Potrivit celui mai recent raport MMB, realizat la nivel global întreruperile în furnizarea serviciilor medicale şi schimbarea modelelor de lucru ca urmare a crizei sanitare COVID-19 vor avea un impact major în beneficiile medicale, atât din perspectiva costurilor dar şi asupra modului în care beneficiile medicale sunt acordate de angajatori, transmite un comunicat de presă trimis redacţiei.
Realizat pentru al 6-lea an consecutiv, MMB Health Trends: 2020 Insurer Survey (cunoscut în trecut ca Medical Health Trends Around the World), concluzionează că 68% dintre asigurători anticipează creşterea volumului daunelor, a nevoii de servicii medicale şi de tratament.
De asemenea, asigurătorii anticipează o creştere a costurilor medicale care va depăşi rata inflaţiei anticipate pentru 2021. Anul trecut, asigurătorii au consemnat creşteri ale costurilor cu serviciile medicale de 9,7%, o valoare de 3 ori mai mare decât rata inflaţiei. Pentru anul în curs, asigurătorii estimează o creştere a costurilor cu serviciile medicale de 9,5%, de circa 3,5 ori mai mare decât rata inflaţiei. Pentru anul 2021, 90% dintre asigurători se aşteaptă ca această tendinţă să se menţină sau să crească.
Herve Balzano, President, Health at Mercer and Mercer Marsh Benefits International Leader:
COVID-19 afectează profund toate zonele din societate şi economie, implicit zona serviciilor medicale. Anticipăm creşterea costurilor cu serviciile medicale odată cu revenirea tratamentelor pentru alte afecţiuni care au fost amânate în perioada restricţiilor,
Accesarea serviciilor medicale pentru tratamente asociate altor afecţiuni dar amânate în perioada restricţiilor, creşterea incidenţei problemelor de sănătate determinate de munca la distanţă şi stilul de viaţă sedentar, inclusiv probleme legate de afecţiuni ale sistemelor muscular şi osos dar şi cele mentale ne conduc la concluzia că putem anticipa creşterea în continuare a costurilor cu serviciile medicale."
Pentru a face faţă noilor provocări pe care le aduce munca la distanţă şi pentru a controla costurile în creştere, angajatorii trebuie să redefinească gama de beneficii pe care le acordă angajaţilor şi modul în care acestea sunt furnizate.
Criza COVID-19 a arătat cât de fragile pot fi sistemele actuale de beneficii pentru angajaţi. Multe dintre acestea sunt proiectate să funcţioneze pe suport de hârtie şi nu pot fi accesate sau furnizate de la distanţă. Tot mai mulţi angajatori sunt în căutarea furnizorilor care să poată livra servicii digitale şi online (ex.: servicii de prevenţie, sănătate mentală) iar asigurătorii urmăresc extinderea gamei de soluţii pe care le pot acoperi.
O altă concluzie a studiului este legată de creşterea numărului de companii de asigurare care acoperă serviciile medicale de consultanţă în sistem de telemedicină. 59% dintre asigurătorii care au furnizat răspunsuri au confirmat că serviciile de telemedicină reprezintă o componentă activă a ofertei curente. În anul 2019, doar 38% dintre asigurători acopereau serviciile de telemedicină.
În plus, 55% dintre asigurători acoperă acum serviciile de prevenţie precum screening-urile. Alţi 20% dintre asigurători au indicat că iau în calcul sau au dezvoltat deja planuri pentru a avea aceeaşi abordare în următoarele 24 de luni.
Beneficiile medicale acordate de către angajatori vor continua să joace un rol important în accesul angajaţilor la serviciile medicale de care au nevoie. Spre exemplu, în special în America de Sud, peste 50% dintre asigurători anticipează că vor acoperi costurile cu vaccinarea angajaţilor împotriva COVID-19.
Studiul surprinde, de asemenea, decalajele existente din perspectiva beneficiilor medicale care să sprijine sănătatea mentală a angajaţilor, în pofida cererii în creştere constatate în timpul pandemiei pentru astfel de servicii. Spre exemplu, consilierea virtuală în domeniul sănătăţii mentale nu este încă răspândită. Doar o treime dintre asigurători acoperă astfel de servicii, la nivel mondial. Mai mult, 32% dintre asigurători nu oferă planuri care să acopere vreun serviciu de sănătate mentală, cu toate că în toate regiunile asigurătorii considera că beneficiile medicale acordate de angajatori sunt mult mai eficiente decât cele disponibile în sectorul public. Eficienţa este apreciată din perspectiva prevenirii, diagnosticării şi accesării tratamentelor necesare pentru tulburările de sănătate mintală.
România: pe primul loc în Europa din perspectiva creşterii costurilor cu serviciile medicale estimate pentru 2020
Potrivit informaţiilor studiului, România ocupă primul loc în Europa cu Medical Trend Rate anticipate la 18.4% pentru anul 2020 în contextual în care rata inflaţiei prognozată pentru anul în curs este de aproape 8 ori mai mica. Anul trecut, Medical Trend Rate a depăşit 18%, de peste 4 ori mai mult decât rata inflaţiei.
În România asistăm la un efect determinat de suprapunerea contextului local al pieţei asigurărilor de sănătate cu efectele COVID-19. Aflată într-o perioadă de dezvoltare accelerată, piaţa asigurărilor de sănătate a crescut semnificativ în ultimii ani. În mod firesc, acest aspect a început să aducă şi costuri mai mari cu daunele plătite de asigurători. Iată că impactul COVID-19 asupra costurilor cu serviciile medicale se suprapune pe o creştere care, oricum, pentru România era anticipată. În acest context este esenţial ca angajatorii din România să îşi redefinească programele de beneficii.afirmă Silvia Dumitrescu, Manager, Mercer Marsh Benefits, Romania.
Constatăm şi pentru România preocuparea angajatorilor pentru beneficiile medicale care adresează sănătatea mentală a angajaţilor şi pentru servicii digitale de medicină sau cele de tip teleconsultaţii. Din perspectiva prevenţiei, este esenţial ca angajatorii să sincronizeze programele existente de asigurări de sănătate şi cele de medicina Muncii cu servicii on-site şi cu programe de tip EAP (Employee Assistance Programs) concluzionează Silvia Dumitrescu.
Amy Laverock, MMB's Advice and Solutions Leader adaugă: "Pe măsură ce costurile cu serviciile medicale cresc şi apare perspectiva recesiunii economice, este important ca angajatorii să se asigure că beneficiile pe care le acordă angajaţilor au efecte reale în îmbunătăţirea stării de sănătate, a stării de bine, a productivităţii şi implicării angajaţilor. Sănătatea angajaţilor este esenţială pentru companii şi determină performanţa şi sustenabilitatea oricărei afaceri. Beneficiile medicale acordate angajaţilor trebuie privite ca o investiţie în oameni şi nu ca un cost necesar".