PREŞEDINTELE SOCIETĂŢII DE ŞTIINŢE MATEMATICE: "Să uităm că programa şcolară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt, cred că 20-30% este esenţial"

A.P.
Miscellanea / 8 septembrie 2020

"Să uităm că programa şcolară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt, cred că 20-30% este esenţial"

"Să uităm ce ni se transmite de autorităţi şi de unii dascăli: că programa şcolară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt şi că dacă din educaţie lipseşte nu ştiu ce item din curriculum e jale. Nu: programa e făcută aşa încât să transmită şi informaţii, dar copilul să şi exerseze. Trebuie să fie un fir călăuzitor, astfel încât copilul să evolueze. Cred că 20-30% este esenţial", a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Radu Gologan, referitor la modul în care trebuie să abordeze părinţii cel mai atipic început de an şcolar, conform g4media.

Contactat de Edupedu.ro, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice a precizat că pentru a maximiza şansele la învăţare este esenţial "să nu cedeze. Nici părinţii, nici copiii".

În ceea ce-i priveşte pe profesori, Gologan, coordonator până anul trecut al lotului olimpic de Matematică, le-a transmis să îşi continue meseria "care bănuiesc că a fost aleasă din dragoste pentru copii. Să se gândească cum să facă să maximizeze informaţia şi creşterea nivelului de cultură generală a copiilor, chiar dacă îi au online sau faţă în faţă la şcoală. Dacă facem numai învăţământ online, nu cred că va fi nicio problemă ca duminica, sâmbăta să se întâlnească dirigintele, învăţătoarea cu copiii în parc ca să continue această comuniune dintre dascăli şi copii, mai ales la elevii mici".

Rep: Ce este esenţial să facă părinţii şi copiii, la începutul şcolii, ca să maximizeze şansele de a învăţa, în acest context pandemic în care debutează cursurile?

Radu Gologan: Să nu cedeze. Nici părinţii, nici copiii. Toată lumea trebuie să stea cu frică, dar cu zâmbetul pe buze şi cu dorinţa de-a face ceva.

Să uităm ce ni se transmite de autorităţi şi de unii dascăli: că programa şcolară trebuie parcursă cuvânt cu cuvânt şi că dacă din educaţie lipseşte nu ştiu ce item din curriculum e jale. Nu: programa e făcută aşa încât să transmită şi informaţii, dar copilul să şi exerseze. Trebuie să fie un fir călăuzitor, astfel încât copilul să evolueze. Cred că 20-30% este esenţial. Cum o să treacă copilul în clasa a IX-a fără relaţiile dintre rădăcini şi coefincienţi la ecuaţiile de gradul al doilea? Trebuie înţeles că mare parte din programa şcolară este cea care îţi dă cultura generală pentru viaţa ta de adult. Restul sunt exerciţii pentru a-ţi antrena mintea să lucreze repede, bine, să poată oricând învăţa rapid. Şi lucrurile astea nu trebuie neapărat să fie făcute la şcoală, ci şi acasă prin discuţii, cu emisiuni bune la TV, cu concerte, cu teatre, samd.

Rep: Mircea Miclea vorbea despre menţinerea în programă a acelor conţinuturi care sunt în examen şi care orientează şi în prezent învăţarea majorităţii elevilor şi profesorilor.

Radu Gologan: Da, sunt de acord, dar pentru asta trebuie modificată programa de examen. La matematică, examenul nu vorbeşte despre matematica intuitivă şi despre felul de a gândi.

Rep: Tipul de subiecte a fost schimbat pentru Evaluarea Naţională 2021, pentru a fi pe model PISA şi în concordanţă cu programa şcolară urmată de elevi.

Radu Gologan: Am văzut, nu am analizat foarte în detaliu tipurile de subiecte, dar programele de examen au nevoie de schimbări esenţiale. Există şcoli de top din România care pregătesc olimpici care şi-au creat şi clase de gimnaziu şi care organizează un fel de examen, că nu au voie examen, un concurs numit Micul matematician sau astfel de competiţii. Problemele care sunt la aceste examene sunt de tipul celor care verifică gândirea logică a copiilor, nu tehnica matematică. Aşa ajung copii foarte buni în aceste licee. Ulterior, o parte dintre ei - care încep la presiunea şcolii şi a părinţilor să se pregătească pentru examene - pierd această abilitate de a gândi intuitiv matematica şi de a simţi fenomenul, pentru că sunt supuşi acestor pregătiri pentru examene. Devin roboţeii care rezolvă probleme de un anumit tip. Or viaţa socială trăită nu are nicio legătură cu aceste probleme. Chiar dacă ele se numesc probleme aplicative, cu terenuri şamd, ele nu sunt matematică aplicată.

Ăsta este principalul motiv pentru care performăm prost la PISA şi este motivul pentru care vedem că intră în liceele mari toţi copiii cu 10 la matematică şi dupa un an găseşti că mediile se împrăştie. Pentru că i-au selectat pe un sistem formal de pregătire, care nu are de multe ori nicio legătură cu ceea ce stă în spatele gândirii matematice.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

08 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9750
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6178
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3013
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9835
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.0927

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
fleetconference.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb