Romnisolv a reacţionat, astăzi, la informaţiile transmise, ieri, de Sierra Quadrant, potrivit cărora modificarea legislaţiei specifice în Parlament reprezintă ultima şansă pentru sistemul de termoficare din Bucureşti, înainte de colapsul previzibil din sezonul de iarnă 2019-2020.
Romnisolv susţine: "Transparenţa autodeclarată şi debordantă a cuplului nefiresc de concubini judiciari (nu sunt luaţi cu acte) Sierra Qudrant filiala Bucureşti + CITR a surprins încă o dată mediul online şi a creat zeci de vizualizări perverse. De ce perverse? Pentru că dacă ridicăm un colţ al preşului, observăm că PMB, RADET, Termoenergetica se află în plină campanie de negociere cu ELCEN a clauzelor contractului de furnizare energie termică. Părţile au fost nevoite să pornească de le realitatea nudă şi crudă conturată de actualul contract şi reglementările aferente ce au îmbrâncit în colaps sistemele de termoficare în toată ţara. Specific Bucureştiului sunt mai ales litigiile consistente dintre şi între toţi aşa-zişii parteneri: PMB cu ANRE, ELCEN cu ANRE, ELCEN cu RADET, RADET cu ELCEN, RADET cu ANRE şi toate celelalte combinaţii posibile.
La nivel strict ipotetic, legislaţia energiei şi reglementările unui ANRE care se ocupa până acum 3 ani strict de producătorii de energie, au fost favorabile ELCEN. Doar că au fost favorabile numai pe hârtie, aşa cum şi puterea lor asupra sistemului actual este tot doar pe hârtie: din distorsiunile controlate produse de legislaţie, au de încasat sume considerabile de la entităţi care nu au de dat sau cărora nu le-a fost indicată şi sursa la momentul constituirii obligaţiei. De exemplu, de unde să plăteşti munţi de penalităţi de întârziere când nu-ţi sunt incluse în tarif?
Totuşi, în schimbul acestor hârtii, ELCEN deţine puterea şi conduce din punct de vedere al oportunităţii procedura de insolvenţă a RADET. Doar că, exact ca un elefant în magazinul cu bibelouri, habar nu are ce să facă cu ea. Prima mare idioţenie a fost deturnarea strategiei de reorganizare a SACET demarată prin Memorandumul din 2013 şi blocarea planului de reorganizare a RADET. Atunci s-a pierdut timp, coerenţă şi finanţarea investiţiilor în termoficare pe fonduri POIM.
Următoarea mare idioţenie a fost adăugarea la HCGMB 197/2018 şi condiţionarea transferului de business de asumarea răspunderii PMB pentru 1,095 miliarde de lei. Era din avion o cauză perdantă, însă magicienii insolvenţelor au achitat fără să se opună, din averea ELCEN, aproape 900.000 de euro pentru această aberaţie juridică.
Perlele continuă apoi în ritm accelerat atunci când realizează că pot obţine în sfârşit numirea ca lichidator judiciar la RADET a concubinului tainic CITR Ilfov, rambursare de TVA din falimentul RADET pe care, dacă sunt suficienţi de dibaci şi strecoară creditorilor un acord, îl pot şi comisiona. Vorba aia, nu-i prost cel care cere, prost este cel care dă!
Ajungem în zilele noastre. Au împins RADET în faliment şi sunt nevoiţi să negocieze viitorul contract cu viitoarea companie. Se pare că nu gestionează eficient tensiunea negocierilor aşa că apelează la tehnica "sună un prieten" şi cer schimbarea legilor. Asta înseamnă să fii jupân!
Ia să vedem ce zic concubinii judiciari:
Afirmaţia 1
< < modificarea legislaţiei specifice în Parlament reprezintă ultima şansă pentru sistemul de termoficare din Bucureşti, înainte de colapsul previzibil din sezonul de iarnă 2019-2020 > >
Comentariu:
Complet fals. Problemele generate de distorsiunile legislative este bine să fie corectate însă nu rezolvă nici pe departe problema tehnică. Rezolvarea problemei tehnice depinde de rezolvarea problemei juridice şi de capacitatea de finanţare a proiectelor. Însă, aşa cum am afirmat inclusiv în Planul de reorganizare al RADET, producţia nu poate fi finanţată independent de transport şi distribuţie, aşa cum nici transportul şi distribuţia nu pot fi finanţate în lipsa predictibilităţii investiţiilor în producţie. Deci nu poţi investi în producţie dacă nu arăţi cum şi cui o vinzi (mai mult de 75% din cifra de afaceri a ELCEN e dependentă de populaţia Bucureştiului), iar ţeava-i praf, şi nu poţi investi în ţeavă cât timp nu poţi demonstra că introduci agent termic în ea, iar ELCEN (produce 80% din necesarul de energie al Bucureştiului) se închide până în 2023.
Dacă tot au ajuns în acest impas, pun eu o întrebare, două: Dacă la ora actuală cele două companii erau fuzionate, SACET fiind în curtea UAT Bucureşti, mai era nevoie de aceste modificări legislative? Nu cumva erau deja închise procedurile de insolvenţă, iar investiţiile în producţie, transport şi distribuţie de agent termic, în plină derulare?
Afirmaţia 2
< < am transmis domnului ministru Anton Anton o adresă prin care solicităm iniţierea acţiunilor necesare în vederea modificării/completării... > >
Comentariu:
Aha! Deci au trimis o adresă, iar pentru că face parte dintre < < eforturile depuse... > >, uite-i precum găina în vârful grămezii cotcodăcind în presă ... Cool!
Afirmaţia 3
< < eforturile depuse de Sierra Quadrant în vederea redresării ELCEN, o companie de interes strategic naţional, sunt afectate de cadrul legislativ deficitar, care nu poate fi modificat decât în urma implicării actorilor politici aflaţi la guvernare > >
Comentariu:
Aici e un pic ermetic: cuplul de concubini judiciari face eforturi zădărnicite de legislaţie. Hai că-i tare! Nu era mai bine să fi aprofundat legislaţia şi nu să fi acţionat contra ei? În plus, eforturile le par a fi zădărnicite de chiar propria logica (sau lipsa ei): au trimis o adresă unui ministru căruia-i solicită să facă demersuri să modifice legislaţia înainte de colapsul previzibil din următorul sezon rece? Am înţeles bine? Nu-i cam târziu?
Afirmaţia 4
< < ...fără această implicare, blocajele apărute ca urmare a acţiunii şi/sau inacţiunii PMB, care este principala instituţie responsabilă pentru situaţia actuală în care se găseşte sistemul de încălzire centralizată din Bucureşti > >, se vor repeta la nesfârşit...
Comentariu
În cursivitatea afirmaţiilor autorilor se pare că şi PMB zădărniceşte eforturile depuse de cei doi practicieni în insolvenţă, probabil se opune modificărilor legislative din buza colapsului previzibil. Sau nu ştiu, poate are un rol activ în menţinerea cadrului legislativ deficitar?
În rest, umplutură pentru negocierea de joi a contractului la ANRE. Să fie primit, avem material de lucru!"