În ultimii ani, piaţa francizelor din România a înregistrat o creştere constantă, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Dacă în 2022, conform datelor furnizate de Asociatia Română a Francizelor, pe piaţă erau peste 400 de concepte de francize. Doi ani mai tarziu, în 2024, estimările indicau existenţa a aproximativ 500 de concepte de franciză active în diverse domenii, de la retailul alimentar şi HoReCa până la servicii financiare şi tehnologii inovative. Investiţia într-o franciză poate reprezenta o oportunitate atractivă pentru antreprenorii care doresc să beneficieze de un model de afaceri testat şi de recunoaşterea unui brand consacrat.
De exemplu, conform informaţiilor din piaţă doar Mega Image, prin conceptul Shop&Go lansat în 2010, a depăşit 800 de magazine la nivel naţional. LaDoiPaşi a ajuns la 1.500 de locaţii, consolidându-şi poziţia în piaţa retailului de proximitate. 5 to go s-a extins semnificativ, ajungând la peste 510 unităţi în 2023, dintre care 95% sunt francize. Un total de peste 2800 de locaţii, în toată ţara, doar pentru 3 tipuri de francize. Doar aceste francize, dacă ar fi să facem un calcul estimativ, cu o medie de 5 angajaţi pentru fiecare locaţie, asta ar însemna peste 14.000 de locuri de muncă.
Mega Image oferă antreprenorilor posibilitatea de a gestiona magazine sub conceptul Shop&Go, destinat unităţilor de proximitate.
• Taxa de franciză: între 10.000 şi 20.000 de euro.
• Costuri de amenajare: între 200 şi 500 de euro pe metru pătrat; pentru un magazin de 200 mp, investiţia poate ajunge la 100.000 de euro.
• Capital de lucru: între 30.000 şi 50.000 de euro pentru stocuri iniţiale şi cheltuieli curente.
• Redevenţe lunare: 3%-5% din cifra de afaceri.
Astfel, investiţia totală iniţială poate varia între 150.000 şi 200.000 de euro, în funcţie de locaţie şi specificul spaţiului ales.
Profitul lunar al unui magazin Shop&Go nu este detaliat public, dar antreprenorii trebuie să analizeze cu atenţie planul de afaceri, având în vedere factori precum amplasarea, competiţia şi cererea pieţei locale.
Franciza LaDoiPaşi, dezvoltată de METRO România, permite deschiderea de magazine de proximitate fără o taxă de intrare.
• Investiţia iniţială: Variabilă în funcţie de dimensiunea magazinului; pentru un spaţiu de 40-60 mp, costurile de amenajare sunt de aproximativ 5.000 de euro.
• Taxă lunară fixă: 100 de euro.
• Suport METRO: Până la 10.000 de euro pentru dotări şi echipamente, în funcţie de tipul magazinului.
• Vânzări medii zilnice: Aproximativ 9.000 de lei, în funcţie de locaţie şi suprafaţă.
• Timp estimat pentru profitabilitate: Aproximativ trei luni de la deschidere, în funcţie de performanţa magazinului.
Performanţa financiară depinde de amplasare, strategie de marketing şi management operaţional.
În ultimii ani însă, francizele au trecut de la "fast-food şi haine" la "know-how, tech şi servicii smart". România s-a maturizat - oamenii vor siguranţă, reţete testate şi sprijin. Din 2020 încoace, franciza e tot mai mult o opţiune de viaţă, nu doar de business. E un mindset: "nu trebuie să reinventez roata, vreau să accelerez cu cineva care ştie drumul".
Pentru antreprenorii interesaţi de domeniul financiar, AVBS este o alegere excelentă. Cu o investiţie iniţială sub 10.000 de euro, franciza oferă acces la o reţea naţională şi un sistem bazat pe inteligenţă artificială, care automatizează întocmirea dosarelor clienţilor. AVBS are o reţea de 35 de francize active din care fac parte peste 300 de oameni.
AVBS oferă suport complet, de la training personalizat la generare de leaduri, asigurând succesul antreprenorilor fără ca aceştia să fie singuri în drumul lor.
Câştigul lunar al unui broker ce deţine o franciză AVBS poate ajunge în oraşele mari la 10.000 - 15.000 euro, lunar, îndeosebi în oraşele mari.
Există şi francize în domeniul educaţiei, precum Logiscool, cu peste 50 de locaţii în România, Saga Kids, cu 3 francize, în momentul de faţă sau SmartyKids cu peste 350 de locaţii.
Conform unor date din 2019, piaţa francizelor din România era estimată la peste 3.5 milioane de euro.
5 ani mai târziu, în 2024, piaţa francizelor din România a continuat să se dezvolte, atingând o cifră de afaceri estimată la 5,8 miliarde de euro. Astfel, există o tendinţa ascendentă în această perioadă, 2019- 2024, în care piaţa a înregistrat o creştere anuală de 10%.
41% dintre francize, conform datelor 2024, sunt în sectorul retail, 30% în HoReCa şi 29% în servicii. Se estimează că anual se deschid aproximativ 150-200 de noi francize în acest sector.
Opinia Cititorului