După ce anul trecut a produs 23 de camioane pentru Armata Română, în baza unui contract de două milioane de lei, Roman Braşov îşi pune şi acum speranţa tot în Ministerul Apărării pentru câştigarea de contracte noi.
Contractele noi sunt însă greu de câştigat, din cauză că includ cantităţi mai multe şi, implicit, garanţii mari de participare la licitaţii. Astfel că, recent, concurenţii italieni de la Iveco au câştigat un contract pentru 173 de camioane militare cu statul român.
Administratorul special al Roman, Carol Rugacs, speră să se alieze totuşi cu cineva pentru a putea participa la viitoarele licitaţii. "Încă nu se întâmplă nimic. O să vedem, lucrăm. Noi avem două maşini omologate din multitudinea aia de specificaţii care este. O să vedem ce facem mai departe. Dar garanţiile sunt foarte mari pentru noi, de aceea trebuie să ne unim cu cineva, să găsim o posibilitate de a colabora", explică Rugacs.
Acesta consideră că România ar trebui să încurajeze mai mult producţia autohtonă, aşa cum fac şi ţările din regiune.
"Potrivit normelor europene se putea merge pentru industria de apărare şi cu nişte încredinţări directe, cum au făcut ungurii de vreo 15 ani, dar, asta e, noi suntem mai altfel", spune dezamăgit Carol Rugacs.
Roman a încercat să încheie, anul trecut, contracte în special pe pieţele externe. Faptul că firma este în insolvenţă a făcut ca această sarcină să fie foarte dificilă.
După ce în Taiwan a mai vândut doar două maşini din aproape 100 câte estima, nici în Pakistan nu a obţinut deocamdată contractul pentru 500 de camioane la care speră încă de anul trecut. "În Taiwan au fost două maşini de probe, ni le-au plătit. Sunt nişte transportoare de containere care au mai multe aplicaţii. În Pakistan s-a schimbat conducerea, acum a fost numit ministrul Apărării şi trebuie numiţi directorii de aprovizionare", spune Carol Rugacs, adăugând că fabrica din Braşov "este în cărţi, pe lista scurtă".
Pe de altă parte, administratorul judiciar Aurel Cenţu admite că societăţii îi este greu să participe la licitaţiile din străinătate. Şi asta pentru că i se cer scrisori de garanţie bancară, iar băncile sunt reticente să i le dea, din cauză că este în insolvenţă.