• (Interviu cu Bogdan Precup, directorul general al Reve)
Reporter: Care au fost efectele pandemiei asupra pieţei piscinelor?
Bogdan Precup: Pandemia din ultimii doi ani a generat o creştere uriaşă în domeniul construcţiilor de piscine. Restricţiile impuse la nivel de state, interdicţiile în ceea ce priveşte călătoriile, frica de îmbolnăvire, precum şi alţi factori au generat nevoia de mişcare şi de petrecere a timpului în aer liber.
Reporter: Aşadar, este acest segment un pierzător sau un câştigător al crizei de sănătate?
Bogdan Precup: În mod cert acest segment este câştigător. Personal, pot compara ultimii doi ani cu perioada 2007-2008, când industria constucţiilor de piscine a atins apogeul existenţei sale în România.
Reporter: Ce strategii au abordat jucătorii din domeniu pentru a ieşi câştigători din această criză?
Bogdan Precup: Dacă pentru anumite domenii de activitate pandemia a generat pierderi uriaşe, domeniul nostru a fost unul ocolit de efectele nefaste ale crizei mondiale. Societatea noastră nu a fost nevoită să apeleze la o strategie anume. Seriozitatea şi corectitudinea au fost suficiente pentru a putea privi către viitor.
Reporter: Cum a evoluat cererea din domeniu şi ce tendinţe sunt pe piaţă?
Bogdan Precup: Cerinţele cumpărătorilor s-au îndreptat către toate tipurile de piscine, începând cu cele supraterane din segementul DYI şi până la cele mai complexe soluţii tehnice de realizare a piscinelor îngropate. Piaţa românească are un specific mai bine conturat către zona de piscine îngropate finisate cu membrane PVC sau cu vitroceramică/ceramică.
Reporter: Din ce zona vine cea mai mare cerere?
Bogdan Precup: Cea mai mare cerere este îndreptată către zona piscinelor îngropate şi finisate cu membrană PVC. Acest tip de piscină este susţinută de o garanţie mare de până la 20 de ani, un timp redus de execuţie (3-4 săptămâni) şi o versatilitate în ceea ce priveşte dotările şi upgrade-urile în viitor. Să menţionăm şi fiabilitatea în timp, factor extrem de importat în alegerea clienţilor.
Reporter: La cât se ridică acum piaţă de profil şi ce perspective are aceasta?
Bogdan Precup: Din păcate, România nu contorizează numărul de piscine construite. Neexistând o statistică pe care să o putem urmări, îmi este foarte greu să estimez o valoare care să se apropie de adevăr. Pot, însă, paria pe un minim de 60 de milioane de euro, anual.
Reporter: Cum s-au adaptat producătorii la comerţul online?
Bogdan Precup: Magazinele online au reprezentat o soluţie rapidă de creştere a cifrei de afaceri. Însă nu toate produsele sunt vandabile prin intermediul comerţului online, deoarece necesită o înţelegere şi o cunoaştere serioasă a modului în care se construieşte o piscină.
Reporter: Ce produse noi au apărut pe piaţă?
Bogdan Precup: Soluţiile rapide de realizare a unei piscine au fost cele mai căutate în această perioada. Acestea s-au materializat în soluţii de piscine supraterane sau piscine de tip monobloc cu instalare rapidă. În anul 2020 am pus bazele unui parteneriat care a dus la apariţia conceptului de Smighty (www.smighty.ro). O soluţie de piscină supraterană, uşor de amplasat, orientată către cei dornici să înoate chiar şi acolo unde nu există suficient spaţiu pentru realizarea unei piscine de dimensiuni generoase.
Reporter: Cum au evoluat preţurile în domeniul piscinelor?
Bogdan Precup: Şi domeniul piscinelor a fost nevoit să se adapteze tendinţei de creştere a preţurilor. Echipamentele, accesoriile, consumabilele, transportul, forţa de muncă, toate au înregistrat o creştere a preţurilor în ultima perioadă.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei pe care o reprezentaţi?
Bogdan Precup: Spre bucuria noastră, am fost implicaţi într-un număr mai mare de proiecte faţă de anii anteriori. Ne-am mărit numărul de angajaţi şi am lărgit gama de produse pe care o putem oferi potenţialilor clienţi.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în 2020 faţă de 2019 şi ce estimări aveţi pentru acest an?
Bogdan Precup: Cifra de afaceri a anului 2020 a fost similară cu cea a anului 2019. Estimările pentru anul 2021, însă, sunt mult mai optimiste, deja la sfârşitului lunii Iunie depăşind cifra de afaceri a anului 2020.
Reporter: Ce proiecte de investiţii aveţi pentru 2021 şi cu ce produse noi veniţi în piaţă în acest sezon?
Bogdan Precup: Marea provocare o reprezintă pătrunderea noastră pe pieţele externe, precum şi importul de tehnică şi tehnologie de ultima generaţie. Investim intens în calificarea forţei de muncă, prin pregătirea intensă a colectivului, prin participarea la divese seminare şi prin traininguri ce ţîn de dezvoltarea cunoşţînţelor în domeniu.
Reporter: Mulţumesc!
(Interviu preluat din Revista BURSA Construcţiilor)