Acţionarii transportatorului naţional de gaze Transgaz au fost convocaţi, pe 23 septembrie, să aprobe participarea companiei împreună cu OMV la acordarea unui împrumut în valoare totală de maxim 7,5 milioane euro către compania de proiect pentru Nabucco (NIC). Creditul este purtător de dobândă şi va fi garantat cu active viabile aparţinând NIC, destinat să acopere nevoia de lichidităţi a companiei de proiect Nabucco pentru evitarea situaţiei de insolvenţă şi a procedurilor legale aferente (inclusiv pierderea controlului asupra companiei NIC în favoarea unui lichidator). Banii asigură închiderea controlată a societăţii şi o valorificare mai bună a activelor decât în varianta insolvenţei.
La finalul acestei săptămâni, Transgaz a publicat, pe site-ul companiei, care este miza împrumutului. Astfel, Consiliul de Administraţie arată că închiderea controlată a NIC permite vânzarea studiilor de proiectare (FEED) realizate pe teritoriul Turciei de către compania TANAP (gazoduct concurent, care a câştigat licitaţia pentru dreptul de a aduce gazele azere în Europa); rambursări de TVA din Turcia, Bulgaria, România şi Ungaria; obţinerea de către NIC a unor fonduri europene în baza programului TEN-E/2009; reconcilierea între asociaţii NIC şi cei ai Shah Deniz.
Administratorii Transgaz explică: "Conform prevederilor Acordului de finanţare şi opţiune de contribuţie la capitalul social al NIC, potenţialii investitori din consorţiul Shah Deniz s-au angajat să contribuie la finanţarea costurilor de dezvoltare ale proiectului Nabucco în perioada 01.07.2007-30.06.2013. Sumele respective s-au virat într-un cont escrow, administrat de un notar public (agent escrow) şi aparţin deopotrivă asociaţilor Nabucco şi ai Shah Deniz. La finalizarea procesului de reconciliere, care în prezent este în curs de auditare de către KPMG GmbH Austria, se vor stabili sumele ce revin fiecăruia. În situaţia intrării în insolvenţă a NIC, este foarte probabil ca lichidatorul să îngheţe acest cont escrow, ceea ce pe de o parte ar bloca accesul asociaţilor NIC la sumele ce li se cuvin, iar pe de altă parte ar putea ridica pretenţii financiare din partea asociaţilor Shah Deniz în cuantumul sumelor ce li se cuvin acestora în urma finalizării reconcilierii, ducând astfel la apariţia unui efort financiar suplimentar pentru asociaţii Nabucco".
Intenţia asociaţilor Nabucco este de a realiza o majorare de capital în valoare de 7,5 milioane de euro pentru a acoperi deficitul de lichidităţi.
În condiţiile în care nu se va putea realiza efectiv majorarea de capital în valoare de maxim 7,5 milioane de euro, NIC împreună cu asociaţii vor avea în vedere acordarea unui împrumut purtător de dobândă, care să acopere integral deficitul de lichidităţi al companiei şi care să fie garantat cu activele NIC.
În urma discuţiilor purtate între asociaţi, Transgaz şi OMV şi-au exprimat disponibilitatea de a acorda NIC un împrumut, Botas a confirmat că nu analizează posibilitatea de a acorda NIC împrumuturi, FGSZ Ungaria continuă să se considere un asociat care nu finanţează NIC, iar BEH anticipează că nu poate obţine în timp util aprobările necesare.
Ziarul BURSA a publicat, recent, că alianţa strategică dintre OMV şi Transgaz pentru creditarea NIC are ca scop principal preluarea controlului asupra activelor defunctului gazoduct Nabucco, miza fiind transportul gazelor din Marea Neagră (unde explorările realizate de Petrom şi Exxon au date preliminare extrem de promiţătoare). Astfel, cele două companii vor să-şi reducă pierderile din Nabucco şi să-şi optimizeze costurile cu aducerea gazelor la ţărm, potrivit unor surse din piaţă.
Sursele noastre mai spun că parteneriatul dintre OMV şi Transgaz este important pentru ţara noastră, pentru că grupul austriac poate alege şi altă rută de transport pentru hidrocarburile din Marea Neagră.
1. teoretic Transgaz ar putea refuza,
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 25.08.2013, 02:36)
atata timp cat in declaratiile din data de 26.06.2013 se prevedea ca cei 50 milioane investiti nu se vor pierde , deoarece vor putea fi preluate experientele si studiile acumulate in acest caz (de aceea actuala opinie a consortiului foarte pertinenta). Totusi in raportul pe trimestrul 2 al companiei OMV se face referire la o amortizare extraordinara in valoare de aproximativ aceeasi suma pentru proiectul Nabucco. Intrebarea care reiese este cum poate sa coincida cele doua declaratii :-)