Lipsa investiţiillor în infrastructura feroviară, numărul redus al personalului, lipsa acută a materialului rulant, întârzierea adoptării statutului personalului feroviar constituie principalele nemulţumiri exprimate, ieri, de lucrătorii feroviari care au pichetat, în semn de protest, sediul Ministerului Trans-porturilor.
Peste o sută de reprezentanţi ai Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România(FSTFR), Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România(FMLR), Federaţiei Naţionale Drum de Fier(FNDF) şi Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Transporturi Elcatel au participat la prima zi din seria de pichetări stabilită de lucrătorii feroviari pentru această săptămână în faţa ministerului de resort şi Palatului Victoria.
Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR a declarat: "Protestăm împotriva falimentării sistemului feroviar românesc. Parcul de material rulant al CFR Călători este vechi, insuficient, nu este reparat la timp, iar reparaţiile efectuate nu sunt de calitate deoarece se fac în grabă din lipsa materialului rulant necesar şi din lipsa meseriaşilor. În acest moment, din cele 1088 locomotive, automotoare şi rame electrice, mai mult de jumătate (598) sunt defecte şi cu reviziile mari neefectuate la timp. În loc să se aloce bani pentru repararea lor şi pentru efectuarea reviziilor, locomotivele sunt descompletate pentru a asigura piesele de schimb la locomotivele din circulaţie. Un alt factor care duce la micşorarea veniturilor anuale ale companiei este subcompensarea, de la bugetul de stat, prestaţiilor efectuate, care, adăugată la lipsa materialului rulant duce la anulări de trenuri. Totodată, suntem nemulţumiţi că Autoritatea de Reformă Feroviară nu a reuşit încă să achiziţioneze ramele electrice necesare pentru transportul feroviar din ţara noastră. Deşi procedura a fost demarată pentru 80 de rame electrice, noi avem nevoie de 500, pentru a fi competitivi în anul 2023, când pe piaţa transporturilor feroviare din ţara noastră vor pătrunde şi operatorii străini care sunt mult mai bine înzestraţi decât CFR Călători. ARF trebuie să înţeleagă că nu mai poate subcompensa sistemul feroviar de călători pentru că acesta este deja pe marginea prăpastiei".
Referitor la lipsa materialului rulant, Iulian Măntescu, preşedintele FMLR a susţinut că responsabilitatea cade strict în sarcina Autorităţii pentru Reformă Feroviară. Liderul sindical susţine că, din cauza lipsei achiziţiilor şi a bugetului necesar pentru materialul rulant, s-au înmulţit restricţiile de viteză pe calea ferată şi a spus că în acest moment trenurile de marfă circulă cu 17 Km/h, iar cele de călători cu viteze cuprinse între 30 şi 40 km/h.
Iulian Măntescu a declarat: "Locomotivele, la două zile cel puţin, una ia foc şi zilnic ne confruntăm cu zeci de defectări ale materialului rulant. Suntem singura ţară din Uniunea Europeană, care nu am achiziţionat din fonduri europene material rulant. Nici măcar o osie, nu un tren, nu un vagon, nu o locomotivă. De aceea, cerem desfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară şi urgentarea creării unui holding pentru a putea să ne comparăm, peste câţiva ani, cu marii operatori feroviari din Europa. Numai aşa vom reuşi să schimbăm materialul rulant şi să modernizăm calea ferată, pe bani europeni. Deocamdată asistăm la o mascaradă a ARF, această autorittate care, probabil, a fost creată să pună piedici şi să impună liberalizarea totală a sistemului feroviar. Ei şi-ar fi dorit să dea lovitura de graţie pentru CFR Călători. Noi am aflat, ne-am opus şi am blocat pentru patru ani această mizerie a ARF. Sperăm ca peste patru ani să nu mai discutăm despre această Autoritate de Reformă Feroviară decât la timpul trecut. Deoarece ei, de la înfiinţare, nu au reuşit să ducă la capăt o simplă licitaţie de achiziţie a materialului rulant pe bani europeni".
Liderul sindical a spus că statul trebuie să aloce sume consistente pentru modernizarea infrastructurii feroviare. El a criticat faptul că Guvernul acordă 1,2 miliarde lei pentru lucrările de mentenanţă, dar suma respectivă se întoarce la bugetul de stat pentru plata unor obligaţii ale companiilor feroviare.
Florin Dobrescu, preşedintele FNDF, a criticat faptul că în ultimii 30 de ani nu s-au alocat fonduri pentru modernizarea infrastructurii feroviare. Liderul sindical a spus că este jenant pentru ţara noastră, în calitate de membru al Uniunii Europene, să nu poată avea o viteză de circulaţie feroviară cuprinsă între 160 şi 200 km/h.
Dobrescu a spus: "Pentru realizarea acestui obiectiv, solicităm Guvernului să aprobe bugete multianuale, pe patru ani, pentru finanţarea infrastructurii feroviare. Ca să putem avea aceste bugete, avem nevoie de aprobarea legii holdingului, prin care vor fi create premisele unificării tuturor companiilor feroviare de stat din ţara noastră într-o singură companie puternică. În ultimii ani, bugetele pentru companii sunt aprobate la jumătatea anului. Până se fac licitaţiile, trece anul şi intervine rectificarea care limitează bugetul sau îl reduce la minim, iar investiţiile respective nu mai pot fi realizate, în lipsa finanţării necesare".
Protestul va continua, astăzi, în faţa sediului Ministerului Transporturilor, iar miercuri şi joi lucrătorii feroviari ar urma să picheteze Palatul Victoria.
Dacă în următoarele opt zile, lucrătorii feroviari nu vor primi niciun semn din partea autorităţilor cu privire la rezolvarea doleanţelor, mecanicii de locomotivă sunt pregătiţi să intre în grevă tehnică şi să circule pe calea ferată doar cu lomotivele şi vagoanele care corespund tuturor cerinţelor tehnice prevăzute în normativele companiilor de cale ferată aprobate de Ministerul Transporturilor.