată în acest an este cea privind organizarea procedurii de selecţie de acordare a drepturilor de utilizare a spectrului radio disponibil în benzile de frecvenţe de 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz, 3400-3800 MHz pentru furnizarea de reţele publice şi servicii de comunicaţii electronice de bandă largă, care implică stabilirea condiţiilor de acordare a drepturilor de utilizare şi a regulilor de desfăşurare a procedurii de selecţie şi desfăşurarea propriu-zisă a licitaţiei. Pentru a decide oportunitatea şi termenul de organizare a unei licitaţii de spectru pentru benzile de frecvenţe de peste 24 GHz, Autoritatea îşi propune să adreseze pieţei naţionale de comunicaţii electronice un chestionar privind oportunitatea unui astfel de demers. De asemenea, autoritatea are în vedere actualizarea interfeţelor radio RO-IR din Decizia nr. 311/2016 privind frecvenţele radio ori benzile de frecvenţe radio exceptate de la regimul de licenţiere", anunţă autoritatea.
Organizarea licitaţiei pentru 5G trebuia să aibă loc în 2019, însă a eşuat în lipsa implementării Memorandumului 5G semnat între România şi SUA şi a aprobării de către Guvern a taxelor de licenţe. ANCOM anunţa atunci că licitaţia va avea loc în 2020. Eduard Lovin, vicepreşedintele ANCOM, afirma la mijlocul lunii septembrie 2020 că este imposibil să se mai acorde licenţele 5G până la finalul lui 2020, din cauza lipsei unei Hotărâri de Guvern privind stabilirea preţurilor minime de pornire în licitaţie, precum şi lipsa transpunerii în legislaţie a Memorandumului 5G cu SUA.
Suma minimă estimată a fi atrasă de stat era de 580 milioane de euro, în situaţia în care ar vinde toate benzile de frecvenţe licitate. Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor a publicat pe 2 septembrie 2020 o nouă versiune a proiectului de lege care transpune în lege Memorandumul 5G cu SUA.
Astfel, potrivit planului aprobat de ANCOM, în trimestrul II 2021 se va adopta decizia privind organizarea procedurii de selecţie (stabilirea condiţiilor de acordare a drepturilor de utilizare şi a regulilor de desfăşurarea procedurii de selecţie) pentru acordarea drepturilor de utilizarea spectrului radio disponibil în benzile de frecvenţe de 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz, 3400-3800 MHz pentru furnizarea de reţele publice şi servicii de comunicaţii electronice de bandă largă şi a altor acte normative necesare.
Ulterior, în trimestrul III 2021, se va desfăşura procedura de selecţie pentru acordarea drepturilor de utilizarea frecvenţelor în benzile de frecvenţe vizate pentru furnizarea de reţele publice şi servicii de comunicaţii electronice de bandă largă.
De asemenea, urmează ca în trimestrul IV ANCOM să deruleze campanii şi acţiuni de informare privind beneficiile 5G şi efectele în rândul autorităţilor locale, cetăţenilor şi mediului de afaceri şi pentru reducere a asimetriei de informaţii privind implementarea 5G în România.
Conform planului de acţiuni adoptat pentru 2021, principalele priorităţi ale ANCOM pentru acest an vizează transpunerea în legislaţia secundară a prevederilor Codului european al comunicaţiilor electronice, organizarea licitaţiei de spectru pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor în benzile pentru furnizarea de reţele publice şi servicii de comunicaţii electronice de bandă largă, derularea proiectelor legate de Legea infrastructurii şi revizuirea cadrului legislativ secundar aplicabil pieţei serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale.
Planul de acţiuni pentru anul acesta al autorităţii include activităţi legate de actualizarea cadrului legislativ de nivel secundar, după transpunerea în legislaţia primară a prevederilor Directivei privind instituirea Codului European al Comunicaţiilor Electronice.
În acest sens, autoritatea va revizui reglementările referitoare la regimul de autorizare generală privind furnizarea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, procedura de acordare a drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio, administrarea şi gestionarea resurselor de numerotaţie, realizarea comunicaţiilor către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă, precum şi stabilirea măsurilor de securitate ce trebuie luate de către furnizori şi raportarea incidentelor cu impact semnificativ asupra reţelelor sau serviciilor de comunicaţii electronice.
În vederea continuării implementării prevederilor Legii Infrastructurii, ANCOM a prevăzut în planul său de acţiuni, pentru prima parte a anului, stabilirea tarifelor orientative de acces la stâlpii unui operator de reţea. Acest proiect contribuie la facilitarea dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice şi a elementelor de infrastructură fizică necesare susţinerii acestora.
"Pe parcursul acestui an, ANCOM va continua şi realizarea inventarului reţelelor publice de comunicaţii electronice şi al elementelor de infrastructură fizică asociate acestora (Proiectul ATLAS), care va fi elaborat pe baza datelor primite de la furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice din România. Totodată, ANCOM va analiza condiţiile de acces la infrastructurile fizice realizate cu participarea sau sprijinul autorităţilor administraţiei publice centrale ori locale sau finanţate, total ori parţial, din fonduri publice", arată ANCOM.
ANCOM va demara procesul de revizuire a pieţei de gros a serviciilor de acces la puncte fixe de calitate superioară pentru a reevalua necesitatea impunerii unor măsuri de reglementare ex-ante. Pentru a doua jumătate a anului este prevăzută revizuirea deciziei privind colectarea datelor statistice în domeniul comunicaţiilor electronice şi aplicarea acesteia.
De asemenea, autoritatea va actualiza decizia privind frecvenţele radio ori benzile de frecvenţe radio exceptate de la regimul de licenţiere şi a reglementării serviciului de amator.
Actualizarea regimului de autorizare generală privind furnizarea serviciilor poştale, evaluarea Strategiei de reglementare în domeniul serviciilor poştale în perioada 2017-2020 şi elaborarea Strategiei de reglementare pentru perioada 2021 - 2024 sunt printre principalele proiecte care vizează sectorul serviciilor poştale.
În ceea ce priveşte serviciul universal, ANCOM are în vedere pentru acest an actualizarea actului normativ privind stabilirea condiţiilor şi procedurii de evaluare a respectării obiectivelor de calitate de către furnizorul de serviciu universal, actualizarea valorii costului mediu ponderat al capitalului pentru acesta şi analiza costului net aferent furnizării serviciului universal poştal în anul 2019, potrivit news.ro.