Operatorii de transport interjudeţean de persoane sunt nemulţumiţi. Aceştia au protestat timp de trei săptămâni împotriva proiectului de ordin pe care ministrul Lucian Şova doreşte să îl aprobe pentru liberalizarea pieţei transportului de persoane, stabilind noi condiţii de autorizare, conform directivei europene din acest domeniu, act normativ ce trebuie transpus în legislaţia internă.
Potrivit ministrului de resort, în transportul rutier de persoane contracost există autorizate 3618 companii. Aceste companii au licenţiate în conformitate cu prevederile legale 27.820 de autovehicule. Dintre cele peste 3600 de companii, un număr de 325 sunt autorizate în a efectua transport rutier interjudeţean, acestea folosind un număr de 2936 de autovehicule.
Lucian Şova a precizat: "De aceea, am inceput elaborarea unui proiect de ordin de ministru care să reglementeze activitatea de transport de persoane pe curse regulate interjudeţene. Acest proiect a parcurs toate etapele de dezbatere publică. Acest ordin îşi propune eliminarea exclusivităţii de o firmă deţinută pe un traseu, dă posibilitatea pasagerilor să poată alege între mai multe oferte de transport, îmbunătăţirea condiţiilor de transport pentru pasageri şi concurenţă în piaţă". El a mai spus că nu există conceptul de grevă făcut de companii, dreptul la grevă fiind al angajaţilor. "Ceea ce se întâmplă este un boicot organizat care vizează menţinerea unor monopoluri", a afirmat Şova.
Nemulţumiţi că ministrul Transporturilor nu ia în calcul solicitarea de a amâna aprobarea acestui ordin, operatorii grupaţi în cele două federaţii patronale - COTAR şi FORT - au anunţat în urmă cu două zile că joi, 11 octombrie, urmau să înceteze activitatea, fapt care ar fi afectat între 800.000 şi 900.000 de cetăţeni care călătoresc zilnic prin intermediul mijloacelor de transport în comun interjudeţene. Cu toate acestea, miercuri seară, după ce în timpul zilei afirmase că protestul de joi rămâne în picioare şi că nu va mai da niciun comunicat de presă, Vasile Ştefănescu, liderul COTAR, a emis un comunicat în care preciza că operatorii de transport afiliaţi confederaţiei pe care o conduce nu vor participa la protest, deoarece aşteaptă întâlnirea cu prim-ministrul Viorica Dăncilă pe care au solicitat-o pentru rezolvarea situaţiei.
Spre deosebire de aces-ta, Augustin Hagiu, liderul FORT, anunţa ieri dimineaţă că la ora 12:00 operatorii vor înceta activitatea în 13 judeţe, pentru că atunci expira ultimatumul de 48 de ore acordat ministrului Şova pentru a retrage proiectul de ordin privind liberalizarea transportului de persoane. Acelaşi Augus-tin Hagiu anunţa câteva ore mai târziu că greva este suspendată şi că vor fi reluate cursele interjudeţene începând cu ora 14:00. Măsura a fost luată deoarece ministrul Lucian Şova a fost invitat, marţi, 16 octombrie, la comisia pentru trans-porturi a Camerei Deputaţilor, ca să dea explicaţii în legătură cu actul normativ pe care doreşte să îl aprobe şi să îl pună în aplicare. În opinia reprezentanţilor FORT, mesajul venit din Parlament "demonstrează clar că ordinul de ministru este istorie în acest moment".
Practic am asistat la un joc de-a greva, la un fel de "e aici, ba nu-i aici", făcut de operatorii de transport interjudeţean pe nervii şi timpii cetăţenilor care sunt nevoiţi să apeleze zilnic sau săptămânal la această modalitate de a călători dintr-un judeţ într-altul, dintr-o localitate într-alta.