• Firmele private au înregistrat creşteri de pînă la 30% l Cursele "la negru" au reapărut chiar în zona Gării de Nord
Greva feroviarilor, declanşată în urmă cu două săptămîni, se dovedeşte o adevărată mană cerească pentru companiile private de transport persoane. În ultimele două săptămîni, operatorii privaţi au înregistrat o creştere a călătorilor cu pînă la 30%, în special la sfîrşit de săptămînă, ne-a declarat Ioan Aurel, directorul general al firmei de transport intern "C&I".
Centrul de informare on-line autogări.ro a avut, în ultimele zile, o creştere a vizitelor pe site de pînă la cinci ori. "Vizitele pe site au crescut de la 300-400 de accesări/zi pînă la aproape 2.000 în aceste zile", ne-a spus Paul Crajna, managerul de proiect al "autogari.ro". Fluxul mare de călători s-a îndreptat către societăţile de transport rutier de persoane, care în ultimele săptămîni chiar şi-au dublat numărul curselor pe traseul Bucureşti-Constanţa, mai spune Paul Crajna.
Totodată acest lucru a permis ca în zona Gării de Nord să ia amploare transportul de persoane la negru. "Înainte de grevă, microbuzele de transport călători efectuau distanţa Bucureşti- Constanţa contra sumei de 200.000 de lei, iar în prezent au ajuns să perceapă şi 350.000 de lei", ne-a spus Ion Ionescu, directorul general al societăţii de transport persoane "Ionescu", adăugînd: "Pot însă să vă spun că numărul clienţilor societăţii noastre este acelaşi. Clienţii noştri au renunţat demult la transportul pe calea ferată".
Potrivit reprezentanţilor Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), cea mai mare parte a membrilor realizează transport de marfă şi doar 10-15% efectuează transport de persoane. Din acest procent, o mare parte este reprezentată de transportul internaţional şi foarte puţin de transportul intern. "O creştere nesemnificativă a numărului de călători a fost constatată la sfîrşitul săptămînilor, pe rute scurte, în zonele limitrofe Capitalei", ne-au spus reprezentanţi ai UNTRR.
Greva feroviarilor, începută în urmă cu două săptămîni, aduce pierderi în medie de 30 de miliarde de lei pe zi companiei "CFR" şi cîştiguri mai mari cu circa 20-30% firmelor de trans-port persoane.
Ţinînd cont că transportul feroviar nu acoperă deplasările materialelor de construcţii precum balastul şi pietrişul, trans-portatorii de materiale de construcţii nu au fost afectaţi în mod direct. "Indirect resimţim un efect negativ deoarece traficul de persoane s-a aglomerat, fapt ce concură la îngreunarea circulaţiei rutiere, implicit la creşterea timpilor de livrare a materialelor de construcţii", ne-a spus Augustin Hagiu, purtătorul de cuvînt al Asociaţiei Transportatorilor Rutieri în Construcţii din România (ATRCR). Domnia sa a subliniat că ATRCR ar putea prelua o parte din transportul de lemne care se efectuează pe calea ferată, dar nu a fost solicitată în acest sens.