Organizaţia Salvaţi Copiii România, cu sprijinul Fundaţiei OMV Petrom, a anunţat extinderea programului "Să fim prieteni - Fără bullying", un proiect dedicat prevenirii fenomenului de bullying în grădiniţe. Dezvoltat cu expertiza Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca, acest program va ajunge în peste 260 de grădiniţe din Bucureşti şi din alte regiuni ale ţării, având ca scop promovarea unui mediu educaţional sigur şi incluziv pentru preşcolari.
Conform organizaţiei, o analiză preliminară derulată înainte de lansarea proiectului arată că 85% dintre cadrele didactice care lucrează în grădiniţele selectate recunosc prezenţa bullying-ului în comunitatea preşcolarilor. De asemenea, 54% dintre educatori au observat că nu toţi copiii au parteneri de joacă în timpul activităţilor de la grădiniţă, un semn al izolării sociale, fenomen asociat frecvent bullying-ului.
• Implicarea cadrelor didactice şi a părinţilor
În perioada iunie-septembrie, peste 1.200 de specialişti din grădiniţe, inclusiv educatori, consilieri şi directori, au beneficiat de formare specializată pentru a combate bullying-ul şi a promova interacţiuni pozitive între copii. Aceştia se alătură celor 606 profesionişti instruiţi în anul şcolar anterior, contribuind la crearea unui cadru educaţional în care peste 26.000 de preşcolari şi familiile acestora vor învăţa să construiască relaţii sănătoase şi incluzive. Specialiştii din cadrul programului beneficiază de suport continuu prin comunitatea de practică "Să fim prieteni", unde au acces la resurse educaţionale şi metode eficiente pentru a preveni şi gestiona comportamentele agresive dintre copii. Grădiniţele implicate au primit, de asemenea, valize cu resurse educaţionale, care includ instrumente utile în activităţile de prevenire a bullying-ului.
• Conştientizarea fenomenului
Rezultatele unui studiu realizat pe un eşantion de 608 specialişti în educaţie confirmă că bullying-ul este recunoscut drept o problemă serioasă la nivelul comunităţilor preşcolare, 97% dintre respondenţi afirmând că fenomenul este în atenţia grădiniţei unde lucrează. Totuşi, provocările continuă să existe, mai ales în cazul izolării sociale a copiilor: 23% dintre respondenţi au observat că unii copii sunt excluşi în mod frecvent sau permanent din activităţile de grup. Pe lângă observaţiile din interiorul grădiniţelor, 60% dintre specialişti sunt de părere că bullying-ul reprezintă o problemă care persistă şi în afara orelor de program, subliniind necesitatea unui efort comun din partea părinţilor, educaţiei şi comunităţii pentru a reduce aceste comportamente negative. În ceea ce priveşte responsabilitatea pentru bullying, părinţii sunt consideraţi cei mai importanţi factori (75%), urmaţi de grupul copilului (50%), copiii implicaţi (48%) şi cadrele didactice (42%). Această percepţie reflectă complexitatea fenomenului şi necesitatea unei abordări multidisciplinare pentru a preveni şi combate bullying-ul. Datele colectate din anul şcolar 2023-2024 arată că programul "Să fim prieteni - Fără bullying" are un impact pozitiv asupra climatului educaţional din grădiniţe. Aproximativ 70% dintre copiii preşcolari implicaţi au învăţat să îşi exprime emoţiile şi să le gestioneze într-un mod sănătos, iar 64% dintre specialişti au remarcat o îmbunătăţire a atmosferei generale din grădiniţe. În plus, 24% dintre părinţi au început să se organizeze mai bine pentru a sprijini dezvoltarea relaţiilor dintre copii, inclusiv în afara activităţilor formale.