Producătorii români de autovehicule, precum şi importatorii, consideră că vor fi pregătiţi să adopte EURO 5 şi EURO 6 atunci când se vor introduce la nivel european. Aceasta este principala concluzie a întâlnirii dintre reprezentanţii adminis-traţiei publice şi cei ai producătorilor şi importatorilor de autovehicule care a avut loc marţi, la sediul Ministerul Integrării Europene (MIE), informează un comunicat al ministerului.
Participanţii au arătat că este în interesul producătorilor româ-ni să adopte aceste standarde, pentru ca aceştia să aibă acces pe piaţa internă a Uniunii Europene. Totuşi, ei afirmă că doresc ca EURO 5 şi EURO 6 să fie introdus în România doar de la data la care acest standard va deveni obligatoriu şi în Uniunea Europeană. Reprezentanţii Dacia au menţionat că grupul Renault are expertiza tehnică de a introduce EURO 5, iar aceasta va fi transferată şi în România. Majoritatea ofertanţilor pentru privatizarea grupul Daewoo produc şi pentru piaţa europeană şi, în consecinţă, ei ar trebui să aibă capacitatea de a introduce EURO 5 fără probleme şi în România.
Comisia Europeană a decis să adopte noul regulament pentru a asigura un standard unitar al pieţei interne. Unele state membre şi-au anunţat deja intenţia de a introduce unele norme superioare standardului EURO 4, aflat în vigoare la nivelul Uniunii de la 1 ianuarie 2005. EURO 4 va fi introdus în România de la 1 ianuarie 2007. Conform propunerii Comisiei, autoturismele noi, care urmează să primească omologarea de tip, vor trebui să respecte noile norme EURO 5 în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a regulamentului. Pentru autoturismele care au fost deja omologate, dar nu au fost încă vândute, termenul propus este de maxim 48 de luni. Se estimează că regulamentul ar putea fi adoptat până la sfârşitul acestui an şi va intra în vigoare la jumătatea anului 2009. Aceasta nu înseamnă însă că autovehiculele care circulă deja cu un standard de emisii inferior trebuie modificate pentru a respecta noile norme sau că circulaţia acestora va fi restricţionată.