Piaţa globală a articolelor personale de lux se îndreaptă spre cel mai slab an de după 2009, după ce combinaţia dintre turbulenţele de pe pieţele bursiere, aprecierea dolarului şi diminuarea preţurilor la materii prime a afectat cererea de produse de lux, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
Potrivit unui studiu realizat de Bain & Co., în 2015 vânzările de produse de lux vor creşte cu 1%, până la 253 de miliarde de euro, în condiţiile în care în luna mai se estima o creştere de 2-4%. Dacă aceste estimări, care nu iau în calcul fluctuaţiile valutare, se vor adeveri, ar fi vorba de cel mai slab ritm de creştere înregistrat de piaţa de lux după contracţia de 11% înregistrată în anul care a urmat colapsului băncii americane Lehman Brothers.
Studiul Bain & Co. susţine că vânzările de articole de lux vor scădea pentru al doilea an consecutiv în China şi vor stagna în SUA. Autorul studiului, Claudia D'Arpizio subliniază că, în cel mai bun scenariu, piaţa va înregistra un avans de 2%, cu condiţia unei cererii puternice în perioada sărbătorilor de iarnă. Claudia D'Arpizio adaugă că se aşteaptă ca avansul vânzărilor de produse de lux să accelereze începând de la mijlocul lui 2016, însă chiar şi aşa ""noua normalitate'' pentru piaţa de lux va fi o creştere de 3-4%.
În 2015 cheltuielile totale cu produse de lux vor depăşi pragul de 1.000 de miliarde de euro, susţinute de vânzările de automobile de lux, hoteluri şi obiecte de artă. Cumpărătorii chinezi vor fi responsabili pentru o treime din cheltuielile globale cu produsele de lux, în creştere faţă de 28% în 2014. Bain & Co. prognozează că segmentul bijuteriilor va fi în 2015 categoria cu cele mai bune performanţe, înregistrând o creştere a vânzărilor de 6%, spre deosebire de vânzările de ceasuri de lux, care vor scădea din cauza reducerii cererii pe piaţa din Asia. Analiştii de la Bain sunt de părere că bijuteriile sunt văzute ca o investiţie sigură în perioade de incertitudine economică şi financiară.
Producătorii de articole de lux precum Louis Vuitton şi Burberry se confruntă cu o cerere scăzută în special pe piaţa din China, unde încetinirea economiei agravează efectele politicilor guvernamentale de austeritate. În plus, creşterea vânzărilor pe piaţa din SUA s-a redus atât din cauza volatilităţii pieţei bursiere, dar şi a aprecierii dolarului care a limitat achiziţiile turiştilor şi americanilor.