Războiul conductelor de gaze spre Europa

IOANA POPA
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 10 decembrie 2012

Războiul conductelor de gaze spre Europa
  • document ataşat North Stream route; South Stream pipeline route options
    apasă aici pentru a descărca.

    Gazul natural este un element esenţial al aprovizionării cu energie a Uniunii Europene (UE). Acesta reprezintă un sfert din aprovizionarea cu energie primară şi este utilizat în principal la producerea de energie electrică, la încălzire, ca materie primă pentru industrie şi carburant pentru transporturi.

    Aprovizionarea cu gaze a ţărilor europene şi reducerea dependenţei UE de gazul rusesc sunt subiecte care suscită un interes major la nivel european, strategiile politice din acest punct de vedere fiind încâlcite. Pe de o parte, Rusia anunţă începerea construcţiei conductelor pentru aprovizionarea cu gaze - Nord Stream şi Southstream - pe de altă parte, oficialii europeni încearcă să-şi reducă dependenţa de gazul rusesc prin realizarea "Nabucco".

    Dar Germania şi Ungaria beneficiază din plin de gaz rusesc la preţ convenabil adus de Gazprom prin Nord Stream, potrivit surselor noastre din energie. Germania are o relaţie excelentă cu Rusia, aplicată în realizarea Nord Stream, iar Ungaria, Bulgaria şi Serbia sunt parteneri ai Gazprom pentru realizarea South Stream. Deşi susţin puternic conducta rusească, ţările vecine României nu şi-au retras sprijinul politic pentru Nabucco, însă nu se grăbesc, prin companiile pe care le deţin, să asigure finanţarea gazoductului european.

    Nu este deloc întâmplătoare apariţia zvonului privind ieşirea RWE din proiectul Nabucco, Gazprom având un lobby puternic în ultimul an privind promovarea proiectelor sale (Nord Stream şi South Stream) şi denigrarea proiectelor europene de diversificare a surselor de aprovizionare (inclusiv gazele de şist). Recent, Gazprom a semnat parteneriate pe 30 de ani pentru livrarea gazelor către companii mari din Turcia, care vor primi şi un discount important de 40% după cum scrie presa din regiune. "Clubul" ţărilor care joacă la două capete s-a îmbogăţit recent cu Turcia. În ultimul an, Turcia a dat o lovitură puternică proiectului Nabucco, aliindu-se cu Azerbaidjanul pentru a-şi construi o conductă proprie şi concurând conducta europeană la obţinerea gazului din zăcământul Shah Deniz II. Astfel, Nabucco s-a înjumătăţit, în aşteptarea răspunsului final de la azeri.

    Rusia este principalul furnizor de gaze al Europei, peste 80% din exporturile sale fiind transportate prin reţeaua Ucrainei. Conflictele legate de preţul de tranzit şi de preţul pentru gazul importat de Ucraina din Federaţia Rusă au condus la multe întreruperi în alimentarea cu gaze a Europei. Astfel, Rusia a căutat soluţii alternative de transport, optând pentru Nord Stream şi pentru Southstream.

    Începe construcţia "Southstream"

    Gigantul rus Gazprom a demarat la finalul săptămânii trecute, în prezenţa preşedintelui rus, Vladimir Putin, lucrările de construcţie a gazoductului South Stream, destinat să livreze Uniunii Europene gaze naturale din Rusia prin Marea Neagră, ocolind Ucraina. Ceremonia oficială de inaugurare a şantierului a avut loc la Anapa, pe malul Mării Negre, punctul de pornire a traseului aces-tui gazoduct.

    Proiectul de 2380 kilometri Southstream, cu un cost total estimat la circa 16,5 miliarde de euro, este realizat de un consorţiu alcătuit din Gazprom (50%), grupul petrolier italian ENI (20%), francez EDF (15%) şi german Wintershall (15%), o filială a gigantului din industria chimică BASF.

    În luna ianuarie, Gazprom a anunţat că lucrările, ce urmau să înceapă în 2013, vor fi devansate pentru decembrie 2012, după cum a cerut Vladimir Putin în 2011, la acea data prim-ministru al Rusiei.

    Proiectul ar trebui să permită Rusiei să livreze, anual, 63 de miliarde de metri cubi de gaze naturale către Europa. Volumul South Stream ar reprezenta circa 10% din consumul estimat pentru UE în 2020, potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie.

    Gazoductul Rusiei va fi construit pe sub Marea Neagră până în Bulgaria, după care va tranzita Serbia, Ungaria, Slovenia şi Italia, evitând teritoriul Ucrainei, pe unde trec deja volume importante de gaze naturale destinate Europei.

    Dispute repetate între Moscova şi Kiev asupra preţurilor la gaze au afectat de mai multe ori livrările pe timp de iarnă către clienţii europeni ai Gazprom, determinând grupul rus şi companiile de utilităţi din Europa să caute soluţii alternative.

    Criza economică a condus la declinul consumului în Europa, potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie, care se aşteaptă ca acest trend să continue şi în acest an. Situaţia a determinat mulţi dintre clienţii Gazprom să conteste prevederi restrictive din contractele pe termen lung, iar grupul rus a fost nevoit să ofere discount-uri mai multor companii, inclusiv GDF Suez Franţa. Relaţiile sunt încordate, de asemenea, şi în plan politic. Gazprom este ţinta unei investigaţii a Comisiei Europene privind practici anticoncurenţiale.

    "Nord Stream" funcţionează la capacitate maximă

    Conducta "South Stream" este complementar echivalentului său nordic, "Nord Stream", care leagă Rusia de Germania pe sub Marea Baltică.

    "Nord Stream" a fost lansată în noiembrie 2011 şi are o lungime de 1.220 de kilometri.

    Din luna octombrie 2012, "Nord Stream" funcţionează la capacitate maximă. Preşedintele Rusiei Vladimir Putin, a spus la acea dată: "Consumatorii europeni vor putea să primească anual până la 55 miliarde metri cubi de gaze ruseşti".

    "Nord Stream" trece prin apele teritoriale a cinci state baltice, reprezentând o investiţie de 6,4 miliarde euro, bani atraşi prin cele mai mari bănci din lume. Experţii spun că proiectul este unul dintre cele mai de succes din Europa şi că trebuie continuată construcţia lui. Potrivit preşedintelui Putin, la realizarea proiectului au contribuit companii ruseşti, italiene, germane şi japoneze.

    "Nord Stream" poate funcţiona complet în regim automat, sub controlul permanent al centrului de coordonare, fără staţii de comprimare intermediare, ceea ce va permite reducerea cheltuielilor de exploatare şi scăderea emisiilor de dioxid de carbon.

    Noua conductă este capabilă să satisfacă necesitatea Europei, în creştere, de resurse energetice, potrivit lui Vladimir Putin. "Gazul se va livra direct, pe cel mai scurt traseu, care leagă cele mai mari zăcăminte gazeifere ruseşti de pieţele din Europa, fără riscuri de tranzit - în mod stabil şi fără întreruperi. Garantăm acest lucru", a mai precizat preşedintele Rusiei, arătându-şi speranţa că şi Uniunea Europeană va contribui la folosirea eficientă a potenţialului "Nord Stream".

    "Nord Stream" transportă gaze ruseşti traversând Marea Baltică spre Germania. Primul tronson al proiectului a fost inaugurat în noiembrie anul trecut şi are o capacitate maximă anuală de 27,5 miliarde metri cubi de gaze. La capacitate maximă, cele două tronsoane transportă 55 miliarde metri cubi de gaze.

    "Gazprom" deţine 51% din "Nord Stream", "Wintershall" şi E.ON din Germania - câte 15,5%, iar "Gasunie" (Olanda) şi "GDF Suez" (Franţa) - câte 9%.

    OMV confirmă discuţiile cu RWE referitoare la participaţia în proiectul Nabucco

    Grupul energetic austriac OMV ar putea achiziţiona acţiunile deţinute de grupul german RWE în proiectul gazoductului Nabucco, a declarat vineri directorul general de la OMV, Gerhard Roiss. Proiectul Nabucco este un consorţiu din care fac parte companiile Transgaz Mediaş, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania).

    "Discutăm cu RWE despre preluarea acţiunilor lor", a afirmat Roiss, precizând însă că OMV nu are de gând să păstreze aceste acţiuni pe termen lung.

    Retragerea grupului german nu are legătură cu şansele de succes ale proiectului, a spus Roiss. În cazul în care Nabucco nu se va materializa, OMV nu intenţionează să lanseze un alt proiect, a adăugat şeful OMV. Roiss a refuzat să confirme dacă Shah Deniz analizează preluarea unei participaţii de 50% în proiectul Nabucco.

    Christian Dolezal, director de comunicare "Nabucco", a declarat referitor la un posibil exit RWE: "Schimbările în structura acţionariatului Nabucco fac obiectul deciziilor acţionarilor, în Comitetul Director al Nabucco. Din acest motiv, ar fi inadecvate alte comentarii în acest moment. Nabucco se află într-o fază avansată de dezvoltare, iar structura acţionariatului nu are niciun impact asupra acestui proces. Negocierile purtate cu consorţiul Shah Deniz II pentru Acordul de Cooperare înregistrează progrese, iar procesul de evaluare a impactului social şi de mediu este în curs. Nabucco este nerăbdător să îşi materializeze obiectivul - de diversificare a pieţei europene a gazelor şi de a ajunge la peste 500 de milioane de consumatori".

    Fiecare acţionar al Nabucco Internaţional are, în acest moment, o participaţie de 16,67%. Prin preluarea acţiunilor RWE, OMV va ajunge cel mai mare acţionar al companiei, cu o deţinere de 33,34% din titluri.

    Consorţiul Shah Deniz ar putea lua o decizie în privinţa intrării în acţionariatul Nabucco în prima jumătate a anului următor, a declarat Roiss. Domnia sa a afirmat, de asemenea, că OMV va analiza construcţia propriei conducte de gaze naturale, în funcţie de rezultatele descoperirilor de gaze naturale de la Marea Neagră."Nu poţi dezvolta un câmp gazeifer fără rute de transport", a afirmat el, citat de Bloomberg.

    Proiectul Nabucco, prevăzut să aibă o capacitate de până la 31 miliarde de metri cubi de gaze, a fost conceput pentru diversificarea surselor de aprovizionare cu hidrocarburi în UE. Iniţial, proiectul viza construirea unei legături între Marea Caspică şi Baumgarten (Aus-tria), trecând prin Turcia, Bulgaria, România şi Ungaria.

    Pentru a creşte şansele de reuşită în lupta cu proiectele rivale, South Stream şi TAP, acţionarii Nabucco au propus realizarea unei versiuni mai scurte şi mai ieftine - Nabucco Vest.

    Acest gazoduct este preconizat să aibă 1.300 de kilometri, este susţinut de Uniunea Europeană şi concurează cu Trans-Adriatic Pipeline (TAP), pentru dreptul de a exporta gaze naturale din proiectul Shah Deniz, din regiunea Mării Caspice, care ar putea conţine rezerve de 1.200 de miliarde de metri cubi. UE vrea să-şi diversifice importurile de gaze naturale. În prezent, circa un sfert din consumul UE este asigurat de Rusia.

    Partenerii Shah Deniz au selectat în iunie gazoductul Nabucco Vest ca posibilă rută de export către Europa şi intenţionează să ia o hotărâre finală între Nabucco şi TAP înaintea unei decizii, planificate pentru mijlocul anului 2013, privind noi investiţii în creşterea producţiei.

    Nabucco Vest ar trebui să trans-porte gaze naturale de la graniţa Turciei cu Bulgaria către un hub din Baumgarten, Austria, tranzitând Bulgaria, România şi Ungaria. Gazoductul este o variantă mai scurtă a unei conduct care ar fi traversat şi Turcia. Turcia şi Azerbaidjan au semnat un acord de 7 miliarde de dolari pentru construcţia unui gazoduct pe teritoriul turc (Trans-Anatolia Pipeline - Tanap).

    OMV Petrom şi ExxonMobil Exploration and Production România au anunţat în februarie o descoperire semnificativă de gaze la exploatările din Marea Neagră, estimările preliminare plasând zăcământul de gaze naturale la 42-84 miliarde metri cubi, care echivalează cu de 3-6 ori consumul anual al României. Grupul austriac a mai concesionat două perimetre în apele teritoriale ale Ucrainei şi Bulgariei, ambele situate în vecinătatea blocului Neptun. Extracţia de gaze în Marea Neagră este preconizată pentru sfârşitul deceniului, iar exploatarea zăcământului ar putea asigura independenţa energetică a României în privinţa gazelor naturale.

    Sueddeutsche Zeitung: Proiectul Nabucco se îndreaptă către eşec

    Liderii şi investitorii implicaţi în proiectul Nabucco ar trebui să se gândească dacă opera "Nabucco" de Giuseppe Verdi nu este simbolică pentru gazoduct. Intriga din operă a avut multe în comun până acum cu proiectul care valorează miliarde de euro, mai multe decât şi-ar fi dorit cei care l-au pornit, iar acum, odată cu retragerea grupului german RWE, cortina ar putea să fie trasă definitiv peste proiect, comentează cotidianul german Sueddeutsche Zeitung, citat de Naturalgaseurope.com.

    Politicieni de vârf din Europa de Vest sunt nevoiţi să privească, neputincioşi, cum Nabucco se scufundă. Iar acest fiasco arată, potrivit cotidianului, cât de puţin se poate opune Europa poziţiei dominante a Rusiei pe această piaţă.

    Oficialii europeni: O rută finală a "Southstream" nu a fost trimisă spre aprobare la Bruxelles

    Deşi Rusia se grăbeşte să inaugureze proiectul, Jonathan Stern, şeful Programului de Cercetare a Gazului Natural de la Institutul de Energie din Oxford, a precizat că Gazprom încă nu a comandat conducta şi nici nu făcut ceilalţi pasi necesari demarării construcţiei, astfel că "nu poate începe sectiunea din largul mării decât în 2014", scrie Turkish Weekly.

    În plus, oficialii europeni au menţionat că o rută finală încă nu a fost trimisă spre aprobare la Bruxelles, astfel că avizul Comisie Europene nu va fi dat decat peste un an.

    Marlena Holzne, purtătorul de cuvânt al comisarului european pe energie Gunther Oettinger, a spus că decizia finală legată de South Stream - faza ce urmează dupa etapa de design, studii şi trimiterea cererii la Bruxelles - nici măcar nu este luată în calcul la nivelul UE, în perioada următoare.

    Pentru ca proiectul să fie viabil, el trebuie să obţină numeroase aprobări, de la fiecare ţară implicata, precum şi de la Comisia Europeană.

    Opinia Cititorului ( 1 )

    1. Ce sa mai comentam.. Birocratia si jocul de interese germano -rusesti fac din sucombarea previzibila a Nabucco un spectacol interesant ,demn de numele ce-l poarta acest gazoduct.!

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    fngcimm.ro
    danescu.ro
    raobooks.com
    boromir.ro
    Mozart
    Schlumberger
    chocoland.ro
    arsc.ro
    domeniileostrov.ro
    leonidas-universitate.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    20 Dec. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9764
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
    Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    erfi.ro
    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    petreceriperfecte.ro
    novaplus.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb