Profitul net al Airbus a scăzut cu 66% în 2016, la 995 milioane de euro, comparativ cu 2,7 miliarde de euro în anul precedent, efectul pozitiv al creşterii livrăriilor fiind anulat de costurile mari ale avionului militar de transport A400M, informează MarketWatch.
Profitul din trimestrul al patrulea a fost afectat de costuri de 1,2 miliarde de euro pentru A400M, după cheltuieli neprevăzute de alte 1 miliard de euro consemnate în restul anului.
Airbus a întâmpinat probleme în dezvoltarea şi construcţia avionului militar de transport şi întârzieri repetate în livrarea la timp a acestora clienţilor, relatează News.ro.
Directorul general Tom Enders a promis anul trecut că vor fi livrare cel puţin 20 de aeronave A400M, dar în final au fost doar 17.
Profitul înainte de deducerea dobânzilor şi taxelor, care exclude anumite elemente excepţionale şi este urmărit cu atenţie de analişti, a scăzut cu 3,6%, la 3,96 de miliarde de euro, chiar dacă vânzările au crescut cu 3% la 66,58 miliarde de euro.
Compania cu sediul în Toulouse a raportat un flux de capital liber anual, înainte de fuziuni şi achiziţii, de 1,41 miliarde de euro.
În ultimele trei luni ale anului, Airbus a generat un capital liber de peste 6 miliarde de euro, perioadă în care a livrat 226 de aeronave, dintr-un total de 688 pe ansamblul anului 2016.
Airbus şi-a revizuit promisiunea de a genera un flux de capital constant în 2016, fiind nevoită să folosească mai multe fonduri din resursele proprii pentru ajuta unele companii să îşi finanţeze achiziţiile de avioane, după ce agenţiile europene de creditare a exporturilor au suspendat asistenţa pentru noile tranzacţii cu Airbus. Suspendarea a venit în urma unor probleme raportate de Airbus cu unele cereri de finanţare. Problema este investigată de Biroul pentru Fraude Grave din Marea Britanie.
Airbus riscă noi probleme în 2017. Între acestea se numără creşterea în continuare a costurilor legate de avionul militar A400M şi problemele de livrare a motoarelor pentru avioanele Airbus A320neo de către compania Pratt & Whitney.
În plus, cererea scăzută a obligat compania să reducă producţia de avioane A380 superjumbo şi să le construiască în pierdere. Livrarea unei noi versiuni a aeronavei A330 pentru distanţe lungi, planificată iniţial pentru acest an, a fost amânată pentru 2018.
Airbus a anunţat că în acest an va livra peste 700 de avioane, iar profitul va creşte cu circa 5%. Fluxul de capital liber, înainte de fuziuni şi achiziţii, excluzând finanţările acordate clienţilor, ar trebui să se menţină la nivelul celui din 2016.