Patronatul Operatorilor Serviceurilor Autor (POSA) atrage atenţia public asupra conflictului de interese in care se afla companiile de asigurare şi organizatia patronala a acestora - Uniunea Naţionala a Societăţilor de Asigurare (UNSAR) cand distribuie in spaţiul public informaţii prin care doreşte sa manipuleze opinia publica in privinţa costurilor de reparaţie autovehiculelor.
Concret, prin comunicatul de presa transmis in data de 7 Iulie a.c. - "Un accident auto costă, în medie, cu 28% mai mult în România decât în Polonia", UNSAR derulează o campanie de manipulare a opiniei publice prin care încearcă sa inducă ideea (falsa, de altfel) ca preţurile de reparaţie in Romania sunt cu 28% mai mari decât in Polonia in loc sa fie egale sau mai mici. Fără a tine cont de niciun indicator economic care contribuie la formarea preţurilor pe piata, UNSAR prezintă o serie de cifre calculate după o metodologie a carei menire este in primul rând sa apere indicatorii economici ai societăţilor de asigurare, chiar si in detrimentul intereselor clienţilor asiguraţi. Aceasta deoarece aceste cifre reprezintă argumentele UNSAR pentru a face lobby pentru modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA în favoarea lor şi în detrimentul proprietarilor de autovehicule care trebuie depăgubiţi.
Din acest motiv, solicităm UNSAR să facă publică sursa informaţiilor din comunicatul de presă menţionat şi metodologia de calcul a acestora.
În context, atragem atenţia şi asupra credibilităţii informaţiilor publicate de Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) pe site-ul oficial.
Asa cum constatam, conform statisticii BAAR pentru perioada 2019-2020, ora de manopera medie este de 116 lei în 2020.
Tot conform site-ului BAAR, tot pentru anul de referinţă 2020, ora de manopera a fost şi de 151 lei.
Concluzia o lăsăm la latitudine oricăruia dintre dumneavoastră, dar nu ne dorim ca aceste statistici sa nu fie reale, iar cifrele să fie prezentate în acest mod pentru a manipula opinia publică.
În realitate cca 85% din despăgubirile achitate sunt controlate de asiguratori prin asa-zisa "regie proprie" (despagubirea este achitata după propriul calcul) şi reparatii prestate in service-uri care au contract de prestări servicii incheiat cu societatea de asigurari. În consecinţă, adevărata miză a modificărilor promovate de UNSAR o reprezinta doar 15% din numărul total al dosarelor de dauna a căror valoare este dominata de valoarea pieselor şi a materialelor.
Deci în final care este miza? 2% din valoarea totala a despăgubirilor? În realitate Asiguratori işi doresc control total asupra serviceurilor prin impunerea contractelor de parteneriat.
Contractele se încheie între asigurator şi service pentru a repara autoturismul unui tert fără ca acesta sa cunoască termenii contractuali care guvernează această reparaţie.
Una dintre cele mai întâlnite impuneri este aceea de a stabili asigurătorul soluţia tehnica de reparatie. Altfel spus, asigurătorul stabileşte dacă uşa avariata a autoturismului păgubit se repara sau se înlocuieşte.
Altfel spus, din dorinţa de a apăra interesele companiilor de reducere a pierderilor pe segmentul RCA, UNSAR si companiile care o formează îşi doresc sa reglementeze costul reparaţiilor auto, trecând aceasta limita in zona conflictului de interese deoarece societăţile de asigurari, conform statutului acestora, trebuie sa plătească despăgubiri pentru a se aduce autoturismul la forma de dinaintea evenimentului, fără a se implica în activitatea de reparare a acestora.
În realitate, prin acest comunicat de presă UNSAR încearcă manipularea opiniei publice pentru a modifica Legea nr. 132/2017 prin introducerea obligativităţii unui contract de prestări servicii între unităţile de service şi societăţile de asigurari.
Însă, scopul Legii nr. 132/2017 este acela de a proteja păgubiţii în urma unor accidente rutiere, iar modificările cerute de societăţile de asigurări vin tocmai în defavoarea acestor păbubiţi, vizând exclusiv reducerea pierderilor lor sau majorarea profiturilor asigurătorilor.