Efectuarea de reparaţii a drumurilor naţionale în regie proprie, fără contractarea unor firme pentru aceste servicii de lucrări, ar aduce economii importante în bugetul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), transmite un comunicat de presă trimis redacţiei.
Dotarea districtelor cu utilaje corespunzătoare şi efectuarea lucrărilor de întreţinere a drumurilor în regie proprie este singura şansă ca România să aibă drumuri naţionale la standarde de calitate ridicate.
În primă etapă, cu banii economisiţi prin executarea lucrărilor de întreţinere în regie proprie se pot achiziţiona utilaje, iar în a doua etapă, aceştia pot fi investiţi în îmbunătăţirea şi viabilitatea infrastructurii rutiere.
Sindicatul Drumarilor "Elie Radu", care reuneşte angajaţi ai CNAIR, prezintă un caz concret prin care prin care se poate realiza o economie importantă dacă lucrările se fac prin forţe proprii. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Bucureşti, pentru repararea suprafeţei degradabile şi efectuarea de plombări a gropilor, are un acord cadru cu o valoare de 29.364.948 (inclusiv TVA) pentru o suprafaţă de 546.858 mp. Aceleaşi lucrări, în regie proprie, se pot efectua la preţul de 17.067.438 lei (inclusiv TVA), la un preţ unitar de 31,21 lei/mp (TVA inclus). Economia astfel rezultată e de 40% la un singur DRDP.
Daca am analiza toate economiile care s-ar înregistra la toate lucrările care au fost contractate prin lucrările multianuale pentru a fi executate de terţi am avea destule resurse financiare pentru redotarea cu echipamente, utilaje auto, precum si o eficienta mai mare în executarea, întreţinerea în regie proprie mai a mai multor kilometri din reţeaua de drumuri.
De asemenea, şi în analiza SWOT a CNAIR este prevăzut, la puncte slabe, dotarea insuficientă a punctelor de lucru cu utilaje şi echipamente necesare asigurării unor lucrări minime de întreţinere a infrastructurii rutiere, cu precizarea că CNAIR nu este în măsură să desfăşoare activităţi specifice de întreţinere curente, fără contractarea firmelor de profil.
De asemenea, concluziile analizei SWOT au evidenţiat necesitatea elaborării şi aprobării, conform prevederilor legale, a strategiei de dezvoltare a CNAIR pe termen scurt, mediu şi lung şi insuficienţa resurselor financiare provenite de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere curentă şi periodică.
Sindicatul drumarilor "Elie Radu" consideră că este obligatorie achiziţionarea de către CNAIR a unor echipamente şi utilaje specifice pentru executarea lucrărilor de întreţinere a drumurilor în regie proprie. Aceasta este cea mai bună variantă pentru creşterea gradului de satisfacţie a utilizatorului final al infrastructurii rutiere, prin care se poate obţine, de asemenea, o economie importantă şi care se poate regăsi, în următorii ani, în calitatea infrastructurii rutiere.