PROIECTUL BUGETULUI DE STAT: Deficit bugetar estimat la 2,97% din PIB, în 2018

S.B.
Macroeconomie / 30 noiembrie 2017

Deficit bugetar estimat la 2,97% din PIB, în 2018

În sectorul bugetar se menţin o serie de restricţii

Proiectul legii bugetului de stat pentru anul viitor este construit pe un deficit cash estimat la 2,97% din produsul intern brut (PIB), deficitul ESA fiind preconizat la 2,96% din PIB, iar în sectorul bugetar vor fi menţinute măsuri precum compensarea cu zile libere şi nu în bani a muncii efectuate suplimentar, neacordarea de tichete cadou sau a indemnizaţiilor de hrană şi de vacanţă, potrivit documentului publicat ieri de Blocul Naţional Sindical şi citat de Agerpres.

De asemenea, pentru ocuparea prin concurs a posturilor vacante în sectorul bugetar se va aplica principiul "unu la doi", respectiv la două posturi vacante se va ocupa unul, de la 1 ianuarie 2018.

Totodată, ordonatorii de credite trebuie să reducă cu 10% cheltuielile cu bunurile şi serviciile aferente întreţinerii şi funcţionării instituţiei.

Nici anul viitor învăţământul nu va primi o alocare de 6% din produsul intern brut. De asemenea, în acest sector, nu vor fi acordate cupoane sociale pentru educaţia timpurie şi nici echivalentul în lei a 500 euro pentru educaţia permanentă a fiecărui nou-născut. Alocarea de la buget pentru cercetare nu va atinge 1% din PIB.

Pe de altă parte, pentru Ministerul Apărării Naţionale va fi asigurat un buget la nivelul a 2% din PIB.

În expunerea de motive care însoţeşte proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2018 se arată: "Continuarea aplicării şi în anul 2018 a unora dintre măsurile aprobate în anii anteriori, respectiv: munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie sau de conducere, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se va compensa numai cu timp liber corespunzător; neacordarea de tichete cadou, premii, a indemnizaţiilor de hrană şi a indemnizaţiei de vacanţă prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017; neacordarea de ajutoare, plăţi compensatorii la pensionare; menţinerea anumitor categorii de drepturi de care beneficiază personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul brut, la nivelul lunii decembrie 2017; majorarea cuantumului brut stabilit pentru luna decembrie 2017 astfel încât începând cu 1 ianuarie 2018 să se menţină nivelul net în plată în luna decembrie 2017 a unor indemnizaţii acordate pentru anumite categorii de beneficiari (indemnizaţiile persoanelor persecutate din motive politice sau etnice, indemnizaţii academicieni şi urmaşii acestora etc; nealocarea a 6% din PIB pentru învăţământ şi 1% pentru cercetare, neacordarea de cupoane sociale pentru educaţia timpurie şi neacordarea echivalentului în lei a 500 de euro pentru educaţia permanentă a fiecărui nou-născuţi".

Potrivit proiectului, cheltuielile de personal sunt estimate la 8,9% din PIB.

Alte măsuri de politică fiscal-bugetară pentru anul 2018 sunt cele deja anunţate, respectiv reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%, reducerea cotei totale a contribuţiilor sociale obligatorii, per total cu două puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%, transferul sarcinii fiscale a obligaţiilor privind contribuţiile sociale obligatorii de la angajator la angajat în cazul veniturilor din salarii şi asimilate salariilor şi introducerea unei noi contribuţii, respectiv "Contribuţia asiguratorie pentru muncă" în cotă de 2,25% aplicată la veniturile din salarii şi asimilate salariilor.

De la începutul anului viitor va scădea contribuţia pentru fondurile de pensii administrate privat la 3,75%, de la 5,1% în prezent.

Salariul minim brut pe ţară garantat în plată creşte la 1.900 lei de la 1 ianuarie 2018, iar punctul de pensie se majorează la 1.100 lei de la 1 iulie 2018. În perioada 1 iulie - 31 decembrie 2018 nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 640 lei.

Bugetul asigurărilor sociale de stat pe 2018, programat cu un excedent de 191,071 milioane lei; fondurile pentru pensii vor reprezenta 6,7% din PIB

Bugetul asigurărilor sociale de stat este programat pentru anul 2018 cu un excedent în suma de 191,071 milioane lei, care reprezintă rezultatul financiar al sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, veniturile totale fiind estimate la 62,9 miliarde lei, iar cheltuielile la 62,71 miliarde lei, conform proiectului de buget de stat.

Astfel, "pentru anul 2018, din totalul veniturilor bugetare estimate la 62,71 miliarde lei, 88% urmează să se încaseze din contribuţiile pentru asigurări sociale ale sistemului public de pensii, 0,2% din venituri nefiscale şi 11,8% subvenţii primite de la bugetul de stat", se menţionează în expunerea de motive a proiectului.

Din totalul veniturilor bugetare, 62,591 miliarde lei sunt aferente sistemului public de pensii ( 99,5%) şi 316,079 milioane lei aferente sistemului asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale (0,5%).

"Veniturile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018 sunt diminuate cu suma de 7.315.105 mii lei aferentă Pilonului II de pensii", se arată în expunerea de motive.

Pentru susţinerea în totalitate a cheltuielilor ce se finanţează din acest buget, în anul 2018, din bugetul de stat se alocă o subvenţie de circa 7,409 miliarde lei.

Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018 au fost stabilite avându-se în vedere cotele de contribuţii sociale, reglementate de Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, astfel: 25% cota de contribuţii de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care au calitatea de angajaţi; cotele de contribuţie de asigurări sociale datorate de angajatori de 4% pentru condiţiile deosebite de muncă şi 8% pentru condiţii speciale de muncă; cota de 5% din contribuţia asiguratorie pentru muncă datorată de angajatori, distribuită pentru sistemul asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale; modificarea bazei de calcul a contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi independente, în sensul stabilirii la un venit cel puţin egal cu salariul minim brut pe ţară, independent de nivelul venitului realizat de către asigurat, conform Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare; 3,75% cota de contribuţie la fondul de pensii administrat privat (Pilonul II), reglementat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

În ceea ce priveşte cheltuielile, acestea au fost estimate la 62,716 miliarde lei, din care peste 62,591 miliarde lei pentru sistemul public de pensii (99,8%) şi 125,008 milioane lei pentru sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale (0,2%).

Din totalul cheltuielilor aferente sistemului public de pensii, 98,9% vor fi alocate pentru asistenţa socială şi 1,1% pentru administrarea sistemului public de pensii (cheltuieli de personal, bunuri şi servicii, dobânzi datorate trezoreriei statului, proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile şi active nefinanciare).

Din totalul cheltuielilor aferente sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, 91,2% vor fi alocate pentru asistenţa socială (pensii de invaliditate din cauză de accidente de muncă sau boli profesionale, ajutoare sociale în caz de invaliditate) şi 8,8% pentru funcţionarea sistemului (cheltuieli de personal, bunuri şi servicii şi active nefinanciare).

Fondurile destinate plăţii pensiilor din sistemul public de pensii pentru anul 2018 sunt în sumă de 60,859 miliarde lei, respectiv 6,7% din PIB. La stabilirea necesarului de fonduri pentru plata pensiilor, s-a avut în vedere o pensie medie lunară de 1.093 lei.

Pe de altă parte, pentru bugetul asigurărilor pentru şomaj, veniturile totale au fost estimate la 2,163 miliarde lei, din care 49,9% vor proveni din cota parte din contribuţia asiguratorie pentru muncă destinată finanţării sistemului de asigurări pentru şomaj, 37,4% din cota parte din contribuţia asiguratorie pentru muncă destinata finanţării fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, 0,49% din venituri nefiscale.

Sistemul asigurărilor pentru şomaj este programat în anul 2018 cu un excedent de 318,857 milioane lei.

Din totalul veniturilor bugetare, 1,325 miliarde lei sunt aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj (61,3%) şi 838,082 milioane lei aferente fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale (38,7%).

Pentru anul 2018, prin bugetul asigurărilor pentru şomaj s-a prevăzut finanţarea unor cheltuieli în sumă totală de 1,030 miliarde lei, din care 1,006 miliarde lei sunt aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj (97,7%) şi 23,738 milioane lei fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale (2,3%).

Nivelul cheltuielilor ce se finanţează în anul 2018 din bugetul asigurărilor pentru şomaj a fost stabilit avându-se în vedere în principal următoarele categorii de beneficiari şi cuantumuri medii lunare: 56.500 beneficiari de indemnizaţie de şomaj; 14.000 beneficiari de indemnizaţie de şomaj pentru absolvenţi; 514 lei indemnizaţie de şomaj medie lunară; 250 lei indemnizaţie de şomaj lunară pentru absolvenţi.

La construcţia bugetară în domeniul asigurărilor sociale de stat şi al asigurărilor pentru şomaj pe anul 2018 s-au avut în vedere: majorarea cu 10% a valorii punctului de pensie începând cu luna iulie 2018, respectiv de la 1.000 lei la 1.100 lei; acordarea începând cu 1 ianuarie 2018 a unui indice de corecţie în conformitate cu prevederile art.170 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare; încadrarea cheltuielilor bugetare în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal bugetară a Guvernului pentru perioada 2018-2020; creşterea câştigului salarial mediu brut în anul 2018 la 4.162 lei, faţă de 3.230 lei estimat pentru anul 2017 şi 2.809 lei realizat în anul 2016; scăderea numărului de şomeri înregistraţi cu 5.000 persoane, ajungându-se astfel la finele anului 2018 la 450.000 persoane, de la 455.000 persoane estimat pentru finele anului 2017; scăderea ratei şomajului înregistrat la finele anului 2018 la 4,8% faţă de 5% estimată pentru finele anului 2017.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb