• Interviu cu analistul economic Cristina Chiriac
Reporter: Autorităţile au alocat mai puţin de o jumătate de zi pentru evaluarea dosarelor depuse în vederea precalificării în procesul de privatizare a CFR Marfă. Consideraţi că acest termen a fost suficient pentru o evaluare corectă şi obiectivă?
Cristina Chiriac: Cei trei ofertanţi, care, de altfel, se află şi pe lista scurtă, sunt aceiaşi din prima etapă. Este clar că statul a schimbat condiţiile din caietul de sarcini relaxând anumite criterii pentru a-i primi pe aceiaşi trei participanţi la licitaţie. Dacă ar fi să analizăm termenul în condiţii normale, acesta este foarte scurt, mai ales că un ofertant ar trebui să depună câteva sute de pagini cu documente. Însă, având în vedere că este vorba despre aceleaşi companii, termenul este chiar mare. Autorităţile aveau nevoie de cinci minute pentru a verifica doar documentele noi.
Reporter: În noul anunţ de privatizare au fost relaxate mai multe condiţii. Printre altele, au dispărut paragrafe ce vizau cifra de afaceri a fiecărui investitor, în cazul asocierilor, dar şi sintagme care-i obligau pe participanţii la licitaţie să deţină o licenţă de transport "în vigoare". Cum apreciaţi eliminarea acestor condiţii?
Cristina Chiriac: Prin procedura de privatizare, care presupune combinaţia a două metode - una de preselecţie a ofertanţilor şi a una de licitaţie - şi având în vedere că statul a impus condiţia privind deţinerea unei licenţe de transport, putem fi în situaţia unui ajutor de stat, ceea ce poate să împingă România către o investigaţie. Accesul la această privatizare ar fi trebuit să fie liber, necondiţionat şi transparent. Privatizarea cu un investitor strategic nu a fost întotdeauna o reuşită. De ce nu a lăsat Ministerul Transporturilor cale liberă fondurilor de investiţii să participe la această privatizare? De ce nu a fost făcută această privatizare prin Bursă? De ce schimbăm caietul de sarcini după client? Cineva va răspunde într-o zi la aceste întrebări!
Eliminarea unor condiţii a fost făcută special pentru ca primii ofertanţi să rămână, toţi, pe lista scurtă. Deci, nu avem situaţia în care ofertanţii trebuie să se încadreze în caietul de sarcini, ci avem situaţia în care statul a schimbat caietul de sarcini după potenţialul participanţilor. Aşa se explică relaxarea unor condiţii din anunţul de privatizare.
Reporter: Credeţi că este suficientă prezentarea unei scrisori de bonitate, după ce, iniţial, se cereau scrisori de confort în vederea precalificării la procedura de privatizare?
Cristina Chiriac: NU. Scrisoarea de bonitate este o scrisoare neangajantă, care nu implică banca emitentă cu nimic. Nu reprezintă o garanţie asupra plăţii acţiunilor din partea participanţilor.
Reporter: Consideraţi că valoarea garanţiei de participare la licitaţie, în valoare de 10 milioane de euro, este o condiţie suficient de aspră pentru ca în cursa finală să rămână doar companii care să garanteze dezvoltarea companiei pe viitor?
Cristina Chiriac: Această garanţie nu reprezintă o certitudine privind redresarea companiei. Despre dezvoltare nici nu putem să discutăm acum, pentru că nu cunoaştem planurile ofertanţilor privind CFR Marfă, mai ales că în caietul de sarcini nu există obigaţii din partea ofertanţilor privind stategia de dezvoltare a companiei. Dacă nu avem această condiţie, viitorul cumpărător poate face orice.
Reporter: Ce previziuni aveţi în legătură cu finalul acestei proceduri de privatizare?
Cristina Chiriac: Având în vedere că toate condiţiile esenţiale au fost modificate pentru a se încadra participanţii, cred că MT va finaliza procedura, însă am curajul să afirm că această privatizare nu va fi una de succes, din care statul român să câştige!
Reporter: Vă mulţumim!