Reporter: Cum a fost influenţată activitatea Schneider Electric de pandemia de Covid-19?
Lucian Enaru: Schneider Electric este o organizaţie care a promovat de multă vreme digitalizarea în domeniul energiei, deci accelerarea procesului de digitalizare la care am luat parte în ultimul an ne-a ajutat şi mai mult. Soluţiile pe care le aveam la îndemână ne-au permis inclusiv să ne protejăm colegii din teren, care au putut să folosească instrumentele de realitate augmentată şi realitate virtuală pentru a-şi ajuta clienţii. Am reacţionat rapid odată cu instalarea pandemiei şi ne-am adaptat noilor condiţii şi, cu infrastructura digitală deja pregătită, am reuşit să continuăm să lucrăm de la distanţă, imediat şi fără nicio întrerupere. Dar ne lipseşte foarte mult interactiunea, întâlnirile faţă în faţă, posibilitatea de a schimba idei fără să trebuiască să programăm întâlniri online pentru asta.
Reporter: A fost nevoie de amânarea/anularea vreunui contract sau a vreunei investiţii din planul companiei?
Lucian Enaru: Au existat amânări, independent de voinţa noastră, pentru că, într-o primă instanţă, erau multe incertitudini cu privire la modul în care ne puteam continua activitatea. Dar, din fericire, am reuşit să ne susţinem partenerii şi să ducem la bun sfârşit absolut toate proiectele aflate în derulare. Nu au existat anulări pentru că, aşa cum spuneam, o mare parte din serviciile şi soluţiile pe care le propunem noi sunt cu precădere digitale şi relevante pentru o asemenea situaţie. Iar sectorul construcţiilor, după cum am putut observa cu toţii, a continuat să funcţioneze în toată această perioadă.
Reporter: Aţi reconfigurat activitatea companiei focusându-vă pe un/o anumit/ă produs/soluţie?
Lucian Enaru: Am pus un accent şi mai mare pe soluţiile noastre bazate pe conectivitate, soluţii care permit gestionarea instalaţiilor electrice complexe de la distanţă, prin intermediul realităţii augmentate si virtuale. În plus, am pus la dispoziţia clienţilor şi partenerilor noştri soluţii de automatizare, care folosesc tehnologiile Cloud şi care simplifică activitatea de operare şi monitorizare a instalaţiilor sau clădirilor în exploatare.
Reporter: Ce produse/servicii aţi lansat în ultima perioadă?
Lucian Enaru: Chiar de curând am lansat o gamă nouă de aparataj ultra terminal - Easy Styl - o gamă de prize, întrerupătoare, variatoare de tensiune care pun mare accent pe trei aspecte: siguranţă, instalare uşoară şi nu în ultimul rând, estetică. Este o gamă modulară, destinată inclusiv utilizatorilor rezidenţiali, ce propune aparataje fiabile, potrivite pentru orice ambianţă.
Actualizăm permanent gama de UPS-uri şi am lansat recent un produs nou - Easy UPS 3L - important pentru clienţii mari industriali şi pentru clădirile de birouri, pentru că asigură continuitatea afacerii în situaţia unei pene de curent. Cum în ultima vreme tot mai mare parte din activităţile noastre se bazează pe curent electric şi pe conectivitate, fluctuaţiile de curent sau întreruperile pot crea mari probleme dacă nu sunt gestionate sau prevenite eficient, cu echipamente specializate.
Mai mult, serviciile digitale pe care le punem la dispoziţia clienţilor noştri permit administrarea de la distanţă a acestor UPS-uri, aspect foarte util pentru instalaţiile critice şi strategice.
Reporter: Ce v-aţi propus pentru acest an, din punct de vedere al investiţiilor?
Lucian Enaru: În acest an continuăm lansarea serviciilor şi tehnologiilor digitale cu accent pe infrastructura cloud şi automatizare. Investim, de asemenea, în optimizarea fluxurilor logistice şi în instrumente de interacţiune digitală precum platforme, aplicaţii şi programe dedicate şi adaptate segmentelor şi partenerilor noştri.
Reporter: Cum contribuie Schneider Electric la realizarea proiectelor de tip smart?
Lucian Enaru: Proiectele de tip smart se numără printre principalele noastre direcţii strategice, pentru că soluţiile de automatizare pe care le oferim sunt conectabile şi inteligente. Miza noastră este să propunem clienţilor instalaţii care să funcţioneze sigur, cu întreţinere redusă şi uşoară, care să poată fi făcută inclusiv de la distanţă şi care să-i ajute să-şi optimizeze consumul de energie electrică. Smart, în viziunea noastră, este totodată şi Verde.
Reporter: Aţi venit cu soluţii inteligente, digitale, de distribuţie a energiei electrice pentru Primul Spital Naţional de Copii pentru Cancer, Boli Grave şi Traumă. În ce au constat aceste soluţii şi care sunt avantajele implementării unor astfel de soluţii?
Lucian Enaru: Pentru spitalul construit de Asociaţia Dăruieşte Viaţa am propus o soluţie flexibilă de distribuţie a energiei, formată din tablouri electrice comunicante. Mai mult, pentru a facilita administrarea soluţiei, am completat oferta cu o aplicaţie de mentenanţă preventivă EcoStruxure Facility Expert Logbook, care permite stocarea şi transmiterea documentaţiei necesare - instrucţiunile de întreţinere ale instalaţiei electrice - într-un format digital.
Scalabilitatea şi siguranţa au fost cuvintele de ordine. Am construit o soluţie care să permită spitalului să se extindă, pe măsură ce lucrările de construcţie se finalizează şi se instalează tot mai multe echipamente medicale şi tehnologii tot mai complexe.
Panourilor electrice şi soluţiei de administrare de tip BMS (Building Management System) s-au adăugat un număr de UPS-uri performante, care să asigure funcţionarea echipamentelor medicale 24/7, pentru siguranţa pacienţilor şi a personalului medical, dar şi transformatoare echipate cu senzori de temperatură.
Faptul că am intervenit în faza de construcţie a spitalului a fost, evident, un avantaj, dar asta nu înseamnă că nu putem contribui cu soluţii şi instalaţii şi la clădirile existente. Totul e să putem colabora cu autorităţile.
Reporter: Anul trecut aţi implementat soluţii smart şi la fabrica JTI, cu care colaboraţi de mai mulţi ani. Care sunt îmbunătăţirile făcute acolo şi care sunt rezultatele?
Lucian Enaru: Încă din 2016 avem o colaborare strânsă cu JTI. Cel mai recent proiect la cheie, realizat anul trecut pentru fabrica JTI din Bucureşti, a implicat design-ul şi furnizarea de echipamente APC by Schneider Electric, cu integrarea acestora în soft-ul Ecostruxure Power Monitor Expert pe care deja îl aveau.
Soluţia a fost proiectată pornind de la nevoia de a preîntâmpina problemele de alimentare electrică din reţeaua naţională care afectau fluxul de producţie, impunând intervenţii frecvente de reparare a instalaţiilor robotizate şi reducând, astfel, eficienţa operaţională şi, evident, a asigurat ulterior continuitatea operaţiunilor.
Reporter: Ce alte astfel de soluţii ati mai aplicat în ultimul an şi în ce sector?
Lucian Enaru: Şi anul acesta avem proiecte mari în derulare, cu companii din domenii diverse, de la infrastructură la industria alimentară, de la retail sau domeniul hotelier la mari centre de date. Le anunţăm pe toate pe măsură ce se finalizează. Cert este că nevoia există, e conştientizată şi, pentru multe companii, faptul că acum au clădiri în care traficul este redus considerabil, a permis gândirea unor proiecte importante de investiţii în infrastructura electrică şi în automatizare.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru acest an?
Lucian Enaru: Suntem optimişti şi ne propunem să avem o evoluţie peste performanţa anului precedent, ambiţia noastră fiind să depasim creşterea medie prognozată a pieţei.
Reporter: Cum a evoluat cererea pe acest segment şi de unde vine cea mai mare parte a solicitărilor de servicii inteligente de distribuire a electricităţii?
Lucian Enaru: Vedem o cerere în creştere, care a fost alimentată pe de o parte de consumul intern, dar şi de necesitatea digitalizării companiilor din România care au conştientizat că digitalizarea nu mai este doar o opţiune, ci o chestiune de supravieţuire şi competitivitate.
Reporter: Cum apreciaţi competiţia din domeniu?
Lucian Enaru: Schneider Electric este o companie globală, având concurenţi pe care îi respectăm şi cu care ne întâlnim aproape peste tot în lume.
De asemenea, în piaţă există şi companii concurente locale, care asigură un plus de competitivitate şi care ne obligă să fim în fiecare zi mai buni. Cred că, la nivel general, cu toţii avem acelaşi scop, acela de a asigura un viitor pentru resursele energetice ale planetei. Cu toţii vedem consumul în creştere şi gradul tot mai mare de dependenţă a noastră de energia electrică. Modul în care reacţionăm la această situaţie, soluţiile pe care le propunem sunt diferite şi aici suntem într-o cursă continuă - şi foarte sănătoasă - a inovaţiei.
Reporter: Ce credeţi că lipseşte la legislaţia de profil şi ce soluţii vedeţi pentru redresarea situaţiei?
Lucian Enaru: În perioada imediat următoare aşteptările sunt mari în ceea ce priveşte adoptarea şi implementarea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Adoptarea rapidă a acestui plan oferă oportunităţi importante, în vederea redresării sustenabile şi a dezvoltării economice a României. Schneider Electric susţine adoptarea rapidă a acestui plan prin participarea activă în diverse asociaţii care acordă sprijin Guvernului României. În plus, ne-am implicat activ în susţinerea programelor României la Bruxelles, prin intermediul specialiştilor dedicaţi acestor subiecte.
Reporter: Vă mulţumesc!