Modificarea legislaţiei europene privind publicitatea în mass-media audiovizuală, pentru a permite promovarea vinurilor, în contextul în care consumul se află în scădere din anul 2010 încoace, reprezintă una dintre temele de dezbatere al întrunirii programată astăzi a Grupului de lucru pentru sectorul vitivinicol al Uniunii Europene, potrivit site-ului Euractiv.com.
Sursa citată arată că inflaţia pentru producători şi consumatori şi imprevizibilitatea recoltelor din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile pun piaţa vinului la încercare, în condiţiile în care se confruntă cu o scădere pe termen lung a consumului de vin în Uniunea Europeană. Potrivit datelor Comisiei Europene, consumul de vin a scăzut cu 24% între 2010 şi 2020 şi estimarea este că scăderea medie va fi de 0,2% anual în perioada 2020-2031. Aceste aspecte sunt mportante pentru Uniunea Europeană, în condiţiile în care piaţa din acest sector se ridică la 100,3 miliarde euro ceea ce înseamnă 0,8% din Produsul Intern Brut al blocului comunitar.
De aceea, Grupul la nivel înalt pentru sectorul vitivinicol al UE se reuneşte astăzi cu sarcina întocmirii unui diagnostic al crizelor cu care se confruntă sectorul şi iniţierii modificării cadrului legislativ european. Printre participanţii la reuniune se numără diferite organizaţii din sectorul vitivinicol, cum ar fi AREV, CEEV, CopaCogeca, EFOW, CEVI, ViaCampesina şi IFOAM, dar şi reprezentanţii statelor membre ale Uniunii Europene.
În octombrie şi noiembrie vor urma alte două întâlniri, înainte ca recomandările de politică să fie prezentate în decembrie Comisiei Europene, care le va încadra în propunerile legislative pe care le va înainta Parlamentului European în vara anului 2025, în contextul reformei Politicii Agricole Comune.
Deputaţii europeni de dreapta solicită revenirea la o politică de promovare a vinului pentru stimularea pieţei interne şi a consumului, invocând limitele publicităţii la alcool impuse de directiva europeană privind serviciile media audiovizuale (AVMS). PPE solicită suspendarea legislaţiei privind etichetele de avertizare privind sănătatea în privinţa consumului de alcool, etichete ce au fost introduse în Irlanda în ianuarie 2023. Cu toate acestea, o parte din Parlamentul European s-ar putea să nu fie de acord cu modificările solicitate de producătorii din sectorul viniviticol, deoarece la începutul anului trecut deputaţii europeni s-au angajat să eticheteze drept dăunător consumul de alcool potrivit Planului european de acţiune pentru combaterea cancerului, mai notează sursa citată.
UE este principalul producător, consumator şi exportator mondial de vinuri. După două decenii de creştere a exporturilor - care şi-au triplat valoarea - grupul se întâlneşte pe fondul unor crize ciclice şi structurale majore pentru sector. În timp ce munca grupului va contribui la reforma PAC după 2027, el va trebui să "redirecţioneze ajutorul, orientându-l mai mult către locuri de muncă şi metode de producţie mai durabile". În condiţiile în care următoarea PAC nu ar trebui să adauge ajutor direct pentru viticultori - care nu există astăzi - ci să garanteze "instrumente îmbunătăţite pentru autorizarea plantării, cu sisteme de asigurare mai apropiate de realităţile de pe teren".
Pentru Comisie, autorizarea de plantare şi replantare şi încurajarea producţiei de vinuri cu conţinut scăzut de alcool se numără printre măsurile care au permis consolidarea sectorului în ultimii ani.