Un fals este perpetuat de actualii politicieni: anume că noi trăim, în această ţară, într-un regim parlamentar. Constituţional vorbind, aceasta este o minciună. Regimuri parlamentare există în state precum Regatul Unit sau Ungaria. Regimul nostru, prescris de Constituţie şi catalogat de specialişti, este unul semi-prezidenţial.
Diferenţa e dată de cel puţin una din două trăsături. 1. Preşedintele exrcită el însuşi atribuţii executive reale. 2. Preşedintele controlează sau influenţează, într-un fel sau altul, activitatea Guvernului. Amândouă trăsăturile sunt obligatorii potrivit legii noastre fundamentale. Preşedintele, spre exemplu, este comandantul forţelor armate, prezidează CSAT, are atribuţii în materie de politică externă şi numeşte demnitari precum primul-ministru. Sistemul semi-prezidenţial nu trebuie confundat, evident, nici cu sistemul prezidenţial, unde Preşedintele este şi şeful Executivului. E un sis-tem complex, ca un automobil cu dublă comandă.
Precizarea aceasta ne clarifică şi o altă chestiune la ordinea zilei. Cine trebuie să îl numească pe Procurorul General (eventual şi pe şeful DNA)? Politrucii locali au venit, şi de data aceasta, cu o invenţie. Legea spune că îl numeşte Preşedintele, la propunerea ministrului Justiţiei. Ni se spune însă că "Europa" vrea "depolitizarea" actului de justiţie şi, prin urmare, această decizie ar trebui să revină CSM.
Oare? Haideţi să ne uităm cum stau lucrurile în regimurile semi-prezidenţiale din Europa. În Irlanda, un exemplu de semi-prezidenţial atât de atenuat încât uneori este clasificat alături de regimurile parlamentare, numirea Procurorului General este un atribut al Preşedintelui, conform art. 30 al Constituţiei irlandeze. În Finlanda la fel, conform secţiunii 104 a Constituţiei finlandeze. În Portugalia îl numeşte Preşedintele, la propunerea Guvernului. În Franţa, un regim semi-prezidenţial "tare", Preşedintele este definit de Constituţie ca "garant al independenţei Justiţiei", deci are atribuţii extinse. Austria e un caz special. Regim prezidenţial în teorie, în practică regimul austriac este unul parlamentar. Aici ministrul Justiţiei îl numeşte pe şeful procurorilor, dar acest ministru este parte a unui Executiv care răspunde doar în faţa Preşedintelui.
Prin urmare, unde se găseşte această prevedere "europeană" despre care ne vorbesc actualii politicieni?
În realitate, ar fi chiar ilogic să acceptăm o asemenea inovaţie. Funcţia de procuror, mai ales aceea de Procuror General, este în esenţa sa una de reprezentare a interesului legal al Statului. Cum originea regimurilor parlamentare şi semi-prezidenţiale europene se găseşte, în principiu, în sis-temul monarhic, tot astfel func-ţia de apărător al interesului statului se confunda, la origine, cu aceea de reprezentant al Regelui ca şef al statului (de unde denumirea de "Procuror al Regelui" în jurisdicţiile vechi precum cea italiană). Procurorul General nu poate reprezenta, aşadar, un corp profesional precum Consiliul Superior al Magistraturii, şi nici nu poate fi mandatat de aceasta, ci numai de şeful statului, un stat ale cărui interese legale le reprezintă.
Dacă am înţeles ceva despre dreptul de acuzaţie într-un regim semi-prezidenţial modern, atunci putem răspunde şi la altă întrebare. Trebuie ca demnitarii să aibă imunitate? Şeful socialiştilor a anunţat de curând că PSD doreşte să iniţieze un amendament constituţional care să elimine imunitatea parlamentarilor, miniştrilor şi a Preşedintelui.
În ce-i priveşte pe parlamentari, e o decizie corectă. În majoritatea democraţiilor aceştia nu sunt protejaţi decât pentru declaraţiile lor politice. Imunitatea e un privilegiu, nu un drept. În ce-i priveşte pe miniştrii în funcţie, însă, sunt mai sceptic, pentru că funcţiile executive sunt greu de împăcat cu drumurile obligatorii şi cotidiene la tribunal. Soluţia găsită de regimurile parlamentare moderne, precum Belgia, e aceea de a lăsa aceasta decizie în răspunderea şefului statului.
Dar acest şef al statului nu poate fi obligat să răspundă după procedurile ordinare. El are o imunitate de altă natură decât protecţia temporară şi limitată a demnitarilor şi a funcţionarilor. E vorba de imunitatea suverană, de care se bucură pentru că exercită funcţiile de suveranitate. De aceea democraţiile moderne recunosc lipsa de răspundere a şefului de stat - făcându-l răspunzător în faţa legii numai în capacitate pur privată, după proceduri extraordinare. Două excepţii sunt admise din start. Prima ţine de dreptul contractelor, pentru că aici şeful de stat s-a obligat el însuşi. A doua de delicte precum crimele de război, pentru că aici e domeniul superior al dreptului naţiunilor.
Eu nu spun că regimul semi-prezidenţial este perfect. Din motive istorice şi teoretice eu cer chiar schimbarea sa cu altul (preferinţa mea merge către regimul Executivului colegial). Dar, dacă tot îl avem, măcar să îl respectăm şi să îl facem să funcţioneze cum trebuie, nu pe baza unor idei fantas-magorice.
Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.
1. Deosebirea dintre slugi si sfetnici
(mesaj trimis de Natafletz în data de 19.08.2008, 09:50)
Intrebare intrebatoare> Oare daca era nea Nelu presedinte, mai scriai articolul asta??? Sau mai simplu> Nea Nelu chiar a fost presedinte. Ce parere aveai pe atunci? Sau faci si matale precum Monica Macovei?...
Un sfetnic bun ar spune acelasi lucru oricand e intrebat...o sluga...???
1.1. Pica para malaiata in gura la ...cel de mai sus (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Rodica în data de 19.08.2008, 12:31)
Daca natafleatza il iubeste pe Ilici inseamna ca numai cei care il Iubesc pe Basescu sunt slugi?Chiar nu se poate distinge diferenta intre o analiza a mai multotr optiuni si partizanat slugarnic?Unui "om nou" ii este greu sa devina european chiar daca are bani de plimbari prin vest unde cauta cu predilectie magazine si nu muzee. sau biblioteci
1.2. Slugi si cersetori (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de adrian în data de 19.08.2008, 14:27)
Avramescu este sluga preplecata a lui basescu, fiind in stare sa denatureze si constitutia Romaniei pentru a-i servi interesele. In Constitutie scrie clar ca Romania este replublica parlamentara! Dupa ce va pierde alegerile basescu, iar lingaul avramescu va deveni somer, sunt curios daca va mai sustine aceste aberatii! Dezgustator mod de a linge seful pe verso! Asta mai era si ziarist!
1.3. Eternei si fascinantei rodici (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Natafletz în data de 19.08.2008, 15:20)
Rodico, ca si data trecuta, prinzi un cuvant si rozi la el pana ii dai forma...pacat ca lipseste fondu... Data trecuta, din pudoare, nu tz'am mai cerut argumente la ceea ce ziceai, sa nu te pun in dificultate... acuma, daca vad ca esti asa darza in raport cu logica, ma vad nevoit sa'mi apar nadragii de muscaturile tale mai avocatzeste> Ia te rog frumos sa'mi citezi iegzact contextul din care rezulta ca eu l'as iubi pe Ilici... ca poate restu de public o inteles si natafletzu o ramas chior... si rogu'te, pe viitor, inainte sa ma mai combatzi, fa intai un rezumat la ceea ce scris eu, ca sa stiu daca e cazul sa'tzi explic nuantzele sau sa trag apa direct... ca poate itzi lipseste fo componenta de baza si atunci eo nu boxez la categorii mai mici... so, cred ca deja m'ai pierdut asa ca ma opresc... Tciusi
2. "Perfectu'" cel mai simplu
(mesaj trimis de Rasu' plansu' în data de 19.08.2008, 14:28)
Lume, lume, cineva din Mizil a descoperit un regim politic "perfect" Va dati seama ce valoare incontestabila are gandirea acestui descoperitor de perfectiuni in mlastina... Nu e un regim mai bun, nu e preferabil, e de-a dreptul "perfect", ca sa nu mai vorbim de aplaudacii inregimentati si ei "perfecti" cu "succesuri" pe linie. De regimul prostiei suficiente ai auzit, perfectul flotei?