Notificarea depusă de Grup Feroviar Român (GFR) la Consiliul Concurenţei (CC), pentru obţinerea avizului privind procesul de privatizare a companiei CFR Marfă, este valabilă, potrivit unei note trimise de CC către GFR (câştigătorul procedurii de vânzare a pachetului majoritar de acţiuni de la CFR Marfă), după cum ne-au spus surse apropiate tranzacţiei.
Nota citată "confirmă întrunirea condiţiilor pentru ca notificarea operaţiunii de concentrare economică prin care Grup Feroviar Român a dobândit controlul unic direct asupra CFR Marfă să fie considerată valabil depusă".
Autoritatea de Concurenţă subliniază că valabilitatea depunerii nu vizează şi informaţiile supuse analizei Consiliului, precizând: "Analiza informaţiilor din fomularul de notificare şi din anexele ataşate acestuia, cu scopul de a determina dacă sunt corecte şi complete, poate conduce la solicitări de completare şi/sau confirmare în maximum 20 de zile de la data notificării".
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CC, a afirmat, zilele trecute, că dosarul de notificare al companiei GFR este incomplet, explicând: "Solicitarea nu este completă şi le vom trimite săptămâna viitoare (n.r. săptămâna aceasta) o cerere să completeze datele. Noi vom da un răspuns cât mai curând posibil. Termenul în care trebuie să dăm un răspuns este de cinci luni de la primirea documentaţiei complete".
Domnul Chiriţoiu ne-a spus, ieri, că GFR a mai transmis o serie de documente autorităţii, respectiv anexele contractului de privatizare, subliniind, însă, că CC mai are nevoie de unele elemente, pe care le-a solicitat investitorului.
Potrivit preşedintelui CC, nu este exclusă nicio variantă de răspuns din partea Concurenţei: "Cotele de piaţă sunt mari şi ne uităm la asta. Putem spune «da», «nu» sau «da, condiţionat». Condiţiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renunţarea la anumite părţi din aceste companii. Ne putem uita şi la partea de contracte. Este mai puţin probabil să punem condiţii pe partea de preţ, dar ne vom uita şi la asta. Nimic nu este exclus".
Bogdan Chiriţoiu a menţionat că, dacă răspunsul Autorităţii pe care o conduce va fi negativ, privatizarea va fi blocată. Domnia sa a mai spus că CC a discutat cu reprezentanţii Comisiei Europene (CE) despre acest caz, urmând să transmită autorităţilor internaţionale documentele primite de la GFR.
Consiliul Concurenţei a anunţat, recent, că a solicitat informaţii din piaţă despre concentrarea economică formată după preluarea CFR Marfă de către GFR.
CC este interesat de observaţiile şi punctele de vedere ale terţilor, inclusiv concurenţi şi clienţi ai părţilor implicate, în legătură cu această tranzacţie.
Până vineri, 4 octombrie, Grup Feroviar Român trebuie să depună 20 de milioane de euro - 10% din preţul asumat de companie (circa 200 milioane euro) pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă.
Surse din piaţă ne-au spus că banii vor fi depuşi în ultima zi a termenului stabilit.
Grup Feroviar Român, parte a grupului Grampet, deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, a câştigat contractul pentru privatizarea CFR Marfă, semnarea acestuia având loc în urmă cu o lună.
Privatizarea companiei de transport feroviar de marfă controlată de stat va fi finalizată după ce Consiliul Concurenţei va stabili dacă preluarea CFR Marfă (cu o cotă de piaţă de circa 50%) de către GFR (care deţine aproximativ 30% din piaţa de profil) va conduce la formarea unui monopol privat.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, în urmă cu câteva zile, că este "cu ochii pe ceas" în ceea ce priveşte paşii care mai sunt de făcut în cadrul acestui proces, precizând că a solicitat Consiliului Concurenţei şi consultanţilor un punct de vedere privind o posibilă prelungire, în limite legale, a termenului pentru finalizarea privatizării CFR Marfă, subiectul putând fi discutat astăzi, în şedinţa de Guvern.