Preşedintele României, Klaus Iohannis, a trimis astăzi, 22 iulie 2022, Parlamentului, sesizarea de neconstituţionalitate asupra Legii acvaculturii, a anunţat Administraţia Prezidenţială într-un comunicat oficial. Potrivit preşedintelui, legea conţine o serie de inconsecvenţe, suprapuneri şi contradicţii care sunt contrare Constituţiei. Prin amploarea acestor inconsecvenţe contrare standardelor de calitate a legii şi prin implicaţiile pe care acestea le au asupra garantării proprietăţii publice şi private a statului, apreciem că Legea acvaculturii este neconstituţională în ansamblul său, se arată în sesizarea către CCR, potrivit News.ro.
În data de 4 iulie 2022, Parlamentul a transmis Preşedintelui României, în vederea promulgării, Legea acvaculturii (PL-x nr. 474/2021, respectiv L nr. 301/2021), act normativ ce reglementează cadrul juridic privind activitatea de acvacultură şi de comercializare a produselor obţinute din acvacultură, când aceste activităţi se realizează pe teritoriul României, inclusiv în apele marine de sub jurisdicţia naţională a României.
Propunerea legislativă a fost iniţiată cu scopul instituirii unui cadru legal unitar cu privire la activitatea de acvacultură şi de comercializare a produselor obţinute în acvacultură, în scopul asigurării competitivităţii acestei activităţi.
Legea supusă controlului de constituţionalitate a fost adoptată tacit de Senat, ca urmare a depăşirii termenului de adoptare, potrivit art. 75 alin. (2) teza a III-a din Constituţia României, în data de 11 octombrie 2021 şi, ulterior, adoptată cu modificări şi completări de Camera Deputaţilor, Cameră decizională, la data de 29.06.2022.
Preşedintele afirmă în sesizare că Prin conţinutul său normativ, precum şi prin procedura de adoptare, legea criticată contravine unor norme şi principii constituţionale.
Astfel, potrivit preşedintelui, "printre modificările aduse de Camera decizională se numără eliminarea faptei contravenţionale de deţinere, transport sau comercializare fără documente legale a peştelui şi altor vieţuitoare acvatice obţinute din acvacultură, conţinutul infracţiunii de furt piscicol, precum şi schimbarea concepţiei cu privire la confiscarea bunurilor ce au fost folosite la săvârşirea infracţiunilor şi contravenţiilor prevăzute de legea criticată, aspecte prin care cea de-a doua Cameră se îndepărtează în mod radical şi fără nicio justificare obiectivă de la scopul şi filosofia iniţiale ale legii".
"Aşadar, în forma adoptată, legea criticată nesocoteşte principiul constituţional al bicameralismului, în virtutea căruia o lege nu poate fi adoptată de o singură Cameră, legea fiind, cu aportul specific al fiecărei Camere, opera întregului Parlament", se arată în document.
De asemenea, Camera decizională, Camera Deputaţilor a schimbat concepţia cu privire la conţinutul infracţiunii reglementate de art. 73 şi confiscarea bunurilor ce au fost folosite la săvârşirea infracţiunilor şi contravenţiilor prevăzută de legea criticată la art. 74.
"Astfel, în forma adoptată de prima Cameră, confiscarea era reglementată la art. 70, care avea trei alineate şi prevedea că: "(1) Sunt supuse ridicării în vederea confiscării uneltele şi ambarcaţiunile de pescuit, animalele, mijloacele de transport, armele de foc şi orice alte bunuri care au fost folosite la săvârşirea infracţiunii de furt piscicol. (2) Bunurile rezultate din săvârşirea infracţiunilor şi contravenţiilor, constând în peşte, icre, alte vieţuitoare şi produse acvatice, sunt supuse confiscării şi predate proprietarului. (3) în cazurile de confiscare a bunurilor prevăzute la alin. (l) organele de constatare dispun valorificarea lor în condiţiile legii, contravaloarea făcându-se venit la bugetul de stat", se precizeză în sesizarea către CCR.
Legea supusă controlului de constituţionalitate instituie cadrul general pentru organizarea şi administrarea sectorului de acvacultură, inclusiv privatizarea societăţilor comerciale cu profit piscicol, a amenajărilor piscicole şi a terenurilor pe care sunt amplasate acestea, aparţinând statului.
Prin conţinutul dispoziţiilor sale şi prin lipsa de corelare a normelor cu ansamblul reglementărilor în vigoare, legea conţine o serie de inconsecvenţe, suprapuneri şi contradicţii care sunt contrare art. 1 alin. (5) din Constituţie. Prin amploarea acestor inconsecvenţe contrare standardelor de calitate a legii şi prin implicaţiile pe care acestea le au asupra garantării proprietăţii publice şi private a statului, apreciem că Legea acvaculturii este neconstituţională în ansamblul său, afirmă preşedintele.