Un proiect de Ordonanţă de Urgenţă al Ministerului Finanţelor propune ca taxa pe valoare adăugată (TVA) să fie plătită la încasare şi nu la facturare numai de către acei constructori care vor participa la Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care presupune, în principal, modernizarea a 10.000 km de drumuri naţionale. Lucrările vor fi realizate prin credit furnizor, astfel încât firmele le vor finanţa şi finaliza din surse proprii sau din credite, iar din 2013 vor începe să-şi recupereze banii de la stat.
Proiectul legislativ a creat un val de revolte în mediul de afaceri, din cauza faptului că este dis-criminator.
Cristian Pârvan secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), ne-a declarat: "Plata TVA la încasare şi nu la facturare este un vis al mediului de afaceri, mai ales în perioada aceasta dificilă. Însă propunerea Finanţelor favorizează numai acei constructori care vor duce la îndeplinire programul de dezvoltare al ministrului Dezvoltării, Elena Udrea. Aşa ceva este inacceptabil. Ce impact socio-economic are programul doamnei Udrea? Cum vor fi aleşi acei 10.000 km de drumuri? Nu se ştie. Totul pare un proiect pre- electoral".
Şi Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), s-a pronunţat împotriva proiectului de lege discriminator. Domnia sa a subliniat: "Constructorii cer, de câţiva ani, plata TVA la încasare şi nu la facturare. Dar măsura trebuie aplicată tuturor agenţilor economici şi mi se pare normală atâta timp cât statul îşi plăteşte datoriile către furnizori cu o întârziere care ajunge şi la un an. Proiectul pare dedicat companiilor preferate de autorităţi la marile licitaţii publice şi ARACO cere să nu fie aprobat în această formă".
Liviu Voinea, preşedintele Grupului de Economie Aplicată, ne-a spus că facilitatea de plată a TVA la încasare trebuie acordată tuturor agenţilor economici, nu numai unora. "Desigur o astfel de măsură generală este un risc pentru bugetul de stat, dar o gură de oxigen pentru economie. Măsura ar fi extrem de bună, dar nu aplicată preferenţial", a subliniat domnia sa.
Analistul financiar Dragoş Cabat ne-a declarat, la rândul său, că plata TVA la încasare şi nu la facturare ar fi un lucru "normal" dacă s-ar aplica la toată economia, nu numai "cons-tructorilor care ştiu să ia lucrări mari cu marje imense de profit". Şi domnia sa crede că programul naţional de modernizare a 10.000 km de drumuri naţionale nu are un impact socio-economic notabil.
Guvernul a aprobat, la finele anului trecut, o ordonanţă de urgenţă pentru realizarea Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care se va derula în perioada 2011 - 2020 şi va fi gestionat de ministerele Dezvoltării şi Mediului. Astfel, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turis-mului va primi bani la capitolul "Infrastructura în domeniul dezvoltării regionale", pentru realizarea, modernizarea sau reabilitarea a 10.000 de km de drumuri judeţene şi de interes local, precum şi pentru "modernizarea satului românesc prin îmbunătăţirea calităţii vieţii pentru populaţia rurală".
Potrivit Mediafax, Ministerul Mediului va primi fonduri la capitolul "Infrastructură în domeniul mediului" pentru programe multianuale de mediu şi gospodărire a apelor, pentru infrastrustructura în domeniul gospodăririi apelor, lucrări hidrotehnice de apărare împotriva inundaţiilor, mărirea gradului de siguranţă a barajelor şi reabilitarea zonei costiere.