Corpul de control al prim-ministrului a efectual o analiză a societăţii CFR SA care vizează perioada guvernării PSD 2017-2019. Raportul ne prezintă faptul că sub conducerea miniştrilor din acea perioadă, CFR a folosit doar 0,4 % din fondurile europene din programul Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), menţionează G4Media.ro.
În perioada de guvernare PSD, profilul contabil brut al companiei a scăzut de la 210.122.360 în 201, la 32.788.000 în 2019.
G4Media.ro semnalează că la 30.08.2019, CRF avea 1236 de restricţii de viteză pe o lungime de 1335 de km. În consecinţă a scăzut şi viteza medie tehnică de circulaţie pe liniile ferate la 68,86 hm/ h, deşi viteza proiectată a reţelei este de 86,30 km/h. Un exemplu concret este distanţa Bucureşti Nord-Braşov, unde viteza medie tehnică este de 66,78 km/h, iar viteza proiectată este de 122,54 km/h.
Concluziile 20.1 şi 20.2 din acelaşi raport concluzionează că reparaţiile şi reînnoirile din cadrul companiei s-au realizat într-un număr scăzut. Aşadar, au fost închise linii de cale ferată periculoase şi au apărut restricţiile de viteză.
Programul Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) prin care CFR a accesat fonduri europene pentru reabilitarea liniei de cale ferată , nu a fost respectat de către compania românească. Comisia Europeană a înregistrat întârzieri în declanşarea şi derularea procedurilor de achiziţie, în realizarea exproprierilor şi în încheierea contractelor de supervizare şi execuţie a lucrărilor, adaugă G4Media.ro.
Pentru proiectul de modernizare a liniei de cale ferată Predeal-Braşov ,a fost înregistrată o întârziere a tocmirii contractului de servicii de 16,5 luni, la 01.10.2019. Contractul trebuia încheiat până la15.05.2018. Cum contractul pentru studiul de fezabilitate era programat pentru 23 de luni, s-a constatat imposibilitatea de a mai implementa acest proiect, citează sursa.
Pentru proiectul privind studiul de fezabilitate pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa, confirmarea de participare a companiei a fost raportată după 9 luni de la data prevăzută în contractul de finanţare. Continuarea proiectului nu a fost posibilă.
Alte proiecte de reabilitare a căilor ferate din România au fost anulate din cauza întârzierilor decizionale la nivelul CFR sau din cauza modului deficitar de întocmire a documentaţiilor de atribuire de către reprezentanţii CFR SA, spune sursa citată.
La data de 30.10.2019, sursa informează că s-a constatat un nivel al contractării de 0,61% şi un nivel de 0,04% al absorbtiei fondurilor alocate din CEF.
În 2017, se înregistau 1206 de puncte periculoase pe reţeaua CFR. După efectuarea unor lucrări de reabilitare, la 30.08.2019, au fost scoase din evidenţă 74 de puncte periculoase, dar s-au descoperit alte 39. Din menţiunile sursei, la acea perioada au mai rămas 1171 de puncte periculoase.