România nu riscă în acest an să piardă fondurile europene pe dezvoltare rurală, prin neutilizarea lor, a declarat, ieri, comisarul european pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Dacian Cioloş, la finalul unei întrevederi cu ministrul Agriculturii, Daniel Constantin.
Dacian Cioloş a spus: "Nu există riscul în acest an ca România să piardă fonduri europene pe dezvoltare rurală, prin neutilizarea lor, dar este importantă o accelerare a absorbţiei din punct de vedere cantitativ, dar şi calitativ. Aici Româ-nia poate beneficia de o facilitate în urma unei propuneri a Comisiei Europene, care a fost adoptată de Consiliu şi de Parlamentul European şi anume de a creşte nivelul de cofinanţare din fonduri europene a finanţărilor PNDR. Am recomandat domnului ministru să facă o solicitare către Comisie dacă doreşte să utilizeze această solicitare". Acesta a precizat că a discutat cu şeful MADR posibilitatea de a finanţa un program de gestiune a apei care să includă şi irigaţiile prin fonduri structrurale împreună cu fondurile de dezvoltare rurală. "Există deschidere din partea Comisiei Europene pentru a analiza o astfel de propunere şi ar fi util ca subiectul să fie abordat într-un mod formal cât mai rapid cu Comisia Europeană", a adăugat Dacian Cioloş.
• Suntem unul dintre puţinele state membre care beneficiază de o creştere a alocării bugetare
România este unul dintre puţinele statele membre care beneficiază de o creştere a alocării bugetare în cadrul Politicii Agricole Comune (PAC), cel puţin pentru plăţile directe, iar pentru următoarea perioa-dă bugetară 2014-2020 este vorba de un plus de trei miliarde de euro, a declarat, ieri, comisarul european pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Dacian Cioloş, într-o conferinţă privind Politica Agricolă Comună.
Domnia sa a precizat: "Aceştia sunt bani care ajung direct către agricultori, direct în economie şi pot contribui la creşterea bunăstării mediului rural din România". În opinia comisarului european, această creştere se realizează printr-o renegociere a plăţilor directe, limitată de posibilitatea bugetară cât şi de posibilităţile şi contextul politic.
Dacian Cioloş a spus: "Este prima dată când discutăm de reforma PAC în acelaşi timp cu discuţiile pe buget. Prin această propunere de realocare bugetară, Comisia Europeană a dorit să facă dovadă de realism politic, mergând în direcţia posibilităţilor care există, recunoscând totodată că apropierea nivelului de plăţi între diferite state este un proces care trebuie să continue. Decizia finală se va lua în Consiliul European şi în Parlament şi va fi în funcţie de decizia privind bugetul final al UE şi al PAC".
Comisarul a adăugat că, din această perspectivă a PAC şi a bugetului, este important ca România să îşi realizeze prioritizările strategice: "Este important ca România să îşi realizeze prioritizările strategice din această perspectivă a PAC şi a bugetului, precum şi alianţele specifice în negocierile pe buget, pentru a-şi echilibra obiective politice pe diferitele politici comunitare".
2012 marchează aniversarea a 50 de ani de existenţă a Politicii Agricole Comune (PAC), un element cheie al integrării europene, care oferă cetăţenilor europeni siguranţă în privinţa aprovizionării cu alimente diverse, de calitate şi un mediu rural dinamic. PAC a evoluat constant, reflectând nevoile în schimbare ale agriculturii şi ale întregii societăţi: dacă în 1962, pe europeni îi preocupa în special asigurarea unei cantităţi suficiente de hrană, azi, pe lângă securitatea alimentară, Politica Agricolă Comună are în vedere şi aspecte noi, cum ar fi schimbările climatice, utilizarea durabilă a resurselor naturale, provocările demografice şi economice cu care este confruntat acest sector.
• România are nevoie de o viziune integratoare pe sectoare şi pe structuri de producţie
România are nevoie de o viziune integratoare pe sectoare şi pe structuri de producţie pentru a putea utiliza oportunităţile din Noua Politică Agricolă Comună, a mai spus Dacian Cioloş. Domnia sa a precizat: "Dincolo de această Politică Agricolă Comună decisă la nivel comunitar şi care stabileşte reguli comunitare, dar şi oportunităţi de dezvoltare, cred că este nevoie de o viziune integratoare în România pe sectoare, pe regiuni şi eventual pe structuri de producţie, astfel încât România să facă alegerile cele mai bune pentru utilizarea oportunităţilor care există în această politică comunitară". Dacian Cioloş a precizat că, în acest sens, ar vedea rolul unei strategii care să încurajeze fermele din Româ-n-ia să investească în inovare şi în modernizare: "În prezent, eu văd rolul unei strategii care să încurajeze fermele din România să investească în inovare şi în modernizare, nu numai în creşterea productivităţii ci şi în cea a capacităţilor de stocare şi a prezenţei directe pe piaţă a producătorilor. Dincolo de plăţile directe şi nivelul lor, pentru fermele mari este un element esenţial acest potenţial de productivitate neutilizat în Româ-nia, acest rezervor de productivitate care poate să contribuie la dezvoltarea agriculturii din România, valorificând direct pe piaţă acestă producţie".
În opinia comisarului european, problematica fermelor mici trebuie tratată specific cu orientarea lor pe produse cu mai bună valoare adăugate pe piaţă, respectiv produse tradiţionale şi ecologice. "În paralel ar fi utilă şi o abordare sectorială sau încrucişat sectorial-regională pentru a vedea ce instrumente specifice, care pot găsite în PAC, pot fi folosite în restructurarea unui sector sau altul, pornind practic de la un specific regional", a adăugat comisarul european.
• Dacian Cioloş: Soluţie care să încurajeze agricultorii români să-şi declare producţia
Guvernul trebuie să găsească o soluţie care să încurajeze agricultorii români să-şi declare producţia pe care o realizează pentru a ajuta la dezvoltarea sectorului, a declarat, ieri comisarul european pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Dacian Cioloş. "Guvernul trebuie să găsească o soluţie care să încurajeze agricultorii să-şi declare producţia pe care o realizează, dar care să nu fie văzută ca o corvoadă sau ca o pedeapsă pentru producători, nici din punct de vedere al nivelului şi nici al modului în care autorităţile colectează aceste taxe, ci să fie folosită în mod pozitiv pentru a încuraja dezvoltarea sectorului", a precizat Dacian Cioloş. Acesta a mai spus că, în perspectiva PAC 2014-2020, este foarte importantă scoaterea la lumină a producţiei agricole şi încurajarea asocierii producătorilor, în paralel cu dezvoltarea unor structuri de consultanţă pentru agricultori. "Din perspectiva mea, exploataţiile agricole care nu comercializează direct şi transparent pe piaţă producţia pe care o realizează nu vor putea folosi fondurile europene eficient. Chiar dacă eşti rentabil în practică, în conturi sau în buzunar, iar pe facturi nu eşti eficient, nu vei putea demonstra că utilizând fondurile publice şi cele europene vei putea contribui la creşterea performanţei fermei respective. Practic, ne condamnăm la sub-dezvoltare sau la o proastă utilizare a fondurilor europene, dacă mergem pe această logică pe termen scurt: vând o parte cu factură şi o parte o vând la negru ca să nu mai plătesc taxe", a explicat oficialul european.
În opinia comisarului Cioloş, serviciile de consultanţă şi asocierea agricultorilor sunt alte elemente esenţiale pentru dezvoltarea agriculturii din România. "Mi se par esenţiale serviciile de consultanţă şi asocierea agricultorilor, pentru că toate măsurile pe care le vom lua şi la nivel comunitar, dincolo de orice decizie administrativă, forţa de negociere pentru producător rămâne tot în asociere. Sectorul primar de producţie agricolă nu va putea avea un viitor dacă nu se găsesc soluţii pentru acţiunea colectivă din punct de vedere al comercializării. Ideea Camerelor Agricole ar putea contribui în mod benefic la aceste elemente", a precizat comisarul european.
• Dacian Cioloş: România trebuie să gândească câteva proiecte mari, care să susţină dezvoltarea agriculturii în viitor
România trebuie să gândească câteva proiecte mari, care să susţină dezvoltarea agriculturii în viitor, a mai spus comisarul european pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Dacian Cioloş. Domnia sa a adăugat: "Mă gândesc la sectorul de irigaţii, atât pe proiecte mari de infrastructură, cât şi pe proiecte regionale şi locale de sisteme de irigaţii adaptate unui specific sectorial. Aici mă refer la mari proiecte care pot fi susţinute financiar nu numai prin Politica Agricolă Comună, ci şi prin fondurile struc-turale".
Acesta a dat exemplul Canalului Siret-Bărăgan care poate fi finanţat pe partea de infrastructură din fonduri de coeziune, iar conectarea fermelor la aceste sisteme ar putea fi făcută prin PAC.
"Dacă România gândeşte un proiect de irigaţii, de exemplu Canalul Siret-Bărăgan, va putea foarte bine să negocieze ca partea de mare infrastructură să fie finanţată din fondurile de coeziune şi cele structurale, iar partea de conectare a fermelor la aceste sisteme de irigaţii prin Politica Agricolă Comună. Aceste lucruri trebuie gândite din timp ca proiectele să fie gata şi să fie clare începând cu 2014", a subliniat comisarul european. Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a afirmat că susţine alocarea unor sume substanţiale din fondurile structurale pentru investiţii în infrastructura de irigaţii.
"Mi se pare un lucru fundamental, o prioritate de prim rang pentru statul român şi există întreaga sus-ţinere din acest punct de vedere. În procesul de pregătire pentru PAC 2014-2020 voi susţine Ministerul Agriculturii în adoptarea măsurilor necesare, astfel încât sume consistente să fie alocate pentru aceste priorităţi din agricultură", a adăugat Leonard Orban.
• Cioloş: Comisia Europeană a solicitat ca fiecare stat membru să aibă o singură agenţie de plăţi din 2014
Comisia Europeană a solicitat, în propunerile legislative privind Politica Agricolă Comună (PAC), ca fiecare stat membru să aibă o singură agenţie de plăţi în agricultură, începând cu 2014, a declarat Dacian Cioloş. "Am înţeles că există intenţia de a analiza posibilitatea fuziunii celor două agenţii de plăţi din agricultură. Eu am recomandat să facă deja primii paşi, astfel încât să nu fie luate decizii pripite care să afecteze capacitatea de gestiune a fondurilor europene în această perioadă, iar Ministerul Agriculturii să poate să se pregătească până în 2014 în această direcţie", a precizat Cioloş. Şeful MADR consideră că fuziunea celor două agenţii de plăţi, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) şi Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, presupune în primul rând construirea unei agenţii eficiente din punct de vedere al absorbţiei de fonduri europene, fără a viza disponibilizări în aceste agenţii. "Sub nicio formă nu ne gândim la disponibilizări, ci la o agenţie eficientă din punct de vedere al absorbţiei de fonduri europene. În acest mandat, care este limitat, vrem să punem bazele fuziunii viitoare, iar obiectivul nostru este să avem o singură agenţie la 1 ianuarie 2014. În aceste zile vom demara o misiune de audit intern sau extern, astfel încât să vedem ce servicii putem unifica mai repede şi pe care mai târziu. Noi considerăm şi din punct de vedere politic dar şi economic că este mai bine ca beneficiarul să se adreseze unei singure instituţii, atunci când vine să depună un proiect pe fonduri europene, fie că vorbim de Pilonul II sau de Pilonul I. Voi încerca să organizăm noua agenţie de plăţi pe principii regionale", a explicat Daniel Constantin.
APIA funcţionează în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi începând cu 1 ianuarie 2007 derulează fondurile europene pentru implementarea măsurilor de sprijin finanţate din Fondul European pentru Garantare în Agricultură (FEGA). APDRP a fost înfiinţată prin reorganizarea Agenţiei SAPARD şi a primit acreditarea de funcţionare la finalul anului 2007, fiind gestionara fondurilor europene provenite din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală.
•
• Daniel Dăianu: O instituţie financiară ar putea fi utilă sectorului agricol
O instituţie financiară care să aibă obiectivul de a se ocupa de finanţarea proiectelor din agricultură ar putea fi necesară acestui sector, a declarat, ieri, Daniel Dăianu, consilier de stat în cadrul Aparatului Propriu de Lucru al prim-ministrului, la o conferinţă privind Politica Agricolă Comună. "În România există un război între cei cu terenuri mari, bogaţi, care obţin şi asistenţă financiară şi cei mici, care subzistă. Dacă ne uităm la proiectele europene, nu avem unele care să cuprindă sisteme de irigaţii care să respecte, în acelaşi timp, normele de mediu. Dacă vorbim de pământ, ca activ european, de ce să nu avem o instituţie financiară pentru finanţarea agriculturii, a proiectelor din acest sector? În acelaşi timp, vorbim mereu de absorbţia fondurilor europene, însă risipa cea mai mare este legată de bugetul de stat", a afirmat Daniel Dăianu.
•
• Proiectul Ro-Net este o ocazie pentru mediul rural din România, care nu este, însă, folosită
Comisarul european pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Dacian Cioloş, şi-a exprimat regretul că România nu utilizează banii din proiectul Ro-Net privind implementarea reţelei de bandă largă în zonele rurale, riscând astfel să piardă fondurile europene destinate în acest sens. "I-am amintit domnului ministru (Daniel Constantin n.r.) un subiect pe care eu l-am mai abordat în vizitele mele precedente, legat de reţeaua în bandă largă pentru aducerea internetului la sate, unde constat că după câteva luni în care am avut discuţii cu Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, nu s-a întâmplat nimic până acum, iar riscul ca România să nu poată folosi banii pentru introducerea internetului în bandă largă la sate creşte foarte mult", a declarat Dacian Cioloş. Deşi acest proiect nu aparţine de Ministerul Agriculturii, comisarul a afirmat că MADR poate fi un beneficiar al unui astfel de program prin stimularea unor activităţi. "Sigur, nu este un subiect care ţine în mod formal strict de domnul ministru, dar Ministerul Agriculturii poate fi un beneficiar al unui astfel de program, pentru ca apoi, prin Programul de Dezvoltare Rurală să poată stimula anumite activităţi economice care să fie facilitate în mediul rural de existenţa internetului la sate. Cred că este o ocazie pe care mediul rural din România o are şi din păcate văd că nu este folosită. Sper ca pe ultima sută de metri să se poată lua măsurile pentru ca să nu se piardă această oportunitate până în 2014", a adăugat Dacian Cioloş, citat de Agerpres. În luna februarie a acestui an, comisarul european a avut o discuţie cu fostul ministru al Comunicaţiilor, Răzvan Mustea-Şerban, despre implementarea proiectului Ro-Net, care presupune dezvoltarea reţelei de infrastructură (de distribuţie) pentru oferirea de servicii de bandă largă în zonele rurale din România, care nu sunt deservite în prezent. Comisarul european şi-a exprimat disponibilitatea de a susţine demararea proiectului, precizând că Internetul este un element important pentru dezvoltarea economică, socială şi educaţională a acestor zone, iar fostul şef al Comunicaţiilor considera că prioritatea mandatului său este de a duce Internetul până în ultima comună şi în ultimul sat. "Vom asigura accesul la informaţie şi cunoaştere tuturor românilor din cele 1.213 comune şi 2.387 de sate care în momentul de faţă sunt neacoperite. Tehnologia informaţiilor şi Internetul de mare viteză vor ajuta la dezvoltarea comunităţilor rurale şi vor genera creştere economică sustenabilă", a spus ministrul Răzvan Mustea-Şerban, în data de 16 februarie 2012. Ro-Net va fi finanţat din fonduri europene în valoare de peste 80 milioane euro, provenind din POS CCE. MCSI va utiliza fondurile structurale pentru a sprijini dezvoltarea reţelelor în bandă largă în zonele albe (circa 3.600 de comune şi sate), identificate prin studiul ANCOM 2010 ca fiind defavorizate comunicaţional.