• Societatea se pregăteşte să încheie un joint-venture cu o companie din aviaţia civilă autohtonă
După mai multe refuzuri politicoase de cooperare primite de la marile companii aeronautice din afară, "Avioane" Craiova mizează şi în 2010 că statul o va ajuta să supravieţuiască până la mult promisa privatizare. În aşteptarea comenzilor de la Ministerul Apărării Naţionale, compania trăieşte de pe urma unor contracte mai mici, care nu reuşesc să dea de lucru celor 380 de angajaţi ai companiei.
Radu Costaşuc, directorul general al companiei, a spus, pentru ziarul BURSA: "În toamna anului trecut, am trimis la mai multe companii care produc avioane de luptă, din Italia, Suedia, Eleveţia şi Argentina oferte pentru un parteneriat de tip joint- venture, însă am primit numai refuzuri politicoase. Până când statul român nu va da un semnal către un potenţial investitor, nu se va schimba nimic în situaţia companiei".
Directorul "Avioane" Craiova sus-ţine că potenţialii investitori în companie condiţionează preluarea societăţii aeronautice de răspunsul pe care statul român îl va da în privinţa achiziţionării avioanelor de vânătoare multiroll. Trei mari companii străine, Saab, Alenia împreună cu BAE Sistems şi EADS, şi Lockheed Martin au prezentat Ministerului Apărării oferte pentru vânzarea avioanelor de luptă.
"Privatizarea companiei este condiţionată de achiziţia de către Minis-terul Apărării a avioanelor multiroll, însă este greu de spus când guvernul va lua o decizie în acest sens", a adăugat Radu Costaşuc.
În prezent, compania mai are comenzi din sectorul privat şi poartă negocieri pentru un joint venture cu o societate din sectorul aeronauticii civile româneşti. De asemenea, "Avioane" se află în tratative pentru un parteneriat cu o companie aeronautică din Israel, reprezentanţii societăţii nedorind să ofere mai multe informaţii.
"Aceste contracte sunt foarte mici ca valoare şi, fiind pe partea de aeronautică civilă, nu reuşesc să angreneze tot personalul disponibil şi nu reprezintă decât foarte puţin din cifra de afaceri", a spus, pentru ziarul BURSA, Victor Peţa, preşedintele Sindicatului Liber al "Avioane".
"Avioane" Craiova este controlată, în proporţie majoritară de statul român prin Ministerul Economiei, cu o participaţie de 80,97%. Statul a încercat de mai multe ori să privatizeze compania către un investitor strategic, însă negocierile au eşuat atât cu cehii de la "Aero Vodochody", în toamna lui 2008, cât şi cu italienii de la "Alenia Aeronautica", în prima jumătate a lui 2009. Datoriile istorice ale companiei, de aproximativ opt milioane de euro, au fost printre motivele care au dus la întreruperea negocierilor pentru privatizarea companiei.
"Alenia Aeronautica" a susţinut, chiar şi după întreruperea negocierilor, că mai este interesată de "Avioane" Craiova, însă prin găsirea unei forme de asociere astfel încât să nu fie nevoită să preia şi datoriile companiei. "Alenia" a fost consiliată în România de compania actualului ministru de finanţe, Sebastian Vlădescu.
• Comenzile aşteptate de la stat ar putea redresa compania în 2010
În prezent, "Avioane" Craiova are 380 de angajaţi, după ce, la finele anului trecut, conducerea societăţii a decis să disponibilizeze 270 de salariaţi. Angajaţii actuali nu şi-au primit toţi banii de salariu pentru ultimele cinci luni şi au tot fost trimişi în şomaj tehnic, prin rotaţie.
Victor Peţa ne-a spus: "Angajaţii au primit doar 50% din salariile pentru septembrie, octombrie şi noiembrie, în timp ce, în decembrie, au primit doar 25% din bani, iar în ianuarie nu au primit nimic".
Deşi comenzile de la Ministerul Apărării nu au reuşit să acopere în ultimele luni necesarul de forţă de muncă al "Avioane", preşedintele sindicatului spune că tot contractele cu statul ar reuşi să salveze compania din dezastrul în care se află.
"O variantă ar fi ca Ministerul Apărării să înceapă să modernizeze, anul acesta, o parte din avioanele din dotare, aşa cum a promis anterior sau să reia procesul de fabricaţie al avionului IAR -99 Şoim, un avion de şcoală şi de antrenament avansat", ne-a mai spus domnul Peţa, adăugând: "Este important şi ca Ministerul Economiei să ne ajute, la fel cum a procedat şi anul trecut, ca să supravieţuim, să nu fie închisă societatea. De altfel, şi cei de la Alenia au spus că este de neînţeles cum de o companie deţinută de stat care face avioane de luptă nu primeşte comenzi de la statul român".