Volumul investiţiilor imobiliare din ţara noastră a depăşit, în primele nouă luni ale anului curent valoarea de 585 milioane de euro, arată cel mai recent raport de research al CBRE, potrivit căruia în ultimul trimestru din 2019 volumul tranzacţionat ar urma să se majoreze cu 42%, putând atinge pragul de 1 miliard de euro dacă tranzacţiile aflate în desfăşurare, în prezent, vor fi semnate.
Potrivit CBRE, piaţa de birouri a atras peste jumătate din investiţii, Bucureşti şi Cluj-Napoca fiind cele mai dinamice oraşe, cu aproape 90% din volumul tranzacţionat.
Totodată, raportul citat mai arată că, la nivelul Europei Centrale şi de Est, piaţa de investiţii imobiliare a atins valoarea de 8,6 miliarde de euro în primele trei trimestre, Polonia menţinându-se lider pe piaţa de investiţii la nivel regional, cu o pondere de circa 50% din total, în timp ce România are o pondere stabilă de 7%, cu potenţial de creştere în următoarele luni.
Un procent de 60% din volumul de investiţii atras de România în primele trei trimestre din 2019 este concentrat în Capitală, 29% în Cluj-Napoca şi 11% în alte oraşe secundare, mai informează compania de consultanţă imobiliară, conform căreia, în ceea ce priveşte produsele tranzacţionate, piaţa de birouri a rămas în centrul atenţiei, atrăgând 50% din investiţii, fiind urmată de sectorul de retail cu 27% şi de industrial, cu 9% din volumul tranzacţionat.
Daniela Boca, Head of Research, CBRE, a declarat, ieri, în cadrul unei întâlniri cu presa: "Cifrele pentru primele nouă luni arată că România este cea mai competitivă ţară din Europa Centrală şi de Est. Spre exemplu, pe sectorul de birouri, yield-ul (randamentul anual al investiţiei) este de 7%, în timp ce valoarea chiriilor este la un nivel de 18,5 euro/mp/lună. România atrage tot mai mult atenţia unor noi investitori, care doresc să intre pe piaţa locală, precum şi nume noi pe piaţa de închirieri de spaţii de birouri, ceea ce ne face încrezători cu privire la potenţialul pieţei imobiliare în 2020".
Domnia sa susţine că ceea ce se întâmplă în România este un rezultat a ceea ce se întâmplă pe piaţa regională, menţionând că, prin comparaţie cu anul 2018 (când volumul tranzacţiilor imobiliare a consemnat 12,5 miliarde de euro), volumul de 8,6 miliarde de euro, tranzacţionat pe piaţa regională în primele trei trimes-tre din acest an, reprezintă 70%, iar estimările şi semnalele sunt că vom atinge, anul acesta, nivelul de anul trecut, sau chiar că îl vom depăşi.
Daniela Boca a mai spus că Polonia a rămas liderul regional pe partea de investiţii, adăugând: "Chiar dacă încercăm să ne comparăm, cumva, cu ei, este o altă structură, piaţa din România a avut o evoluţie constantă, dar nu putem, încă, să ţintim la primul loc; poate că în câţiva ani ne vom apropia tot mai mult. În schimb, România a avut o pondere echilibrată şi constantă în ultima perioadă, de 7%, similară cu cea a anului 2018 şi cu siguranţă, până la sfârşitul anului dacă lucrurile merg cum trebuie aceasta va urca la 8% din ponderea regională şi ne aşteptăm ca în 2020 să mai câştigăm puţin teren şi să ajungem la circa 10%-12% din ponderea regională - Polonia şi Cehia sunt lideri, urmează Ungaria, apoi România şi după Slovacia".
La nivel naţional, Clujul câştigă teren şi îi urmează Capitalei, iar reprezentanţii CBRE România susţin că lucrurile vor prinde contur la nivel regional, Timişoara, Iaşi sau Braşov, fiind următorii poli de dezvoltare.
"Vedem tot mai mulţi investitori locali care cumpără active, iar acesta este încă un indicator că avem stabilitate şi ne ajută în faţa investitorilor pentru că arată că nu depindem strict de lichiditatea din afară, că avem o bază şi că rulăm foarte mulţi bani locali", a mai explicat reprezentanta CBRE.
• Klomp, CBRE: "Investitorii locali au rămas cei mai activi în primele nouă luni, cu 33% din totalul investiţiilor"
La rândul său, Gijs Klomp, Head of Investment Properties, CBRE România, a precizat că se aşteaptă ca în ultimele trei luni ale acestui an să se remarce un vârf de activitate, piaţa imobiliară de la noi prezentând interes pentru investitorii străini.
Domnia sa a declarat, ieri: "Clădirile de birouri vor continua să atragă investiţii majore în următoarele 12-18 luni, având în vedere că există pe piaţa din România mai multe produse finalizate sau aflate în dezvoltare, în portofoliul unor dezvoltatori a căror strategie este dezvoltarea şi închirierea, urmate de un exit. În acelaşi timp, remarcăm un interes în creştere pentru sectorul industrial, unde, spre exemplu, produsele de tip sale & lease back pot contribui la tranzacţiile din acest sector".
Din punct de vedere al profilului cumpărătorilor, investitorii locali au rămas cei mai activi în primele nouă luni, cu 33% din totalul investiţiilor, urmaţi de fondurile sud-africane, cu 30% şi de investitorii americani, cu 12%, susţin specialiştii.
Gijs Klomp a mai precizat că intrarea unor nume noi, în primele nouă luni din an, precum White Star, Indotek şi Morgan Stanley (aceşti trei investitori au tranzacţionat active în jur de 150 de milioane de euro pe piaţa de la noi), a transmis un mesaj foarte pozitiv în rândul investitorilor interesaţi de România, compania aşteptându-se ca în 2020 să vadă şi alte companii care vor face primul pas în Româ-nia şi precizând că poartă, deja, discuţii în acest sens.
Nu în ultimul rând, reprezentantul companiei a mai spus că printre aspectele care îi fac pe investitori să fie reticenţi atunci când vine vorba despre sectorul imobiliar românesc se numără: corupţia; guvernarea sau managementul de ţară deficitar; infrastructura slab dezvoltată; declinul demografic şi migraţia (care nu se manifestă numai la noi, ci şi în Polonia, Ungaria sau Ţările Baltice), precum şi faptul că nu avem foarte clar definite unele norme de urbanism, explicând: "Spre exemplu, dacă eu vreau să cumpăr un mall, vreau să fiu sigur că nu am unul sau mai mulţi concurenţi direcţi care să mai ridice încă un centru comercial în vecinătate. În alte state există norme legale în acest sens, la noi ele încă sunt în stadiu de dezvoltare".
Cu toate acestea, reprezentantul CBRE a subliniat faptul că "niciodată nu a fost atâ-ta interes pentru România, precum în prezent, şi consider că sunt şanse mari ca în următoarele 24 de luni să vină şi la noi jucători tradiţionali, prezenţi deja pe pieţele din Europa Centrală şi de Est, care să schimbe reputaţia pieţei noastre şi preţurile. Este de ajuns să vină aici un singur inves-titor mare, important, cu o reputaţie bună, pentru ca apoi restul să devină interesat şi să îl urmeze, iar nouă ne va fi mult mai uşor să îi atragem şi să îi convingem".
Majoritatea investitorilor se focusează pe segmentul de birouri, apoi pe cel indus-trial şi de logistică, fiind mai greu să convingi un investitor să se îndrepte spre retail, a conchis Gijs Klomp.