Peste 400 de angajatori, lideri şi specialişti în resurse umane s-au reunit, pe 7 februarie 2024, la conferinţa ReSource by OLX Locuri de Muncă, unde s-a lansat cea de-a 8-a ediţie a OLX JOB INDEX, o amplă analiză a climatului socio-economic actual şi impactul asupra pieţei muncii.
Participanţii au împărtăşit momente autentice de conexiune, au făcut schimb de experienţe în ceea ce priveşte atragerea oamenilor potriviţi în organizaţii şi au privit, totodată, spre un viitor în care forţa de muncă - fie că vorbim de angajaţii din zona blue şi grey collar sau de white collar - va avea nevoie de noi abilităţi şi competenţe, adaptate unei realităţi în care tehnologia şi inteligenţa artificială vor pătrunde tot mai mult în mediul de lucru şi în organizaţii. Totodată, ei au aflat care sunt trendurile din recrutare, care este impactul schimbărilor legislative recente asupra organizaţiilor, care este percepţia românilor privind piaţa muncii şi oportunităţile existente.
În tot acest context, participanţii au fost ghidaţi de 16 profesionişti locali şi internaţionali ce au urcat pe scena de la Radisson Blu Hotel din Bucureşti, unde au dezbătut rezultatele celei de-a 8-a ediţii a OLX JOB INDEX, o amplă analiză asupra climatului socio-economic actual. Speakerii ediţiei din 2024 au privit şi spre provocările şi oportunităţile pieţei muncii din România, atât din perspectiva angajatorilor, cât şi a angajaţilor, acordând, totodată, atenţie necesităţii ca organizaţiile să se implice în formarea următoarelor generaţii de angajaţi.
ReSource by OLX Locuri de Muncă a cuprins două sesiuni de prezentări şi două paneluri de dezbatere, moderator al evenimentului fiind jurnalista Teodora Tompea.
Cea de-a 8-a ediţie a OLX JOB INDEX a fost lansată oficial de Cezar Cârligeanu, Head of Sales, OLX România, Bulgaria şi Portugalia, şi Vladimir Desliu, Senior Category Manager, OLX Locuri de Muncă, cei doi făcând o trecere prin principalele aspecte ce pot fi regăsite în această analiză realizată în baza datelor colectate de pe platforma OLX Locuri de Muncă.
Menţionarea salariului în anunţul de angajare nu mai este un subiect tabu, ci poate face o diferenţă în ceea ce priveşte atragerea de candidaţi, a punctat Cezar, subliniind că în 2023 au fost postate pe platformă peste 570.000 locuri de muncă, cu 12% în scădere faţă de anul anterior.
"Modificările fiscale, creşterea salariului minim ar putea fi o cauză pentru scăderea de oferte de lucru. Avem şi sectoare care au importat forţă de muncă din străinătate. Vedem un interes mai scăzut al candidaţilor pentru munca în străinătate şi poate este o oportunitate pentru angajatori să îi targeteze pe cei care doresc să rămână în ţară, pe cei care până acum plecau în afara ţării pentru 3-4 luni. Pare că acest gap între munca în ţară şi cea în afară începe să se diminueze", a explicat el.
O privire asupra salariilor în perioada 2022-2023 indică faptul că zona cu cea mai mare creştere a fost cea de producţie şi logistică, a punctat, la rândul său, Vladimir Desliu.
"Când vorbim de OLX, vorbim de oamenii potriviţi pe care să îi recrutaţi. 3 milioane de oameni au căutat un job pe OLX, în 2023. Am observat o îmbunătăţire a numărului de candidaţi per anunţ, fiind 11 aplicări per anunţ, ceea ce indică faptul că media pe ţară s-a îmbunătăţit", a adăugat el.
Pornind de la aceste date, Sorina Donisa, CEO, Prohuman APT, a făcut o radiografie a pieţei muncii la început de 2024, din punct de vedere a preferinţelor candidaţilor versus perspectiva angajatorilor.
"Prudenţa şi incertitudinea sunt cuvintele cheie ale lui 2024. Este un an al alternanţelor - putem avea momente când avem nevoie să angajăm 50-100 de oameni, însă peste câteva luni să nu mai avem nevoie de ei. Astfel, trebuie să acţionăm rapid şi să fim pregătiţi pentru orice. Însă nu trebuie să ne alarmăm, pentru că piaţa muncii din România are, în continuare, o capacitate de absorbţie", a explicat ea.
Care sunt noile provocări cu care se confruntă piaţa muncii din România? Cum răspund oamenii de HR şi organizaţiile lipsei de deficit de forţă de muncă şi cum reuşim să ne păstrăm angajaţii motivaţi şi implicaţi? Acestea au fost câteva dintre întrebările la care Oana Munteanu, Director, People & Organisation, PwC România şi Mihai Zânt, Executive Coach, Trainer şi Partener Co-fondator, CareerShift.ro şi HUMANISTIC, au încercat să găsească răspunsul, în cadrul prezentărilor susţinute.
Prima sesiune s-a încheiat cu un panel de dezbatere, care a adus în discuţie un subiect cheie: ce îşi doresc cu adevărat angajatorii? Astfel, Gyöngyi Hunyadi, HR Manager, VCST AUTOMOTIVE PRODUCTION Alba Iulia, Mihaela Scurtu, HR Director România, LEONI, şi Mirela Stere, Human Resources & Internal Communication Executive, Macromex, le-au împărtăşit profesioniştilor prezenţi din experienţa lor privind atragerea şi retenţia angajaţilor, găsirea de candidaţi potriviţi în funcţie de domeniul de activitate, prin anunţuri de joburi personalizate şi adaptate. Au vorbit, de asemenea, despre impactul modificărilor legislative recente şi cum se reflectă acestea la nivel de organizaţii şi de departamente de resurse umane.
Cea de-a doua sesiune a conferinţei ReSource by OLX Locuri de Muncă a fost deschisă de un invitat special: Andre de Wit, Decan al Academiei de Leadership din Amsterdam. În prezentarea sa, a pus accent pe necesitatea ca liderii să dobândească abilităţi şi competenţe noi, pentru a se adapta cât mai uşor la un mediu determinat de volatilitate, nesiguranţă, complexitate şi ambiguitate (VUCA).
"Oamenii de HR sunt responsabili cu dezvoltarea liderilor din companie. Asistăm la o schimbare de perspectivă, de mentalitate. Frecvent, managerii rămân în urmă comparativ cu evoluţia tehnologică. Şi, astfel, asistăm la o rezistenţă a acestora la schimbare. Astfel, începem să ne întrebăm cum va arăta, în mod real, viitorul. Ce urmează pentru companiile noastre? Trebuie să ne pregătim personalul, pentru că vom fi cu toţii afectaţi de impactul tehnologiei. Inteligenţa artificială este foarte importantă - trebuie să o îmbrăţişăm, să experimentăm. Dacă nu începem acum să testăm AI-ul, deja am rămas în urmă", a spus el.
În continuare, Marius Luican, Director General, Reveal Marketing Research, a vorbit despre necesitatea ca oamenii de Resurse Umane să ajute angajaţii să depăşească această teamă de schimbare, mai ales într-un context în care a crescut semnificativ starea de anxietate în rândul românilor.
Un alt subiect, de mare interes pentru angajatori, a fost abordat de Corina Mîndoiu, Partener, Departamentul Impozit pe Venit şi Contribuţii Sociale, EY România, care a adus în discuţie noutăţile din 2024 privind taxele salariale.
Una dintre zonele afectate de aceste schimbări este cea a beneficiilor extrasalariale. În acest context instabil, este important ca angajatorii să fie transparenţi cu candidaţii lor, cât şi cu angajaţii din companie, a punctat Ovidiu Bîrsă, Director Comercial, Edenred România.