Cumpărarea celor patru aeronave "Airbus" de către "Tarom", de la consorţiul vest-european cu sediul în Franţa, nu va aduce un plus de profit companiei noastre, se arată într-un recent raport de audit al Curţii de Conturi. Documentul menţionează că tranzacţia urma să se facă în condiţiile în care nici strategia şi nici studiul de fezabilitate pe termen mediu şi lung nu erau finalizate şi, ca urmare, nu se puteau estima nici mărimea şi nici componenţa flotei aeriene necesare pentru optimizarea şi eficientizarea activităţii societă-ţii.
Guvernul a hotărît, în noiembrie 2003, ca "Tarom" să primească garanţii de stat ca să împrumute 219,6 milioane de dolari pentru cumpărarea a patru aeronave "Airbus". Conducerea "Tarom" urmează să contracteze un prim credit de 38,5 milioane de dolari ca să achite avansul aferent preţului de achiziţie al celor patru aeronave. Printr-un alt credit, în valoare de 89 milioane de dolari, programat pentru anul viitor, va fi acoperită diferenţa din preţul de achiziţie al primelor două aparate, iar în 2006 societatea "Tarom" a mai împrumutat 92,1 milioane de dolari pentru acoperirea diferenţei celorlalte două aeronave.
"Recesiunea pieţei transportatorilor aerieni începînd cu 11 septembrie 2001 şi efectele viitoare ale aplicării conceptului de cer deschis sînt elemente ce trebuie avute în vedere, pe lîngă cauzele care au determinat funcţionarea în pierdere de pînă acum, atunci cînd se va decide asupra achiziţio-nării noilor aeronave", recomandă raportul întocmit de Curtea de Conturi. Criticile aduse acestui contract par să confirme faptul că achiziţonarea celor patru aeronave este mai mult o decizie politică decît una comercială, menită să îmbunătăţească relaţiile cu Franţa, aşa cum s-a vehiculat în presă.